Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-14, 16:55
  #1
Medlem
TankeBanans avatar
Hej,

Min mamma har köpt ett hus som tidigare har ägts av en familj, bestående av en man två barn och deras mamma. Denna mamman har sedan lång tid tillbaka haft det svårt psykiskt då hennes son gick bort för minst 10+ år sedan, mannen och denna kvinna har skilt sig och hon bor numera nära MIN mamma som bor i hennes gamla hus.

Under dagarna brukar hon gå runt i området och ibland ner till bussen för att sedan komma in till stan, men innan hon går till bussen så brukar hon oftast gå in i min mammas trädgård och vara där ganska länge allt mellan 15-40 min. När min mamma frågar henne varför hon vistas på hennes trädgård så är hon såpass mentalt bränd att hon inte kan få fram något svar, eller är väldigt uppkäftig.

Detta har hållt på i över ett år nu, min mor har varit kontakt med hennes dåvarande man men har blivit refererad till hennes syster och därefter har hennes syster sagt till min mamma hon ska prata med hennes handläggare. Hon har en handlägger för att hon är mentalt sjuk och omyndigförklarad, men när min mamma har kommit i kontakt med hanläggaren så har hon inte fått något bra svar på hur hon skall handskas med denna kvinna. Polisen kan inte göra något heller tydligen för att hon är omyndighetsförklarad, först var hon bara i trädgården men nu på senare tid har hon även tagit sig in i huset.

Jag är orolig för min mamma och vill gärna hjälpa henne med att få en rätsida på detta och jag skulle verkligen uppskatta eran juridiska rådgivning.

Tack!
Citera
2013-10-14, 17:04
  #2
Medlem
Evilyns avatar
Om varken anhöriga eller kontaktpersonen kan hjälpa till så ser jag bara en utväg: ring polisen. Om och om igen. Det hör inte till saken om hon är omyndigförklarad eller inte.
Hon ska inte vara i trädgården, och tar hon sig in i huset är det olaga intrång.

Kanske det sätter lite eld i röven på de som egentligen ska ha med kvinnan att göra.
Citera
2013-10-14, 17:28
  #3
Medlem
sebnies avatar
Om hon är "omyndigförklarad", dvs har förvaltare, och förvaltarskapet omfattar rättshandlingar (vilket det i de flesta fall gör), så har hon inte rätt att polisanmäla något som kräver enskilt åtal. Eller jo, polisanmäla kan hon, men då hon juridiskt sett inte är målsägare (utan förvaltaren är) så kommer anmälan inte leda till något.

Olaga intrång och hemfridsbrott är ett sådant brott som går under enskilt åtal:

"11 § Hemfridsbrott eller olaga intrång som inte är grovt, kränkande fotografering eller förberedelse till sådant brott, olovlig avlyssning som inte förövats på allmän plats eller förberedelse till sådant brott, ofredande som inte förövats på allmän plats eller intrång i förvar får åtalas av åklagare endast om målsäganden anger brottet till åtal eller om åtal är påkallat från allmän synpunkt. Detsamma gäller olaga tvång genom hot att åtala eller ange annan för brott eller att om annan lämna menligt meddelande samt försök eller förberedelse till sådant brott. Lag (2013:366). "

Det betyder att det är bara hennes förvaltare som kan ange brottet till åtal, då det är förvaltaren som juridiskt sett är målsägare.

Mitt tips är att hon kontaktar sin förvaltare (antar att det är förvaltare du menar med "handläggare") och ber honom/henne att polisanmäla. Det är också förvaltaren som avgör vilka som får vistas i hennes hus då det är en rättshandling att samtycka. Om förvaltaren säger t.ex. att du inte får vara i hennes hus så får du inte det, inte ens om hon säger att det är okej, då hon pga sin sjukdom inte anses vara kapabel att avgöra vem som får släppas in eller inte.
Citera
2013-10-14, 17:53
  #4
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Om hon är "omyndigförklarad", dvs har förvaltare, och förvaltarskapet omfattar rättshandlingar (vilket det i de flesta fall gör), så har hon inte rätt att polisanmäla något som kräver enskilt åtal. Eller jo, polisanmäla kan hon, men då hon juridiskt sett inte är målsägare (utan förvaltaren är) så kommer anmälan inte leda till något.

Olaga intrång och hemfridsbrott är ett sådant brott som går under enskilt åtal:

"11 § Hemfridsbrott eller olaga intrång som inte är grovt, kränkande fotografering eller förberedelse till sådant brott, olovlig avlyssning som inte förövats på allmän plats eller förberedelse till sådant brott, ofredande som inte förövats på allmän plats eller intrång i förvar får åtalas av åklagare endast om målsäganden anger brottet till åtal eller om åtal är påkallat från allmän synpunkt. Detsamma gäller olaga tvång genom hot att åtala eller ange annan för brott eller att om annan lämna menligt meddelande samt försök eller förberedelse till sådant brott. Lag (2013:366). "

Det betyder att det är bara hennes förvaltare som kan ange brottet till åtal, då det är förvaltaren som juridiskt sett är målsägare.

Mitt tips är att hon kontaktar sin förvaltare (antar att det är förvaltare du menar med "handläggare") och ber honom/henne att polisanmäla. Det är också förvaltaren som avgör vilka som får vistas i hennes hus då det är en rättshandling att samtycka. Om förvaltaren säger t.ex. att du inte får vara i hennes hus så får du inte det, inte ens om hon säger att det är okej, då hon pga sin sjukdom inte anses vara kapabel att avgöra vem som får släppas in eller inte.

Men det var väl kvinnan som springer runt i trädgården som har handläggare, och inte
kvinnan som äger huset?
Citera
2013-10-14, 18:04
  #5
Medlem
TankeBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Men det var väl kvinnan som springer runt i trädgården som har handläggare, och inte
kvinnan som äger huset?

Precis
Citera
2013-10-14, 18:15
  #6
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TankeBanan
Precis

Ja, men då ska hon polisanmäla.
Citera
2013-10-14, 19:02
  #7
Medlem
sebnies avatar
Jaha då är saken annan, då är det bara att polisanmäla. Det är sedan upp till domstolen & ev rättpsykiatrisk undersökning, att bedöma om hon är i behov av t.ex. sluten psykvård pga att hon av sin psykiska sjukdom inte bör avtjäna ett fängelsestraff.

Om brottslingen har förvaltare eller ej, är ingen sak som du som målsägare ska behöva ta hänsyn till.

När du drog upp allt med att du varit i kontakt med "handläggare" och sådant, så uppfattade jag det som att din mamma hade en förvaltare (som du då kallade för "handläggare") och att polisen sedan sagt att dem inte kan göra något pga att din mamma har förvaltare.

Om det är brottslingen som har förvaltare så är det bara att polisanmäla som vanligt. Det är när målsägare har förvaltare som det kan bli lite käppar i hjulet.
Citera
2013-10-14, 19:56
  #8
Medlem
TankeBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jaha då är saken annan, då är det bara att polisanmäla. Det är sedan upp till domstolen & ev rättpsykiatrisk undersökning, att bedöma om hon är i behov av t.ex. sluten psykvård pga att hon av sin psykiska sjukdom inte bör avtjäna ett fängelsestraff.

Om brottslingen har förvaltare eller ej, är ingen sak som du som målsägare ska behöva ta hänsyn till.

När du drog upp allt med att du varit i kontakt med "handläggare" och sådant, så uppfattade jag det som att din mamma hade en förvaltare (som du då kallade för "handläggare") och att polisen sedan sagt att dem inte kan göra något pga att din mamma har förvaltare.

Om det är brottslingen som har förvaltare så är det bara att polisanmäla som vanligt. Det är när målsägare har förvaltare som det kan bli lite käppar i hjulet.

Då förstår du helt rätt! Tack för svaren, då vet jag ungefär hur jag ska gå vidare.
Citera
2013-10-14, 20:16
  #9
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Om varken anhöriga eller kontaktpersonen kan hjälpa till så ser jag bara en utväg: ring polisen. Om och om igen. Det hör inte till saken om hon är omyndigförklarad eller inte.
Hon ska inte vara i trädgården, och tar hon sig in i huset är det olaga intrång.

Kanske det sätter lite eld i röven på de som egentligen ska ha med kvinnan att göra.
Nej, det är hemfridsbrott, vilket är allvarligare än olaga intrång.

Omyndighetsförklaring försvann i sverige 1989
Citera
2013-10-14, 20:32
  #10
Medlem
TankeBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Nej, det är hemfridsbrott, vilket är allvarligare än olaga intrång.

Omyndighetsförklaring försvann i sverige 1989

Har du källa på det? För hon som angavs sig som en slags "förmyndare" till den här kvinnan, betitla sig själv som det när hon presentera sig själv på telefon med min mor. Tack för infon
Citera
2013-10-14, 23:28
  #11
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TankeBanan
Har du källa på det? För hon som angavs sig som en slags "förmyndare" till den här kvinnan, betitla sig själv som det när hon presentera sig själv på telefon med min mor. Tack för infon
http://lmgtfy.com/?q=f%C3%B6rmyndare

De enda som har förmyndare är omyndiga barn, övriga har förvaltare

det låter kanske lika

Men som någon skriver nedan, så skall ni alltid polisanmäla varje gång kvinnan springer runt i trädgården, bra att styrka med filning också.

Möjligen så kommer polisen att säga att de inte kan köra bort eller gripa henne, med hänvisning till ditt första inlägg. Men, det beror bara på att de är så jävla lata. Polisen måste ta emot en amnälan från er.

Sedan kan de såklart välja att inte starta någon utredning, men det är en helt annan sak
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback