Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-15, 16:45
  #1
Avstängd
ABESEDEs avatar
Har lite tråkigt bara.. så jag satt bara och funderade på detta.. ni vet de där vanliga "bägarna" eller vad de nu kallas, dem man fyller med vatten och gör iskuber på för att ha till dricka..

Funderar på hur lång tid det tar för dem att frysa helt från flytande vattenform. 20 minusgrader i frysen är det.. så jag antar att det tar ca 20 min för dem att frysa eller har jag fel? bara nåt jag fått för mig kanske sitter med en timer här nu, det är ca 15 minuter kvar på timern så ska jag kolla om det stämmer..


Ursäkta om tråden hamnade fel, var lite osäker.
__________________
Senast redigerad av ABESEDE 2013-10-15 kl. 16:48.
Citera
2013-10-15, 17:13
  #2
Avstängd
ABESEDEs avatar
Nu kom det fram att jag hade ganska fel.. men efter 20 minuter så hade det bildats en ca 1-2 millimeter islager ovanpå
Citera
2013-10-15, 17:28
  #3
Medlem
pyro860s avatar
Borde ju finnas en formel för att beräkna det där.
Citera
2013-10-15, 17:33
  #4
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABESEDE
Nu kom det fram att jag hade ganska fel.. men efter 20 minuter så hade det bildats en ca 1-2 millimeter islager ovanpå


En kort fråga, men hur tusan kom du fram till att det endast skulle ta 20 minuter att frysa vattnet?
Läste du inte matte i högstadiet alls?
Citera
2013-10-15, 18:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Borde ju finnas en formel för att beräkna det där.
Visst går det ju att räkna ut ifall man förutsätter perfekt värmeomsättning, konstant temperatur och att kylan fördelas jämnt på kuben under hela tiden.

Är volymen känd och man antar rent vatten kan man räkna ut hur stor energi som krävs för att frysa vattnet och sedan utifrån denna samt effekten för systemet få ut en ungefärlig tid.

Men som sagt, många antaganden och generaliseringar som i bästa fall ger ett rätt svar inom en tiopotens.

Bästa är att göra det experimentellt för enskild frys, vatten samt form.
Citera
2013-10-15, 19:38
  #6
Avstängd
ABESEDEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
En kort fråga, men hur tusan kom du fram till att det endast skulle ta 20 minuter att frysa vattnet?
Läste du inte matte i högstadiet alls?


Nää matte har aldrig varit min starka sida kan jag erkänna. Håller med om att 20 minuter låter lite väl kort tid, vet inte vad jag tänkte
Citera
2013-10-15, 22:15
  #7
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Visst går det ju att räkna ut ifall man förutsätter perfekt värmeomsättning, konstant temperatur och att kylan fördelas jämnt på kuben under hela tiden.

Är volymen känd och man antar rent vatten kan man räkna ut hur stor energi som krävs för att frysa vattnet och sedan utifrån denna samt effekten för systemet få ut en ungefärlig tid.

Men som sagt, många antaganden och generaliseringar som i bästa fall ger ett rätt svar inom en tiopotens.

Bästa är att göra det experimentellt för enskild frys, vatten samt form.

Visserligen. Men tänkte nån generaliserad formel så man på en höft kan se hur pass lång tid det skulle ta. Fast det är klart.. Finns ju massa faktorer.
Citera
2013-10-15, 23:41
  #8
Medlem
Otsir63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Visst går det ju att räkna ut ifall man förutsätter perfekt värmeomsättning, konstant temperatur och att kylan fördelas jämnt på kuben under hela tiden.

Är volymen känd och man antar rent vatten kan man räkna ut hur stor energi som krävs för att frysa vattnet och sedan utifrån denna samt effekten för systemet få ut en ungefärlig tid.

Men som sagt, många antaganden och generaliseringar som i bästa fall ger ett rätt svar inom en tiopotens.

Bästa är att göra det experimentellt för enskild frys, vatten samt form.

Precis. Även vattnets utgångstemperatur påverkar tiden. Tar man vattnet snabbt ur kranen så kan det vara lite ljummet men låter man kranen stå och rinna en stund så har man betydligt kallare vatten att börja med.
Citera
2013-10-15, 23:42
  #9
Medlem
Fegyvereks avatar
Glöm ej bort temperaturen på vattnet

Ljummet vatten fryser fortare än kallt, till exempel.
Citera
2013-10-26, 16:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fegyverek
Ljummet vatten fryser fortare än kallt, till exempel.

Va? Varför är det så?
Citera
2013-10-28, 13:06
  #11
Medlem
Mpemba-effekten gör att varmt vatten kan frysa fortare än kallt. Det beror troligen på att en del av det varma vattnet dunstar och en mindre del behöver frysa men de lärde tvistar väl om det.
Citera
2013-10-28, 16:21
  #12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Mpemba-effekten gör att varmt vatten kan frysa fortare än kallt. Det beror troligen på att en del av det varma vattnet dunstar och en mindre del behöver frysa men de lärde tvistar väl om det.
Den hypotesen borde man väl kunna gå till botten med genom att täcka över vattnet så det inte avdunstar. I så fall antar jag att effekten uteblir och det kallare vattnet fryser först.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback