Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-15, 08:28
  #1
Medlem
knut_1s avatar
Jo det är som så att min nystartade AB (momsbefriat, bokföring enligt kontantmetoden) har en anställd förutom mig själv och för vederbörande får jag anställningsstöd. Stödet betalas ut i efterhand; jag skickar in begäran och överenskommet belopp krediteras mitt ABs skattekonto. Första anställningsdag var 1/10 så än har det inte skett

Jag tänkte nog göra som så ...
Betala ut lönen vanlig ordning, dra skatt och addera arbetsgivaravgifter som jag sätter in på skattekontot.
Skicka en begäran om utbetalning av anställningsstödet.
Småningom rasslar anställningsstödet in på skattekontot.

Vad sker sen? Det ligger kvar där som behållning eller det sker automatisk utbetalning? Hur konterar man isf en sådan eventuell utbetalning från skattekontot? Vilken typ av intäkt? Skattekonto eller stöd?

Sedan har jag nu i begynnelsen uppgett en alldeles för låg estimerad vinst; ville liksom inte att prel skatten skulle äta upp aktiekapitalet innan jag kommit igång med faktureringarna. Jag ämnar därför lämna in en ny preliminär ink2 efter nyår och får nog hosta upp en del då. Kan man be skv låta bli att betala ut överskott på skattekontot?
Citera
2013-10-18, 08:53
  #2
Medlem
knut_1s avatar
Bump? Ingen? Hjälp?
Citera
2013-10-18, 10:24
  #3
Medlem
Hej,

Jag har själv ingen aning och söker också information om vad som gäller!

Det står att man får ersättning för lönekostnaderna, men vad händer med arbetsgivare avgiften, räknas den in i lönekostnaden?
Citera
2013-10-18, 11:21
  #4
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Jo det är som så att min nystartade AB (momsbefriat, bokföring enligt kontantmetoden) har en anställd förutom mig själv och för vederbörande får jag anställningsstöd. Stödet betalas ut i efterhand; jag skickar in begäran och överenskommet belopp krediteras mitt ABs skattekonto. Första anställningsdag var 1/10 så än har det inte skett

Jag tänkte nog göra som så ...
Betala ut lönen vanlig ordning, dra skatt och addera arbetsgivaravgifter som jag sätter in på skattekontot.
Skicka en begäran om utbetalning av anställningsstödet.
Småningom rasslar anställningsstödet in på skattekontot.

Vad sker sen? Det ligger kvar där som behållning eller det sker automatisk utbetalning? Hur konterar man isf en sådan eventuell utbetalning från skattekontot? Vilken typ av intäkt? Skattekonto eller stöd?

Sedan har jag nu i begynnelsen uppgett en alldeles för låg estimerad vinst; ville liksom inte att prel skatten skulle äta upp aktiekapitalet innan jag kommit igång med faktureringarna. Jag ämnar därför lämna in en ny preliminär ink2 efter nyår och får nog hosta upp en del då. Kan man be skv låta bli att betala ut överskott på skattekontot?

1 Anställningsstödet ligger kvar på skattekontot
2 Konto 3988 erhållna bidrag för personal kan vara lämpligt
3 Du kan begära en utbetalningsspärr från skattekontot.
http://www.skatteverket.se/foretagor...580003957.html

Har du e-legitimation så underlättar det om du vill ha koll på ditt skattekonto, preliminär deklaration, utbetalningsspärrar med mera.
Citera
2013-10-18, 11:28
  #5
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ptvz3d
Hej,

Jag har själv ingen aning och söker också information om vad som gäller!

Det står att man får ersättning för lönekostnaderna, men vad händer med arbetsgivare avgiften, räknas den in i lönekostnaden?

Beror lite på vilket stöd det är fråga om. Du kan simulera med olika bidrag och lönenivåer här:
http://www.arbetsformedlingen.se/For...html#lon=20000
Citera
2013-10-18, 11:57
  #6
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
1 Anställningsstödet ligger kvar på skattekontot
2 Konto 3988 erhållna bidrag för personal kan vara lämpligt
3 Du kan begära en utbetalningsspärr från skattekontot.
http://www.skatteverket.se/foretagor...580003957.html

Har du e-legitimation så underlättar det om du vill ha koll på ditt skattekonto, preliminär deklaration, utbetalningsspärrar med mera.

Tack! Preceis de svar jag sökte


Citat:
Ursprungligen postat av ptvz3d
Hej,

Jag har själv ingen aning och söker också information om vad som gäller!

Det står att man får ersättning för lönekostnaderna, men vad händer med arbetsgivare avgiften, räknas den in i lönekostnaden?

Den länk du fick var bra.
Kan bara svara för nystartsjobb annars; då är max 2X arbetsgivaravgiften, dvs AF betalar arbetsgivaravgiften plus en knapp tredjedel av själva lönen.
Citera
2013-11-30, 21:45
  #7
Medlem
knut_1s avatar
Så, då kommer snart arbetsgivarstödet in på skattekontot. Funderar lite hur jag ska kontera det ...? För kontera det ska man väl? Jag har utbetalningsspärr från skattekontot för övrigt. Tänkte debitera 2850, skattekontot och kreditera 3988, erhållna bidrag och ersättningar för personal ?
Citera
2013-11-30, 22:18
  #8
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Så, då kommer snart arbetsgivarstödet in på skattekontot. Funderar lite hur jag ska kontera det ...? För kontera det ska man väl? Jag har utbetalningsspärr från skattekontot för övrigt. Tänkte debitera 2850, skattekontot och kreditera 3988, erhållna bidrag och ersättningar för personal ?

Helt rätt
Citera
2013-12-01, 00:05
  #9
Medlem
knut_1s avatar
Tack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback