Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-02-03, 15:15
  #25
Medlem
Håller med,vilka andra allternativ finns?
Citera
2016-10-23, 00:53
  #26
Avstängd
scips avatar
Ibland var svenska mord bra då alla fall inte finns här på FLB eller att man samkörde SM med FLB för att exempelvis söka på något gammalt.
Citera
2016-12-05, 19:41
  #27
Medlem
Länken i #23 identifierar grundarna av SvenskaMord som CG f 1971, JL f 1954 och LÅ f 1950. Inblandad var också en person som kallar sig Glenn Lauritz Andersson. Någon förklaring varför SvenskaMord gick omkull har inte angivits. Var det att inga ville skriva där och att forumet fick drivas genom kopiering från dagspressen, eller kom kriminella personer med hotelser efter att grundarna outats? Jag har via omvägar hört att en av personerna bakom SvenskaMord varit MYCKET rädd for trakasserier eller misshandel, och därför flyttat från Helsingborg till Malmö. Dessutom skall CG vara en betydligt skum person, f d bilhandlare som lever dolt utan att ha arbete, bidragsfuskare eller själv kriminell?
Citera
2017-07-08, 16:59
  #28
Medlem
Forumet SvenskaMord är ju borta och torde aldrig komma tillbaka. Nu ser det ut som om ‘Grundaren’ till detta forum också är borta permanent, via självmord enligt en person från Helsingborg. Stämmer detta, och vem avses med ‘Grundaren’ tror ni?
Citera
2017-11-22, 18:26
  #29
Medlem
Grundaren = CG f 1971. Dessutom har JL f 1954 nyligen också kolat av, genom sjukdom denna gången. LÅ f 1950 tycks fortfarande leva och personen Andersson likaså, men SvenskaMord kommer aldrig tillbaka.
Citera
2017-12-09, 16:05
  #30
Medlem
Mulla Krekars avatar
Fick tips om den här sidan: http://www.mord.nu/

Finns ett diskussionsforum o verkar vara några månader gammalt. Kanske kan bli ett alternativ?
Citera
2018-05-05, 09:38
  #31
Medlem
psflaxs avatar
Nu fungerar sidan igen:

http://www.svenskamord.se/
Citera
2018-05-05, 16:14
  #32
Medlem
Det är inte samma sida utan någon har köpt webadressen och startat en egen sida om svenska mord. Gamla SvenskaMord var ett slags lågpris-Flashback, ett debattforum om gamla och nya kriminalfall som var populärt en tid, men som fick läggas ner eftersom ingen ville skriva där.
Citera
2019-09-14, 23:30
  #33
Avstängd
karlinges avatar
Någon som vet vilka som stod bakom svenskamord.se och om det går att få igång forumet igen?

Alla topics finns att se på webarkiv men trådar går dessvärre inte att läsa. Är ju en guldgruva jag verkligen skulle vilja in och botanisera i igen.

Man kan väl för i helvetet inte bara slänga allt som finns där!? Någon måste ju kunna få igång detta forum igen och ta lite ansvar!?

https://web.archive.org/web/20090614...p?action=forum
Citera
2019-09-15, 09:30
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Någon som vet vilka som stod bakom svenskamord.se och om det går att få igång forumet igen?

Jag var medlem på det där forumet för 10 år sen så jag kommer ihåg lite. Den som registrerade domänen och styrde var en kille från Påarp som idag börjar närma sig 50 år. Han sysslade med IT till vardags och var otroligt dålig på svenska kommer jag ihåg. Kunde knappt skriva en mening utan att särskriva.

Till sin hjälp att moderera forumet hade han två förmågor från Helsingborg som inte var mycket bättre på att hantera det svenska språket. Vi kan kalla dem Bill och Bull. Kände varandra sen innan och hade ingen känsla alls för hur man håller i ett halvstort forum. Att klistra in artiklar från andra sidor var de dock båda duktiga på.

Bill och Bull hade båda ett stort antal alternativa användare på forumet som de skrev och verkade med, så att de kunde dunka varandra i ryggen när kritiken blev för mycket.

Bill och Bull blev efterhand avpolleterade (varför vet jag inte) och istället togs en kvinna från Umeå in att hålla ordning på forumet. Det gick i något år och sedan lades hela forumet ned. Vem som äger sidan nu eller om någon annan tog över verksamheten vet jag inte.

Det fanns en hel del intressanta inlägg och trådar där men de tre herrarna som styrde, tillsammans med en viss burdus författare från Helsingborg, gjorde forumet till en lekstuga av det sämre slaget.
Citera
2019-09-16, 16:04
  #35
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Jag var medlem på det där forumet för 10 år sen så jag kommer ihåg lite. Den som registrerade domänen och styrde var en kille från Påarp som idag börjar närma sig 50 år. Han sysslade med IT till vardags och var otroligt dålig på svenska kommer jag ihåg. Kunde knappt skriva en mening utan att särskriva.

Till sin hjälp att moderera forumet hade han två förmågor från Helsingborg som inte var mycket bättre på att hantera det svenska språket. Vi kan kalla dem Bill och Bull. Kände varandra sen innan och hade ingen känsla alls för hur man håller i ett halvstort forum. Att klistra in artiklar från andra sidor var de dock båda duktiga på.

Bill och Bull hade båda ett stort antal alternativa användare på forumet som de skrev och verkade med, så att de kunde dunka varandra i ryggen när kritiken blev för mycket.

Bill och Bull blev efterhand avpolleterade (varför vet jag inte) och istället togs en kvinna från Umeå in att hålla ordning på forumet. Det gick i något år och sedan lades hela forumet ned. Vem som äger sidan nu eller om någon annan tog över verksamheten vet jag inte.

Det fanns en hel del intressanta inlägg och trådar där men de tre herrarna som styrde, tillsammans med en viss burdus författare från Helsingborg, gjorde forumet till en lekstuga av det sämre slaget.

Tack för informationen!

ja det är som sagt en skatt för de som är intresserade av detta och det vore ju toppen att få detta forum aktiverat igen, om så bara för ett kort tag.
Citera
2019-12-27, 15:29
  #36
Medlem
Buskul inlägg, ‘CRFRP’ och stämmer bra med mina egna intryck av SvenskaMord. De fyra inblandade namnges och identifieras i #23 och #27 i denna tråden. Påarpsmannen CG, en f d bilhandlare som var duktig på datorer och som levde dolt utan att arbeta, lyckades lura i de tre korkade Helsingborgsförmågorna JL, LÅ och GLA att han var rik och hade ett veritabelt affärsimperium, styrt från London via företaget OxiDia. JL var personalkonsulent på Posten i Malmö, LÅ en lösningsmedelskadad målare och GLA en fattig expedit i en affär. De startade tillsammans SvenskaMord och den storvulne CG trodde att forumet skulle växa och få inkomster via reklam. I detta syfte dator-genererade han icke-existerande medlemmar och lät JL och LÅ skapa inbillade nicks så att det skulle se ut som om det magra forumet hade ett stort antal medlemmar.

Det skapade problem att JL och LÅ var verkligt tykna personer som bannade folk för minsta anledning. En som kallade sig ‘Skaraborg’ reggade sig på forumet och startade en stor mängd trådar om historiska mordfall, men JL och LÅ blev avundsjuka när en verkligt kunnig person kom in på forumet och bannade honom. De kom på att han hade ett verkligt fult förflutet som organiserad nazist och medgrundare av rasistorganisationen BSS och startade en personlig hat-tråd om honom. Denna fula attack på en f d medlem retade upp en hel del FB-are. Vem som sedan blandade sig in i matchen och vad som hände kan ni läsa om här:
(FB) Dubbelmordet på Ann Örtegren och Daniella Örtegren i Norrköping 25 mars 1999
Tråden startades av JL under ett av hans multipla FB-nicks, se speciellt #15, 22, #33 och #35.

SvenskaMord kommer aldrig tillbaka och FBs kriminalhistoriska del har tagit över dess funktion. CG blev knäckt av motgångarna men tycks ha hämtat sig, spred ett rykte att han var död men bor idag på Karbingatan 19 i Ljungbyhed med sambo och tre mopsar. JL tog också SvenskaMords fall hårt, dog av cancer. LÅ lever fortfarande, bor i sin gamla lägenhet i Helsingborg. GLA arbetar som expedit i en bög-affär, bor också i en liten lägenhet i Helsingborg.
__________________
Senast redigerad av HaroldPyott 2019-12-27 kl. 15:40.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback