Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-16, 01:11
  #13
Medlem
besttruebloods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunia
Hahah så klockren. Säljer honung på flashback. Men du jag har hört att honung från Hercegovina är den bästa. Sant eller falskt?

jag vill inte ha balkan honung

jag ska ha svenskt honung.
Citera
2013-10-16, 02:43
  #14
Medlem
ebqts avatar
Vad exakt menar du, TS, med "rå" honung? Honung slungas och silas innan den tappas på burk, även på de minsta biodlingarna, och är således inte "rå" längre. Detta är för att slippa få bitar av vaxkakan och andra partiklar i honungen. Om du vill ha honung direkt från vaxkakan får du nog det svårare om du inte känner någon biodlare.

Den honungen du köper i affären är oftast upphettad och sedan nedkyld igen och sägs förlora vissa näringsämnen pga detta. Om det är detta du vill undvika så titta på burken, är det ett stort bolag som står på förpackningen så är den med stor sannolikhet upphettad. Mindre biodlare tenderar att inte göra detta utan endast slunga + sila.

Är det "rå" som i ekologiskt framställd du åsyftar? Köp då honung från en godkänd "eko-biodlare" (eller vad de nu kan tänkas kallas).
Citera
2013-12-14, 22:07
  #15
Medlem
Gingers avatar
Man skall ALDRIG värma honung. Inte ens om en är nyslungad.
Då förlorar den vitaminer.


Det går inte att bli magsjuk av rå-honung. Det är en omöjlighet. Honung i sig själv är antiseptisk.
Citera
2018-07-23, 15:18
  #16
Medlem
elektronikfreaks avatar
Lyfter den här gamla tråden om honung istället för att starta en ny eftersom min fråga just handlar om honung.

Någon som har erfarenhet av Nettos Bellafonde honung? Kostar nästan under halva priset jämfört med svensk honung. Bellafonde honung ska enl etiketten komma från Ukraina.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback