Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-12, 14:48
  #13
Medlem
Fleptuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machbet
Just nu sitter jag med hårddisken inkopplad till usb-kabeln. Den fungerar felfritt, men så vidare bärbart är det inte längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Machbet
Update.

Fick idag brev från mediamarkt (deras servicepartner är lanmaster)
Där de tänkbara felet är hårddisken varav de rekommenderar att byta ut den för en kostnad på 1900kr.

Jag är hundra procent säker på att fallet nu inte är hårddisken då jag redan gjort ett disktest och testat med en annan hårddisk och det funkade inte då heller. Så jag tvekar ytterst på att de ens tagit ur hårddisken o testat den.
Känns mer som att de jobbar med tankesättet att "vi börjar med att byta ut hårddisken".

Så vad fan ska jag göra?
Om jag nu godkänner att de byter hårddisken så kommer de ju märka att den ändå inte funkar. Ska jag då bli skyldig att betala de här pengarna för en ny hårddisk? Även att den gamla ens är defekt? Jag körde ju just denna hårddisken genom usb-satakabeln felfritt så hårddisken är det inga fel på.
Varför det inte går på garantin är pga hårddiskar ses som en förbrukningsvara.


Det här blir bara värre och värre...

Varit utan dator i snart en månad nu. Appleservice är fan det sketnaste jag varit med om.

Hur kan dom tro att det är hårddisken då? Om det funkar med usb så är det inte hårddisken.

/Flep
Citera
2013-11-14, 18:57
  #14
Medlem
Machbets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleptut
Hur kan dom tro att det är hårddisken då? Om det funkar med usb så är det inte hårddisken.

/Flep


Det är det jag tycker är väldigt lustigt också.
Fick hur som helst svar från dem för några dagar sen där de kommit fram till att även SATA-kabeln till HDDn var sönder, men även hårddisken ska alltså fortfarande vara sönder.

Hur som helst så skickar jag nu in min SSD till dem så får de byta till den istället. Då slipper jag betala för en överprisad disk från Apple.
SATA-kabeln går på reklamationen.
Så priset för bytet o felsökning hamnar på 800-900kr.

Får hem datorn nästa vecka och har därefter 3 månaders garanti, så jag får väl se inlämnandet som positivt.
__________________
Senast redigerad av Machbet 2013-11-14 kl. 19:00.
Citera
2013-12-27, 13:21
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machbet
Det är det jag tycker är väldigt lustigt också.
Fick hur som helst svar från dem för några dagar sen där de kommit fram till att även SATA-kabeln till HDDn var sönder, men även hårddisken ska alltså fortfarande vara sönder.

Hur som helst så skickar jag nu in min SSD till dem så får de byta till den istället. Då slipper jag betala för en överprisad disk från Apple.
SATA-kabeln går på reklamationen.
Så priset för bytet o felsökning hamnar på 800-900kr.

Får hem datorn nästa vecka och har därefter 3 månaders garanti, så jag får väl se inlämnandet som positivt.

Jag har precis samma problem som du. Har det löst sig?
Citera
2015-05-21, 23:04
  #16
Medlem
Skulle också vilja veta då jag är fast i en liknande situation. SSDn verkar inte fungera internt i Macbooken. Men när jag ansluter SSDn via extern kabel (USB-sata) så kan den även operera som bootad operativsystem på den. Det är alltså kabeln som är trasig inuti macbooken för att dessa kablar är sköra och en SSD är mycket känsligare än en HDD? Eftersom min gamla HDD funkar internt.

Hur gick det för dig TS?
Citera
2016-02-06, 14:58
  #17
Medlem
Jugzs avatar
Gammal tråd men så mycket som gör mig förbannad i den.

1. Hur kan någon hävda att det är SSDn som strular när det uppenbarligen är Apple som gör skitdåliga SATA-kablar! Hade han en titel också? Briljant.

Som tur är för alla drabbade (jag själv inräknad) går de inte att få tag på i Sverige. Största uppsidan är nog ändå att man efter en månads leveranstid får betala 15 ggr mer än för en "vanlig" kabel. Känns lixom tryggt.

2. Hur kan någon köpa ovan förklaring? Haft Mac sen 2008 (sjukt!) och den fungerar ok tills du vill göra något "utanför boxen". Det bästa är forums-personer som vänligt hävdar att program X "inte är tänkt att funka så". Vilket leder till punkt 3...

3. Läste precis nån sektkompatibel persons glädje över "Apples support för TRIM". Facinationen över att det finns konsumenter som på allvar blir glada över ökad möjlighet att använda "3rd party utilities" 2016.

Förmodligen samma forumprofiler som övertydligt förkunnar att "Skärmsläckaren på Apple TV är INTE ett bildspel. Bildspel startar du genom att...Xxx Xxx xx...." Så ja, det är rimligt att du får se samma 70-talet randombilder av dina 10 000+."

Ovan gäller förstås nåt år innan tills "APPLE HAR PRECIS FÖRÄNDRAT HUR VI KOMMER ATT SE PÅ SKÄRMSLÄCKAREN FÖR ALL FRAMTID!!!!"

Snygg (men svindyr) hårdvara kombinerat med högst medioker mjukvara som är stängd/låst/klumpig och ibland helt idiotisk men alltid helt omöjlig att förändra. Så bygger man bolag!
__________________
Senast redigerad av Jugz 2016-02-06 kl. 15:00.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback