Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2013-10-16, 11:23
  #49
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Rättsläkaren?? Är han avliden eller?

Har du fått för dig att rättsläkare bara obducerar? Är det misstanke om misshandel så är det en rättsläkare som bedömmer skadorna.
Citera
2013-10-16, 14:42
  #50
Medlem
Min gissning, TS polare är en person som TS har en ohällsosam(sexuel) relation till och pucklat på. I och med att polaren kommer ställa upp på TS historia tror han nu att han kommer kunna komma undan, vilket förmodligen är fallet..
Citera
2013-10-16, 15:34
  #51
Medlem
Men med tanke på TS tidigare trådar så låter det här märkligt tycker jag!

Om man får tippa på vad som har hänt, så tror jag såhär:

"Polaren" är ingen polare som är som är full och inte kan göra sig förstådd, utan ett barn som inte kan göra sig förstådd och berätta vad som har hänt. Meeeen det är ju vad jag tror!
Och skulle fallet vara så, så är det absolut inget konstigt att ifrågasätta om misshandeln.

Men det är ju min tippning med tanke på andra trådar som handlat om TS son.
Citera
2013-10-16, 16:37
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yahoo123
Ni kommer få mer att läsa när vi gör våran anmälan men vill inte gå ut med allt för mycket på fb om det. Men doktorn som sade att vi misshandlat honom gjorde självklart en anmälan till polisen, just nu väntar vi på besked från rättsläkaren. När det här fallet är nedlagt kommer vi att anmäla sjukhuset/lassaretet för mer än detta enstaka fall

Vad var läkarens exakta ord och finns det någon som skulle kunna vittna om dessa ord till läkarens fördel.

Är ju trots allt viss skillnad på om läkaren sa : Ni HAR misshandlar honom eller om han sa jag TROR att ni har misshandlat honom.

HAR misshandlat honom gör det ju till en direkt anklagelse och TROR gör det ju mer till en bedömning som läkare vilket läkaren knappast kan åka dit för.
Citera
2013-10-17, 21:35
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Om det inte stämmer så polisanmäl honom för förtal, eller försök iaf

Skärp dig. Läkaren kan säga vad fan han vill. Det är inte som att han riktat en formell anklagelse via polisen ang. misshandel.

Edit: men utifrån TS tidigare trådar känns det nästan som att det borde göras...
__________________
Senast redigerad av Fateless 2013-10-17 kl. 21:45.
Citera
2013-10-18, 00:59
  #54
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaPrecis
Men med tanke på TS tidigare trådar så låter det här märkligt tycker jag!

Om man får tippa på vad som har hänt, så tror jag såhär:

"Polaren" är ingen polare som är som är full och inte kan göra sig förstådd, utan ett barn som inte kan göra sig förstådd och berätta vad som har hänt. Meeeen det är ju vad jag tror!
Och skulle fallet vara så, så är det absolut inget konstigt att ifrågasätta om misshandeln.

Men det är ju min tippning med tanke på andra trådar som handlat om TS son.
This!

Ja ts pratar helt klart om sin egen son. Skulle det vara hans kompis så skulle det finnas en historia bakom misshandeln. Någon historia har ts inte eftersom hela tråden handlar om hans barn. Som 'JaPrecis' säger så blir allt klarare när man tar bort kompis och stoppar in sonen i händelsen. En läkare skulle aldrig säga rakt ut att 'du har misshandlat din kompis' men när det handlar om ens eget son så blir det plötsligt angeläget med ett sådant uttal från läkarens sida.
Citera
2013-10-18, 13:52
  #55
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
This!

Ja ts pratar helt klart om sin egen son. Skulle det vara hans kompis så skulle det finnas en historia bakom misshandeln. Någon historia har ts inte eftersom hela tråden handlar om hans barn. Som 'JaPrecis' säger så blir allt klarare när man tar bort kompis och stoppar in sonen i händelsen. En läkare skulle aldrig säga rakt ut att 'du har misshandlat din kompis' men när det handlar om ens eget son så blir det plötsligt angeläget med ett sådant uttal från läkarens sida.
Dessutom verkar sonen - av tidigare trådstarter att döma - vara drygt ett år. Ettåringar slår väl inte av revben hur som helst? Jag tycker att det finns en hel del konstigheter med TS och hans relation till sin son.
Citera
2013-10-18, 14:53
  #56
Medlem
Idiotisk fråga och idiotisk tråd.

Om läkaren har anledning att misstänka att du misshandlat din "polare"/son/whatever efter att ha undersökt skadorna har läkaren all rätt, och kanske till och med skyldighet att anmäla det. Att på något sätt få det till ärekränkning känns helt bizarrt. Förtal är när någon sprider ut falsk information i syfte att skada en annan persons anseende. Dessutom kan du inte förtala en person inför sig själv. I själva handlingen ingår att sprida informationen till utomstående. Det kan även svårligen anses falla under olaga förolämpning då detta kräver ett direkt uppsåt att såra dig. Jag har mycket svårt att se hur du skall få det till att akutläkarens uppsåt var att såra dina känslor, snarare än konstatera att det ser ut som du spöat upp din "polare".

Och nej, läkaren har ingen "bevisbörda". Det är åklagaren som har bevisbörda och det är åklagare och i slutändan domstol som väljer om de bevis som framkommer i förundersökningen, vari läkarens utlåtande och vittnesmål säkerligen kommer ges stor vikt, räcker för åtal och dom.
Citera
2013-10-18, 15:21
  #57
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fateless
Skärp dig. Läkaren kan säga vad fan han vill. Det är inte som att han riktat en formell anklagelse via polisen ang. misshandel.

Edit: men utifrån TS tidigare trådar känns det nästan som att det borde göras...

Idiottråd? Förtal innebär att man SPRIDER misshaglig information. Även om den iofs råkar vara riktig (t.ex. att klistra upp lappar i hela kvarteret om att nya grannen NN är pedofildömd). Att en läkare (eller vilken person som helst) säger till DIG något som du uppfattar som en misstanke spelar ingen jävla roll som helst. Om det inte är ett hot riktat till dig personligen. Att "hota" med rättsliga åtgärder (t.ex. polisanmälan) är aldrig ett brott.

Kort svar på din fråga: ja så får läkaren uttala sig, i den situation du beskriver. Kände du dig "kränkt"? För det blir allt vanligare.
__________________
Senast redigerad av theodor.busse 2013-10-18 kl. 15:24.
Citera
2013-10-18, 22:45
  #58
Medlem
Den här tråden + TS tidigare trådar gör situationen mycket obehaglig. Hoppas verkligen sociala myndigheter gör en ordentlig utredning. Fy fan, någonstans sitter en 1,5 åring och blir "tappad" och bryter revbenen utan att kunna göra någonting åt det.
Citera
2013-10-19, 14:13
  #59
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marinsoldat
Den här tråden + TS tidigare trådar gör situationen mycket obehaglig. Hoppas verkligen sociala myndigheter gör en ordentlig utredning. Fy fan, någonstans sitter en 1,5 åring och blir "tappad" och bryter revbenen utan att kunna göra någonting åt det.

Jag får samma vibbar efter att ha kollat TS tidigare trådar. "På akuten med en full kompis, som t.e.x har ett brutet revben". Jo, tjena... Det här verkar illavarslande.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback