• 1
  • 2
2013-10-16, 13:44
Medlem
blowns avatar
Jag har precis tagit jägarexamen, och nu är jakten ute i landet igång för fullt, så jag tänkte att det kunde vara på sin plats med lite schyssta vilt-recept!

Det hör till god ton att TS bidrar med eget exempel, så här kommer något jag knappt kan vänta på att prova:

Rådjurslever

Blöt rådjurslevern tills den slutar "blöda" och skär upp den i tunna skivor. Panera skivorna i mjöl blandat med salt och vitpeppar och stek sedan dem i stekpanna med smör tills de får fin yta. Innan det är färdigstekt så lägg i gul lök och svamp. Slå över grädde och låt det tjockna.

Serveras med kokt potatis och morötter samt rött vin.
Citera
2013-10-16, 17:41
Medlem
Aktivers avatar
Det finns massor av saker att göra!

Rådjurslever låter ju spännande, lever ska väl vara ganska gott?

Testa rådjurshjärta, det är gott!

Finns ju allt möjligt du kan göra, vad är det du jagar?
Citera
2013-10-16, 18:18
Medlem
christerys avatar
Köttsoppa är ju det jag kommer på men då du säger vilt så är det ju allt från vildsvin till älg så jag måste nog säga att jag bara gjort köttsoppan på älg.

Det finns inget recept. Kött (skuret i munsbitar), potatis, rotsaker, hela pepparkorn, lagerblad, salt, vatten och sen vad annat du kan hitta på... svamp (blandade omdömen) eller blairs after death sås (blev inte så uppskattad). Tja lite köttfond kan du ju slänga ner åxå (det blir faktiskt bättre)... jag vet inte, det går på känsla och smak. Ibland har jag i purjolök eller nåt bara för att jag hade det.

Jag har nog aldrig lagat två likadana köttsoppor ännu. Haft i nam plah, men inte soya eller senap ännu... man tar det en smak i taget...

Nam plah tror jag gör sig bättre i wookar om ni nu vill veta.
Citera
2013-10-16, 19:22
Medlem
Aktivers avatar
Köttsoppa???

Blää jämför med allt annat du kan göra, köttsoppa är dötrist om du frågar mig!

Vildsvinsstek är dock hur gott som helst!

PS: Självklart måste du göra köttsoppa någon gång men jag skulle inte prioritera det högt...
Citera
2013-10-16, 23:21
Medlem
christerys avatar
Tja, köttsoppa ligger högt upp för mig då vi jagade älg. Halsen är utmärkt som soppkött.

Nåja, rådjurssadel med en grädd- eller svamp-sås till. Blir det ripa så skulle jag rekommendera en gryta där du tillsätter sidfläsk. Ripan i sig blir torr, även i en gryta (varför vet jag inte).

Burgundisk köttgryta på soppköttet eller tjärknul på en finare bit.

Har inte recept, men jag gör som jag brukar... Kollar lite på nätet för idéer och skaffar det jag behöver och sen får det lösa sig.

Fixa lite köttfärs och kika i hamburgartråden om hur man gör. Men vilt brukar bli torrt så jag skulle mala ner lite fett om du ska göra burgare.

Torka, bara salta in några dar och sen hänga ut på våren (innan flugorna kommer) så har du torrkött.

Varm eller hellre kallrök lite bitar, det kan gå att lämna in för det om man känner dom som har rökeriet. Eller gör det hemma, fast kallrök är lite pyssligt.

Gör egen korv på färsen.

Nä nu ids jag inte mer, köttsoppan vinner i längden.
Citera
2013-10-17, 08:05
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiver
Det finns massor av saker att göra!

Rådjurslever låter ju spännande, lever ska väl vara ganska gott?

Finns ju allt möjligt du kan göra, vad är det du jagar?

Jag är inte så nogräknad, utan söker mest inspiration vad gäller alla viltsorter. Ska jaga älg nästa helg, och kommer jaga rådjur och gris framöver.

Något som verkar ohyggligt roligt är fågeljakt, och där verkar det inte finnas så vansinnigt många recept här ute i cyberspace.

Sitter ni inne på några goda tjäderrecept exempelvis? Fasan?
Citera
2013-10-17, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag har precis tagit jägarexamen, och nu är jakten ute i landet igång för fullt, så jag tänkte att det kunde vara på sin plats med lite schyssta vilt-recept!

Det hör till god ton att TS bidrar med eget exempel, så här kommer något jag knappt kan vänta på att prova:

Rådjurslever

Blöt rådjurslevern tills den slutar "blöda" och skär upp den i tunna skivor. Panera skivorna i mjöl blandat med salt och vitpeppar och stek sedan dem i stekpanna med smör tills de får fin yta. Innan det är färdigstekt så lägg i gul lök och svamp. Slå över grädde och låt det tjockna.

Det där låter helt fantastiskt gott! Måste nästan provas även om jag inte alls ser hur jag ska komma över rådjurslever
Citera
2013-10-17, 11:23
Medlem
Jag kan bidra med ett trevligt viltrecept.

Koka en älgstek i porter med massor av strimlad lök, lite stötta enbär och timjan. Lägg gärna ner ett par märgben från älg också som får koka med och släppa ut fantastisk märg. Koka i fem-sex timmar och dra sedan isär köttet "pulled pork style".

Servera på surdegsrågbröd, med syltade trattkantareller och rårörda lingon med en skvätt gin.
Citera
2013-10-17, 16:29
Medlem
Aktivers avatar
Citat:
Jag är inte så nogräknad, utan söker mest inspiration vad gäller alla viltsorter. Ska jaga älg nästa helg, och kommer jaga rådjur och gris framöver.

Något som verkar ohyggligt roligt är fågeljakt, och där verkar det inte finnas så vansinnigt många recept här ute i cyberspace.

Sitter ni inne på några goda tjäderrecept exempelvis? Fasan?

Tror faktiskt inte jag ätit någon vild fågel, kan säkert bli gott, bjud mig om du fångar någon!

Om du får någon bit älg är det bara sätta igång, sök runt lite på nätet, brukar vara lätt att hitta bra recept. Se till att få med någon god sås, ingen vanlig trist pulversås...
Citera
2013-10-18, 08:24
Medlem
blowns avatar
Citat:
Tror faktiskt inte jag ätit någon vild fågel, kan säkert bli gott, bjud mig om du fångar någon!

Om du får någon bit älg är det bara sätta igång, sök runt lite på nätet, brukar vara lätt att hitta bra recept. Se till att få med någon god sås, ingen vanlig trist pulversås...

Ska göra mitt bästa

Jag inser att det är lätt att hitta recept, men det bästa med ett forum är ju att man kan ta del av recept som folk faktiskt provat och utvärderat. Det har hänt både två och tre gånger att man lagat recept som visat sig smaka alldagligt, diplomatiskt uttryckt.
Citera
2013-10-18, 14:08
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Rådjurslever

Först vill jag tacka dig TS för en underbar trådstart. Att jag inte tänkt på det förut! Min sambo jagar lite allt möjligt men nu kan jag inte komma på vad vi gjort med köttet, hmm... Vet inte hur det fungerar i Sverige men i Finland har man jaktlag när det gäller älg och köttdelarna delas sedan jämnt mellan jägarna. Hittills har vi fått mest malet och det har blivit till köttbullar. Många säger ju att det blit torrt med enbart älg i men det tycker inte jag. Jättegoda om dom steks i stekpanna (kanske för att det blir en massa smör i dom då?)

Nu vet jag ju inte var i landet du bor men duva och sjöfågel är också gott. Ska fundera med min sambo vad vi gjort med alla djuren. Tror faktiskt att vi bara googlat...

Nu till min fråga. Rådjurslever. Måste man blöta den direkt man får hem den eller ska man göra det när man ska använda den? Vet du hur det är med älglever? Om det fungerar likadant?

Citat:

Har du något recept? Vad gör du med det? Och fungerar det med älghjärta också måntro?

PS: till den som inte har nån skillnad på vad som äts så kan man ju faktiskt äta älgmule och älgtunga också
Citera
2013-10-18, 15:58
Medlem
Aktivers avatar
Har tyvärr inget recept på några hjärtan... Har bara ätit det en gång och det var när jag blev bjuden, det var väl det vanliga då, potatis, en god sås och en bit kött. Hjärtat hade vi lite till det, var inte alla som ville äta det.

Det borde väl gå lika bra med älghjärta, är väl nästan samma sak.

Tror faktiskt att hjärtat var grillad men jag har inte den blekaste aning vad man gör innan det mm...

Citat:
Ska göra mitt bästa

Jag inser att det är lätt att hitta recept, men det bästa med ett forum är ju att man kan ta del av recept som folk faktiskt provat och utvärderat. Det har hänt både två och tre gånger att man lagat recept som visat sig smaka alldagligt, diplomatiskt uttryckt.

Jo, det är självklart rätt, själv har ju inte lagat så mycket vilt... ännu....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in