Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-10-15, 17:24
  #25
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSheriff1965
Jag vet hela processen , men just det faktum att hon måste åka tillbaka och inte kan söka härifrån gör att mitt familjeliv inte respekteras
Jag är beredd att säga att reglerna om att en som nekas asyl måste åka tillbaka, och att den som söker om tillstånd för anhöriginvandring måste göra det från sitt hemland, inte är lagar som går emot vad ekmr tillåter.
Citera
2013-10-15, 17:37
  #26
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSheriff1965
Hon var asylsökande från Congo när vi gifte oss, jag är Svensk medborgare sedan många år tillbaka

Du är alltså inte svensk medborgare av födsel och ohejdad vana? Det gör ju hela grejen lite mera komplicerad. Risken för att det ska uppfattas som skenäktenskap ökar markant.
Citera
2013-10-15, 18:03
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Du är alltså inte svensk medborgare av födsel och ohejdad vana? Det gör ju hela grejen lite mera komplicerad. Risken för att det ska uppfattas som skenäktenskap ökar markant.


Det är så här . när jag föddes på 60-talet fick barnen faderns medborgaskap , min far var västtysk medborgare och mor var svensk , själv blev jag svensk medborgare i 10-års åldern, kan väl knappast påverka
Citera
2013-10-15, 18:07
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSheriff1965
Det är så här . när jag föddes på 60-talet fick barnen faderns medborgaskap , min far var västtysk medborgare och mor var svensk , själv blev jag svensk medborgare i 10-års åldern, kan väl knappast påverka

faktum är att det kan påverka, i det fallet krävs nämligen också att:

3 b § Uppehållstillstånd på grund av anknytning till en person enligt 3 eller 3 a § får beviljas endast om den person som utlänningen åberopar anknytning till kan försörja sig och har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen.
Citera
2013-10-15, 18:28
  #29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
faktum är att det kan påverka, i det fallet krävs nämligen också att:

3 b § Uppehållstillstånd på grund av anknytning till en person enligt 3 eller 3 a § får beviljas endast om den person som utlänningen åberopar anknytning till kan försörja sig och har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen.

Det är inga problem för min del
Citera
2013-10-15, 18:30
  #30
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Givetvis har MigV inte rätt bara för att det finns stöd i lag för beslutet. Lagen i sig får inte stå i konflikt med exempelvis EKMR eller andra för Sverige bindande rättsakter. Vad folk inte verkar förstå i denna tråd är att det kan vara i strid med artikel 8 i EKMR att neka uppehållstillstånd på grund av anknytning.

Eftersom TS inte utveckat vad som hänt är det svårt att säga något bestämt men det verkar som att hans fru kommit hit och sökt asyl men fått avslag. Då får man återvända hem för att söka uppehållstillstånd på familjeanknytning istället. Inget konstigt med det.

Jag säger inte att migrationsverket gjort rätt för jag har inte nog med information för att veta vad de grundade sitt beslut på.
Jag säger bara att migrationsverket har laglig rätt att fatta beslut och att eftersom de har stöd i lag att fatta beslut så är inte det ett brott mot hans mänskliga rättigheter.
Undantaget skulle vara om lagen som migrationsverket stödjer sig på vore i konflikt med de mänskliga rättigheterna men det är den inte.
Det är verkligen inte i strid med artikel 8 I EMKR, vår asyllag har blivit prövad i domstol flera gånger.
Citera
2013-10-15, 18:38
  #31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir
Jag säger inte att migrationsverket gjort rätt för jag har inte nog med information för att veta vad de grundade sitt beslut på.
Jag säger bara att migrationsverket har laglig rätt att fatta beslut och att eftersom de har stöd i lag att fatta beslut så är inte det ett brott mot hans mänskliga rättigheter.
Undantaget skulle vara om lagen som migrationsverket stödjer sig på vore i konflikt med de mänskliga rättigheterna men det är den inte.
Det är verkligen inte i strid med artikel 8 I EMKR, vår asyllag har blivit prövad i domstol flera gånger.

Har den blivit prövad i domstol angående artikel 8 i EMKR avseende den kvarvarande partnerns rättigheter?
Citera
2013-10-15, 20:53
  #32
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSheriff1965
Har den blivit prövad i domstol angående artikel 8 i EMKR avseende den kvarvarande partnerns rättigheter?

EKMR artikel 8 och uppehållstillstånd på anknytning har prövats 2012 av Europadomstolen: LIFOS. Att i den situationen neka uppehållstillstånd var inte i strid med konventionen.

Även Migrationsöverdomstolen MIG 2007:11 synes vara juridiskt relevant:

Som underinstanserna har funnit är A enligt 5 kap. 3 § första stycket 1 utlänningslagen berättigad till uppehållstillstånd i Sverige till följd av anknytning. Frågan i målet är om han, enligt huvudregeln i 5 kap. 18 § första stycket, måste söka tillståndet från utlandet eller om han skall kunna få det beviljat medan han vistas i Sverige enligt undantagsregeln i samma bestämmelses andra stycke 5. För att undantaget skall vara tillämpligt krävs, utöver den starka anknytning till en person som är bosatt i Sverige som A obestridligen har, att det inte skäligen kan krävas att han reser till ett annat land för att ge in sin ansökan.

Det kan te sig formalistiskt och som en onödig omgång att kräva att den som är berättigad till ett uppehållstillstånd skall behöva lämna Sverige och sina anhöriga och företa en resa för att från sitt hemland eller något annat land där han har rätt att vistas söka och få sitt tillstånd, särskilt i ett fall som detta då A:s hustru och son har ett starkt behov av hans närvaro. Den tillämpliga bestämmelsen är emellertid tydlig, och det står klart att de omständigheter som konstituerar rätten till uppehållstillstånd - i det här fallet den starka anknytningen - inte utan vidare dessutom skall medföra att huvudregeln skall sättas ur spel om varifrån tillståndet skall sökas.


Mannen som här i Sverige lämnat in ansökan om uppehållstillstånd på anknytning till maka och barn fick därmed avslag på sin ansökan då det inte ansågs orimligt att denne lämnade Sverige och ansökte från sitt hemland.
__________________
Senast redigerad av arboratorus 2013-10-15 kl. 21:03.
Citera
2013-10-15, 22:13
  #33
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSheriff1965
Det stämmer bra vad som hänt , men just detta förfarande att hon måste hem som är brott mot MINA mänskliga rättigheter , alltså rätten till familjeliv

Citat:
Ursprungligen postat av TheSheriff1965
Hon var asylsökande från Congo när vi gifte oss, jag är Svensk medborgare sedan många år tillbaka

Förutom att svensk utlänningslag kräver att man lämnar landet innan man kan söka uppehållstillstånd kan det vara ett problem om ni gift er väldigt nära inpå ansökan om uppehållstillstånd. Finns misstanke om att det är fråga om ett skenäktenskap för att hon ska kunna bo här i landet kan er ansökan avslås.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir
Jag säger inte att migrationsverket gjort rätt för jag har inte nog med information för att veta vad de grundade sitt beslut på.
Jag säger bara att migrationsverket har laglig rätt att fatta beslut och att eftersom de har stöd i lag att fatta beslut så är inte det ett brott mot hans mänskliga rättigheter.
Undantaget skulle vara om lagen som migrationsverket stödjer sig på vore i konflikt med de mänskliga rättigheterna men det är den inte.
Det är verkligen inte i strid med artikel 8 I EMKR, vår asyllag har blivit prövad i domstol flera gånger.

Din logik är bristfällig. Om du ska bedöma huruvida ett beslut utgör en kränkning av någon mänskliga rättigheter kan du inte utgå från att svaret är nej bara för att beslutet är i enlighet med svensk lag. Du måste istället pröva beslutet utefter innehållet i de materiella rättigheterna. Om du förutsätter att utlänningslagen aldrig kan tillämpas i strid med EKMR gör du två kardinalfel; 1) du svarar inte på TS fråga utan på frågan om beslutet är i enlighet med UtL, 2) du bortser från att rätten kan utvecklas.

Och för att invända i sak: att beslut enligt UtL inte skulle kunna vara i strid med EKMR är ju helt galet. Så sent som för en månad sedan fann Europadomstolen att Sverige överträtt konventionen i ett asylmål (61204/09).

Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
EKMR artikel 8 och uppehållstillstånd på anknytning har prövats 2012 av Europadomstolen: LIFOS. Att i den situationen neka uppehållstillstånd var inte i strid med konventionen.

Även Migrationsöverdomstolen MIG 2007:11 synes vara juridiskt relevant:

Och därmed får man väl anta att TS med fru inte verkar ha någon möjlighet att nå framgång med invändningen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback