Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-14, 19:05
  #1
Medlem
I somras var jag ute med en kompis. Blev väl ett glas för mycket så vi bestämde oss för att gå hem. Men ironisk nog så "haffar" ordningsvakten min kompis just i den sekunden & börjar släpa ut honom.
Full & dum som jag är lägger jag mig i, och när vakten inte svarar på mina frågor knuffar jag till honom. Nästa sekund har jag tre stycken vakter över mig.
Blir placerad utanför klubben i närmre en 3 kart i väntan på polisen som något sorts "skräckexempel". Bölar som en gris & ber om att få komma åt sidan(lite jobbigt att ha 50 tal pers som stirrar på en i detta delikata läget).
Hamnar såklart i fyllecell & blir informerad om att jag blivit anmäld för våld mot tjänsteman.
Nu tre månader senare har jag fått ett brev från polisen om att jag ska vara där denna veckan. Har dock blivit förhörd så vet inte riktigt varför jag ska vara där.
Kan tilläggas att jag blev dömd för VMT för ett par år sedan.
Nu är jag väldigt orolig att de kommer slänga mig i finkan.
Kan jag slippa rättegång & gå med på samhällstjänst eller böter?
Jag anser att jag inte gjort något fel dock, men så ser lagen ut runt VMT så jag orkar inte tjafsa.

Behöver jag en advokat? Hur får man tag på en sådan?
Citera
2013-10-14, 19:16
  #2
Medlem
Då du inte skriver var "där" är så får jag anta att det är till polisen du är kallad?

Då gäller det förmodligen ett kompletterande förhör.

Om detta antagande om "där" är felaktigt så får jag be dig att skriva mycket tydligare exakt VART du är kallad så det går att besvara dina frågor.

Upprepade VMT lär ju inte se så bra ut men du förstår väl att det inte går att VÄLJA mellan rättegång eller strafföreläggande om inte åklagaren erbjuder dig detta?

Har du inte fått något erbjudande om det så kommer du med stor sannolikhet få pallra dig iväg till en rättegång samt bli dömd för din andra VMT.

Grattis
Citera
2013-10-14, 19:17
  #3
Medlem
SpaceOfAidss avatar
Varför har du inte gjort fel?
Du har ju gjort dig skyldig till VMT...?
Citera
2013-10-14, 19:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Då du inte skriver var "där" är så får jag anta att det är till polisen du är kallad?

Då gäller det förmodligen ett kompletterande förhör.

Om detta antagande om "där" är felaktigt så får jag be dig att skriva mycket tydligare exakt VART du är kallad så det går att besvara dina frågor.

Upprepade VMT lär ju inte se så bra ut men du förstår väl att det inte går att VÄLJA mellan rättegång eller strafföreläggande om inte åklagaren erbjuder dig detta?

Har du inte fått något erbjudande om det så kommer du med stor sannolikhet få pallra dig iväg till en rättegång samt bli dömd för din andra VMT.

Grattis

"Där" är polisen, svar ja.
Citera
2013-10-14, 19:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceOfAids
Varför har du inte gjort fel?
Du har ju gjort dig skyldig till VMT...?

Ja, enligt hur lagarna ser ut kring VMT är jag skyldig ja. Om jag tycker att de är är rättvisa lagar, nej.
Citera
2013-10-14, 19:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dominoheroes
Ja, enligt hur lagarna ser ut kring VMT är jag skyldig ja. Om jag tycker att de är är rättvisa lagar, nej.

Vad är det som inte är rättvist? Att du inte får lägga dig i någons myndighetsutövande med våld eller att du inte får knuffa folk lite hur som helst?
Citera
2013-10-14, 20:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Vad är det som inte är rättvist? Att du inte får lägga dig i någons myndighetsutövande med våld eller att du inte får knuffa folk lite hur som helst?
Att jag gjorde fel som knuffade till, ja. Borde jag bli dömd för det? Nej, jag tycker inte det.
Tycker att allt för många blir dömda för VMT helt utan vidare anledning.
Men som sagt, det är min åsikt. Och jag kommer att ta konsekvenserna av mitt agerande.

Jag vet att ni måste få trolla er lite. Men detta var ju inte min fråga, eller hur?
Citera
2013-10-14, 20:49
  #8
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Hur gammal är du och när blev du dömd för VMT sist och vad blev straffet, har svårt att se att du skulle få skaka galler för en så pass ringa VMT. Om det nu bara var "en knuff" så skulle jag hoppas på våldsamt motstånd istället för VMT.
Men du kan ju ringa förhörsledaren och berätta att du vill ha en offentlig försvarare med på ev. förhör vilket jag tror att du kommer att få.
Citera
2013-10-14, 20:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dominoheroes
Tycker att allt för många blir dömda för VMT helt utan vidare anledning.
Knappast. Hur tjänstemannaskyddet behandlas av rättssystemet är ett stort hån mot alla de ska skydda.
Citera
2013-10-14, 22:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dominoheroes
"Där" är polisen, svar ja.

Då lär väl som sagt anledningen vara att dom vill hålla ett kompletterande förhör. Det är med andra ord inte klart än om hela klabbet ska överlämnas till åklagare.

Nog för att jag tror att det mest är en formalitet att du faktiskt senare BLIR åtalad och dömd så som du har beskrivit händelseförloppet men att du blir kastad i finkan om du går till mötet med polisen tror jag inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback