Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-14, 02:13
  #1
Medlem
RoaldDahls avatar
För att utröna varför jag fått brännande svidande smärtor i den "köttiga" delen av handflatan i mina händer så skulle jag vilja veta hur varm en laptop egentligen kan bli. Min gamla bärbara blir rejält varm och särskilt tyvärr på det område nedanför tangentdelen, d.v.s. alldeles till vänster och till höger om pekplattan, men även pekplattan känns jättevarm. Man vilar ju sina händer mot detta ställe när man skriver på tangentbordet. Jag använder mest högerhanden och även för rörelserna mot pekplattan och det är också den som är mer illa däran än vänsterhanden. Har bytt tangentbord sedan i onsdags.
Hoppas det ska ge med sig snart för laptopen spinner upp sig och blir stekhet (är tveksam till att fläkten gör sitt jobb till hundra procent nu efter fem år), men som sagt...

hur varmt kan det bli där?

Såg på andra bärbara i affären och de hade varit på hela dagen men var nästan iskalla, efter 7 timmar. Min blir stekhet efter en kvart-30 min.
Citera
2013-10-14, 02:31
  #2
Medlem
RoaldDahls avatar
Seriöst???????

Hittade detta forum (i länken) och man pratar om 47 till över 100 grader celsius. Är det möjligt?
Då är det ju klart att det är skadligt att ha händerna vilande i timme efter timme på en sån...

http://loading.se/forum.php?thread_id=76724

Skador uppstår sägs det vid 45 grader under längre exponering.
Citera
2013-10-14, 02:40
  #3
Medlem
BenAsslicks avatar
Ja, de flesta datorer stänger av sig själva om CPU'n går över 100c

Dock så borde en CPU inte få gå över 70c (eller ja, vilken *PU som helst..) om man nu vill få ut lite vettig livslängd ur den.

Om du har problemet med att din laptop överhettas så kan man köpa kylplattor (en skiva med fläktar under) för någon hundralapp eller tre från tex clasohlson osv.


Om datorn är gammal så kan man skruva upp den och försöka rensa på damm.. använd ALDRIG dammsugare utan blås bort dammet med tryckluft (finns att köpa luft på burk på macken eller så).. Fläktarna kloggas gärna igen med damm och då blir den verkningslös.
Citera
2013-10-14, 02:43
  #4
Medlem
Jeffry122s avatar
hur långt är ett snöre?
Citera
2013-10-14, 10:06
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffry122
hur långt är ett snöre?

Dum motfråga.

En laptop kan inte bli hur varm som helst. Nu snakcar vi under normala former där man man använder en laptop. T.e.x i sängen, på bordet etc.

Hans fråga kan liknas vid "hur varmt kan vatten bli?".
Citera
2013-10-14, 11:13
  #6
Medlem
Jag har en ett par år gammal laptop som gärna hängde sig när jag spelade. Laddade hem ett program som berättade för mig att datorn ibland gick uppemot 90 grader.
Jag skruvade av botten på datorn och blåste ur heatsinken med tryckluft på burk då jag inte hade någonting annat och skruvade ihop det hela igen och hade efter test förbättrat det hela betydligt.
Det fanns ingen som helst synlig smuts/damm i datorn vill jag tillägga.
Sedan har jag alltid datorn på en kylplatta från kjell&com som kanske kostade 200:- max. Har den mer för att det är bekvämare för låren.
Citera
2013-10-14, 13:21
  #7
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Ja, de flesta datorer stänger av sig själva om CPU'n går över 100c.
Dock så borde en CPU inte få gå över 70c (eller ja, vilken *PU som helst..) om man nu vill få ut lite vettig livslängd ur den.

Om du har problemet med att din laptop överhettas så kan man köpa kylplattor (en skiva med fläktar under) för någon hundralapp eller tre från tex clasohlson osv.

Om datorn är gammal så kan man skruva upp den och försöka rensa på damm.. använd ALDRIG dammsugare utan blås bort dammet med tryckluft (finns att köpa luft på burk på macken eller så).. Fläktarna kloggas gärna igen med damm och då blir den verkningslös.

Tack för svaret! Som det är nu så står den en bit ifrån och jag skriver på ett usb2-tangentbord som jag kopplat till och en dito mus. Funderade på en kylplatta/kylmatta också. Eftersom den går med Win XP och support och uppdateringar för det OS-et upphör i april är det väl läge att kolla in någon ny dator. Efter två laptops lutar det nog åt en allt-i-ett-dator. Tryckluft har jag på burk för att rengöra fotografier med. Dessutom har jag en usb2-dammsugare som jag använt förut, men inte nu på ett tag. Garantin är förverkad och jag skulle nog våga mig på att skruva isär den.

Nu har jag nog också indirekt fått svar på VARFÖR min gamla laptop också stänger av sig titt som tätt och presenterar blåskärm - det har den gjort i ett år nästan. Den överhettas helt enkelt. En sak är program som mäter hur varm cpu-n blir, men vad kan man mäta med annat än en termometer lagd på ovansidan för att se hur varm den blir just där? Min termometer gick i taket iaf och kunde inte mäta högre där.

Citat:
Ursprungligen postat av hajtaaa
Jag har en ett par år gammal laptop som gärna hängde sig när jag spelade. Laddade hem ett program som berättade för mig att datorn ibland gick uppemot 90 grader.
Jag skruvade av botten på datorn och blåste ur heatsinken med tryckluft på burk då jag inte hade någonting annat och skruvade ihop det hela igen och hade efter test förbättrat det hela betydligt.
Det fanns ingen som helst synlig smuts/damm i datorn vill jag tillägga.
Sedan har jag alltid datorn på en kylplatta från kjell&com som kanske kostade 200:- max. Har den mer för att det är bekvämare för låren.

Där har vi det igen. Datorn hänger sig av värmen. Plexgear kör de med va?!

Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
För att utröna varför jag fått brännande svidande smärtor i den "köttiga" delen av handflatan i mina händer så skulle jag vilja veta hur varm en laptop egentligen kan bli. Min gamla bärbara blir rejält varm och särskilt tyvärr på det område nedanför tangentdelen, d.v.s. alldeles till vänster och till höger om pekplattan, men även pekplattan känns jättevarm.

Hur varmt kan det bli där?

Egentligen menade jag konkret "kan det bli 45 grader där på ovansidan så att man kan få hudskador, nervpåverkan m.m?" och inte det vagare "hur varmt kan det bli där?". Att jag aldrig lär mig att konkretisera...
Citera
2013-10-14, 22:44
  #8
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2013-10-17, 21:56
  #9
Medlem
Jeffry122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden
Dum motfråga.

En laptop kan inte bli hur varm som helst. Nu snakcar vi under normala former där man man använder en laptop. T.e.x i sängen, på bordet etc.

Hans fråga kan liknas vid "hur varmt kan vatten bli?".

Du är nog ung skulle jag tro..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback