Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-14, 10:08
  #1
Medlem
Det har kommit till min kännedom att följande användare på youtube eventuellt gör sig skyldiga till fornminnesbrott när de söker efter fornlämningar med metalldetektor:

Lostin*weden6*

http://www.youtube.com/watch?v=gVEE-RVDHO0

*=S 8

Diggin* A -ho*e
http://www.youtube.com/channel/UCaWF...u_NGcOw/videos


*=g l

Frågeställning:

1] Hur pass allvarligt brott är det att utan myndigheternas tillstånd söka efter fornlämningar med metalldetektor?

2] Finns det mycket pengar att tjäna i att söka efter fornlämningar? Vem eller vilka köper fornfynd?
Citera
2013-10-14, 10:14
  #2
Medlem
MeanMEs avatar
Myndigheterna ser väl rätt allvarligt på det.

I utlandet ser ju reglerna helt annorlunda ut än i Sverige.
Har i landet tycker ju staten den äger allt dyligt.
I England vill jag minnas fynd tillfaller markägaren.

Så fynd säljs i utlandet främst.
Citera
2013-10-14, 10:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Myndigheterna ser väl rätt allvarligt på det.

I utlandet ser ju reglerna helt annorlunda ut än i Sverige.
Har i landet tycker ju staten den äger allt dyligt.
I England vill jag minnas fynd tillfaller markägaren.

Så fynd säljs i utlandet främst.

Du vet inte vart jag kan få tag på tidigare domar över fornminnesbrott? Det skulle vara högintressant att läsa vad straffpåföljderna har blivit i tidigare ärenden av liknande karaktär.

Edit: Hittade följande vid en googling.

2012-06-26

Hårdare straff för fornminnesbrott på Gotland
"Svea Hovrätt höjde nyligen straffet för en grupp män som gjort sig skyldiga till fornminnesbrott på Gotland. De ska även stå för betydande delar av rättegångskostnaderna."
https://www.realisten.se/2012/06/26/...tt-pa-gotland/


Påföljderna för 3 män blev alltså:
1 års fängelse.
10 månaders fängelse
10 månaders fängelse.

Undra om dessa herrar hann tjäna några pengar på sin brottslighet innan de blev ertappade av ordningsmakten?

Är det någon som sitter på FUP och/eller Dom som har lust att delge mig dessa?
__________________
Senast redigerad av Kontroll-Don 2013-10-14 kl. 10:43.
Citera
2013-10-14, 10:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontroll-Don
Frågeställning:

1] Hur pass allvarligt brott är det att utan myndigheternas tillstånd söka efter fornlämningar med metalldetektor?

Böter eller fängelse i högst sex månader samt förverkande både av metallsökaren samt av ev. fynd (alt. värdet). Har du även gjort fynd så finns risken för betydligt längre, då grovt fornminnesfynd har maxstraff på 4 år.

Citat:
2] Finns det mycket pengar att tjäna i att söka efter fornlämningar? Vem eller vilka köper fornfynd?

Det finns det säkert, men riskerna är stora. De som köper är troligtvis oftast "samlare".
Citera
2013-10-14, 15:01
  #5
Medlem
Morphiuss avatar
En av killarna är ju ganska känd inom SMSF med sin videos på tuben. Om det är sant så har han gjort bort sig skapligt.
Citera
2013-10-14, 18:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morphius
En av killarna är ju ganska känd inom SMSF med sin videos på tuben. Om det är sant så har han gjort bort sig skapligt.

Vilken av killarna menar du, SMSF?

Många människor som ser filmerna förstår nog inte hur svårt det är att få tillstånd från myndigheterna när det kommer till metalldetektorer och sök efter fornlämningar. Det ligger ju nära tillhands att tänka sig att flera personer som ser dessa filmer triggas igång, beställer detektor och därefter beger sig ut på skattjakt.
Citera
2014-04-22, 15:10
  #7
Medlem
Kontroll-Don, när du kommer med ett sådant påstående är det väl relevant att bifoga underlaget till din misstanke?

Jag är övertygad att båda herrarna har tillstånd för sina jaktmarker, har du något info som tyder på motsatsen? Varför skulle en kriminell "plundrare" lägga ut bevismaterial på youtube?

Inväntar med spänning din redogörelse.
Citera
2014-04-25, 23:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontroll-Don
Vilken av killarna menar du, SMSF?

Många människor som ser filmerna förstår nog inte hur svårt det är att få tillstånd från myndigheterna när det kommer till metalldetektorer och sök efter fornlämningar. Det ligger ju nära tillhands att tänka sig att flera personer som ser dessa filmer triggas igång, beställer detektor och därefter beger sig ut på skattjakt.

inte speciellt svårt att få tillstånd för metalldetektor.. Farsan har vittnat mot en del som brutit mot fornminneslagen. Det är ganska ovärt att som amatör gå på skatjakt..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback