Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-16, 00:11
  #1
Medlem
besttruebloods avatar
Hejsan

Finns det någon här som vet var man kan köpa rå färsk honung inom skåne?

vill hitta en odlare som säljer naturlig och god honung.

skulle verkligen uppskatta om det är någon här som skulle leda mig till någon som säljer färsk honung för att honungen i butikerna är bullshit.
Citera
2013-10-16, 00:27
  #2
Medlem
Haajibs avatar
Jag hoppas du är medveten om att "rå" honung är potentielt det farligaste du kan äta i form av djur produkt. Rå honung inehåller bland annat pollen och svampsporer som kan ge dig botulism. Har du otur får du även giftig honung om bina har varit vid besprutade odlingsmarker, du kan du få leversvikt och permanent lågt blodtryck.

Honungen i afären är betydligt bättre än de skräp du är ute efter. Hare bra!
Citera
2013-10-16, 00:27
  #3
Medlem
Hestapos avatar
Länk till flera odlare som har försäljning både till företag och privatpersoner, du kan ju be din butik ta hem fler sorters honing.
http://www.biodlingsforetagarna.nu/honung/skane/

"En dag utan honing är en förlorad dag".
Citera
2013-10-16, 00:31
  #4
Medlem
besttruebloods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Länk till flera odlare som har försäljning både till företag och privatpersoner, du kan ju be din butik ta hem fler sorters honing.
http://www.biodlingsforetagarna.nu/honung/skane/

"En dag utan honing är en förlorad dag".

tack för länken
Citera
2013-10-16, 00:32
  #5
Medlem
H8erfisternators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Länk till flera odlare som har försäljning både till företag och privatpersoner, du kan ju be din butik ta hem fler sorters honing.
http://www.biodlingsforetagarna.nu/honung/skane/

"En dag utan honing är en förlorad dag".

Fast de raffinerar sin honung, det blir inte det TS är ute efter. Hon/Han får i princip samma sak som de säljer i butik fast Hon/Han betalar mer för varan.
Citera
2013-10-16, 00:32
  #6
Medlem
besttruebloods avatar
den som vet mer om honung får gärna ge förslag
Citera
2013-10-16, 00:33
  #7
Medlem
besttruebloods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8erfisternator
Fast de raffinerar sin honung, det blir inte det TS är ute efter. Hon/Han får i princip samma sak som de säljer i butik fast Hon/Han betalar mer för varan.

vad menas med raffinerar?

har du andra förslag? ge mig gärna tips.
Citera
2013-10-16, 00:38
  #8
Medlem
Raffinerar är precis samma sak man gör med olja - Man förfinar produkten, tar bort restprodukter och slagg.
Citera
2013-10-16, 00:39
  #9
Medlem
H8erfisternators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besttrueblood
vad menas med raffinerar?

har du andra förslag? ge mig gärna tips.

Du separerar honungen från vaxet, kollar så det inte finns svamp i honungen, kör det genom en sil så inga ägg eller bin följer med i huvudtanken, kyler ner den och tinar sedan upp den för att tillslut lagra den.
Citera
2013-10-16, 00:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Jag hoppas du är medveten om att "rå" honung är potentielt det farligaste du kan äta i form av djur produkt. Rå honung inehåller bland annat pollen och svampsporer som kan ge dig botulism. Har du otur får du även giftig honung om bina har varit vid besprutade odlingsmarker, du kan du få leversvikt och permanent lågt blodtryck.

Honungen i afären är betydligt bättre än de skräp du är ute efter. Hare bra!

Dummaste jag hört, jag vet inte vad du köper för skithonung men den jag har sett i affären är precis lika naturlig som den jag ätit i flera år från morsans egna biodling!

Så Ts behöver inte oroa sig om detta
Citera
2013-10-16, 01:01
  #11
Medlem
besttruebloods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyalltheway
Dummaste jag hört, jag vet inte vad du köper för skithonung men den jag har sett i affären är precis lika naturlig som den jag ätit i flera år från morsans egna biodling!

Så Ts behöver inte oroa sig om detta

säljer din mor honung till privatpersoner? eller bor ni kanske inte i skåne?
Citera
2013-10-16, 01:08
  #12
Medlem
dunias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besttrueblood
säljer din mor honung till privatpersoner? eller bor ni kanske inte i skåne?
Hahah så klockren. Säljer honung på flashback. Men du jag har hört att honung från Hercegovina är den bästa. Sant eller falskt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback