Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-15, 09:09
  #1
Medlem
ergosum-42s avatar
Jag satt häktad i 3 mån och 19 dagar för ett tag sedan, varav 5 veckor med restriktioner.
I HR frikändes jag helt och har ansökt om skadestånd från jk via min advokat.
På jk:s hemsida står att de har en handläggning på ca 6 månader.
Min ansökan gjordes för ca 1 år sedan.
Advokaten hänvisar till extrema handläggningstider och tycker inte att jag ska ringa jk själv, då
han är mitt ombud i frågan.

Mina frågor.
Har någon erfarenhet av detta och kan berätta om hur lång tid ert fall tog?

Ska jag ta kontakt med jk själv och kolla läget?
Det är 2 veckor sedan jag pratade med advokaten och han lovade kolla med jk och återkomma. Har inte kunnat nå honom sedan dess.
Citera
2013-10-15, 20:57
  #2
Medlem
skicka ett kort mail till registrator@jk.se och fråga när ärendet beräknas vara avgjort/slutbehandlas.
glöm inte skicka med ärende-/diarienummer.

ställ inga ytterligare frågor och ta inte ta upp något annat.
vart kort och koncis och artig. eventuell kritik om långsam handläggning kan du lämna när du har beslutet i handen.

förutom de rena handläggningstiderna hos JK så kan jag tänka mig att lång väntetid också kan bero på att JK bett om synpunkter eller utlåtanden från andra myndigheter i saken om det krävs mer detaljer för ett avgörande, eller juridiken är komplex.
det kan förstås också vara så att JK bett om utlåtande från din advokat som är oåtkomlig.
__________________
Senast redigerad av pagamama 2013-10-15 kl. 20:59.
Citera
2013-10-18, 22:39
  #3
Medlem
för övrigt kan jag väl säga att jag personligen haft med JK att göra, och jag fick beslut i ärendet ca 10 månader efter anmälan skickades in (per epost, svaret kom per epost).

det var ett par år sedan detta hände (fler än tre, mindre än tio) och ärendet diskuterades i media.
JKs belastning har ökat sedan dess.

den generella handläggningstiden hos JK framgår av Tabell 3 i JKs årsredovisning, som finns på JKs web.
__________________
Senast redigerad av pagamama 2013-10-18 kl. 22:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback