Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-16, 12:42
  #1
Avstängd
Gottefars avatar
Hej!

Jag byggde ihop en dator åt min vän häromdagen. Allt fungerade bra i början förutom en sak. Av någon anledning så lös inte lampan för fläkten på baksidan av datorn (har NZXT Phantom chassi), så jag kollade om fläkten snurrade. Fläkten snurrade inte så jag testade att blåsa till i den, ge den en liten knuff, och då startade både fläkten och lampan. Samma sak händer med fläktarna på vänstersidan av datorn. Vad kan det vara för fel?

Tack på förhand!
Citera
2013-10-16, 12:48
  #2
Medlem
Har du dubbelkollat samtliga strömkablar?

Snygg avatar
Citera
2013-10-16, 12:50
  #3
Medlem
iLikeTurtless avatar
Har chassit en inbyggd fläktkontroller? Ibland startar inte en av mina fläktar om den är nedskruvad till lägsta varvtalet, men om man skruvar lite så går den igång
Citera
2013-10-16, 13:28
  #4
Avstängd
Gottefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Har du dubbelkollat samtliga strömkablar?

Snygg avatar

Jag har kollat så att alla små fläktkablar och strömkablar sitter som de ska. Det är i så fall om jag har missat någon kabel, men det är dock tredje gången jag bygger en dator i ett NZXT Phantom, så jag tror inte att jag ska ha missat något.

Haha, tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av iLikeTurtles
Har chassit en inbyggd fläktkontroller? Ibland startar inte en av mina fläktar om den är nedskruvad till lägsta varvtalet, men om man skruvar lite så går den igång

Chassit har en inbyggd fläktcontroller. Vi har testat samma sak, skruva upp och ner, ibland kan den hoppa igång av sig själv utan att man pillar på något, ibland hoppar den igång när man skruvar upp och ner och ibland måste man blåsa eller knuffa till fläkten för att den ska hoppa igång.
Citera
2013-10-16, 14:35
  #5
Medlem
Koppla förbi Fläktkontrollern. de flesta moderna moderkort kan styra RPM på fläktarna via Voltkontroll iaf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback