Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-07-05, 15:38
  #1
Banned
Cures avatar
För sisådär 4-6 år sedan läste jag en Kalle-serie i en Kalle tidning (minns dock inte exakt var eller när jag läste den).

Dock verkar det vara helt jävla omöjligt att hitta ens titeln på den - eller nån som ens har läst den överhuvudtaget. Hoppas självklart att våra snorkunniga flashbackare kan lösa mysteriet med den försvunna serien.

Handling:
* Kalle gör en deal med Lucas. Om Lucas använder sin tur för att göra Kalle mäktigast/rikast i världen så kommer han aldrig prata med Kajsa igen.
* Lucas tur sätter igång en butterfly-effekt med önskat resultat.
* Kalle blir rikast i världen, men med framgången följer ett betydligt sämre sätt och andra divaliater.

Tecknare:
* Tror det kan ha varit Don Rosa. Jävligt välritad och detaljerad var den. (Dock reserverar jag mig för att det kan vara Carl Barks, Marco Rota eller någon annan av de gamla rävarna)

Delar:
* Historien var uppdelad över minst två tidningar.

Har någon läst denna? Kom igen nu! 2 cheeseburgare och en ljummen folköl till den som kan ge några fler ledtrådar.
Citera
2005-07-05, 16:21
  #2
Medlem
Bruce Waynes avatar
Tror att det är en historia med manus av Andreas Pihl och tecknad av Colomer. Den har serienummer D 99171, och hette "Direktör Ankas uppgång och fall". Den har den handling du beskriver.
Citera
2005-07-05, 16:29
  #3
Banned
Cures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne
Tror att det är en historia med manus av Andreas Pihl och tecknad av Colomer. Den har serienummer D 99171, och hette "Direktör Ankas uppgång och fall". Den har den handling du beskriver.

Har du rätt så är jag jävligt imponerad (och skyldig dig två cheeseburgare)... Efter att vara självutnämd google-expert och sökt timtal så måste jag fråga hur du lyckades hitta avsnittet. Sökord?
Citera
2005-07-05, 16:29
  #4
Medlem
Butchers avatar
Googlade lite på nummer D 99171. I Kalle Anka #9-2000 förekommer en serie med just det numret. Den heter ''Direktör Ankas uppgång och fall''. Det var del 3 i serien, och var på 12 sidor. Drar då slutledningen att del 1 var i nummer #7-2000.

Manusförfattare var Andreas Pihl och tecknare José Colomer Fonts. Hoppas du hittar serien du sökte efter...
Citera
2005-07-05, 16:38
  #5
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cure
Har du rätt så är jag jävligt imponerad (och skyldig dig två cheeseburgare)... Efter att vara självutnämd google-expert och sökt timtal så måste jag fråga hur du lyckades hitta avsnittet. Sökord?
Tog de engelska namnen på Alexander Lukas (Gladstone), Kalle (Donald) och Kajsa (Daisy) samt testade några saker ur handlingen du skrev, på andra försöket kom jag rätt.. efter att ha skrivit "stay away from daisy".

EDIT: Då kom jag hit http://stp.ling.uu.se/pipermail/dcml...ch/012342.html

Sen sökte jag igenom texten efter "stay away" och hittade handlingen och teckaren Colomers namn.... samt serienumret. Sökte på det och hittade till slut rätt (förhoppningsvis!)
Citera
2005-07-05, 16:46
  #6
Banned
Cures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne

Tog de engelska namnen på Alexander Lukas (Gladstone), Kalle (Donald) och Kajsa (Daisy) samt testade några saker ur handlingen du skrev, på andra försöket kom jag rätt.. efter att ha skrivit "stay away from daisy".

EDIT: Då kom jag hit http://stp.ling.uu.se/pipermail/dcml...ch/012342.html

Sen sökte jag igenom texten efter "stay away" och hittade handlingen och teckaren Colomers namn.... samt serienumret. Sökte på det och hittade till slut rätt (förhoppningsvis!)

Suveränt! Det var absolut rätt avsnitt.

Och tack till Butcher för ytterligare information. Flashback kan man alltid lita på

Dock lite konstigt att jag fick för mig att det var Don Rosa det gällde. Colomer tecknar bra - men inte alls lika detaljerat.

Exempel för nyfikna:
http://www.lambiek.net/artists/colom...ts_jose_dd.jpg
Citera
2005-07-05, 16:53
  #7
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cure
Suveränt! Det var absolut rätt avsnitt.

Och tack till Butcher för ytterligare information. Flashback kan man alltid lita på

Dock lite konstigt att jag fick för mig att det var Don Rosa det gällde. Colomer tecknar bra - men inte alls lika detaljerat.

Exempel för nyfikna:
http://www.lambiek.net/artists/colom...ts_jose_dd.jpg
Alltid kul med små utmaningar... hehe... Och ja, Don Rosa har en mycket högre klass än Colomer.

Fast ingen slår ju Carl Barks förstås..
Citera
2005-07-05, 17:27
  #8
Medlem
Butchers avatar
Nu blev man lite sugen på att läsa det här annorlunda, lite längre avsnittet. Handlingen låter riktigt genomtänkt. Finns den att hitta på internet, eller kan någon möjligtvis scanna in den på datorn
Citera
2005-07-05, 17:32
  #9
Banned
Cures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butcher
Nu blev man lite sugen på att läsa det här annorlunda, lite längre avsnittet. Handlingen låter riktigt genomtänkt. Finns den att hitta på internet, eller kan någon möjligtvis scanna in den på datorn

Annorlunda? Javisst!

Så jävla skönt att se Kalle totaldumpa flickvännen/ank-kärringen som träffar/knullar(?) Alexander Lucas så fort nåt skiter sig. Allt för att sedan bli en dryg rik jävel. Butterfly-effekten och det ultimata testet av Alexanders tur är ju även suverän. Hur lätt kan det vara att göra världens otursförföljda anka, rikast i världen?

....man kan nog aldrig bli för gammal för ett bra Kalle Anka-avsnitt
Citera
2005-07-05, 17:34
  #10
Medlem
Butchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cure
Annorlunda? Javisst!

Så jävla skönt att se Kalle totaldumpa flickvännen/ank-kärringen som träffar/knullar(?) Alexander Lucas så fort nåt skiter sig. Allt för att sedan bli en dryg rik jävel. Butterfly-effekten och det ultimata testet av Alexanders tur är ju även suverän. Hur lätt kan det vara att göra världens otursförföljda anka, rikast i världen?

....man kan nog aldrig bli för gammal för ett bra Kalle Anka-avsnitt

Vet du var man kan hitta det då?
Citera
2005-07-05, 17:36
  #11
Banned
Cures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butcher
Vet du var man kan hitta det då?

Njae. Jag tänkte kolla i nån seriebod eller hos nån polare. Kalle-tidningar från år 2000 verkar finnas i överflöd.
Citera
2005-07-16, 23:52
  #12
Medlem
Rans avatar
mjo. 95% skit, därför ingen vill ha dom
för nytt dessutom.

hm, ibland önskade man nästan att man fortsatt sin samling på Ka & co. har läst igenom mina (helt påhittat tal, ta det med 3,736 skopor salt) ~500 tidningar två gånger, några år till sen gör jag det en tredje gång.

går dock förvånande fort när man väl kommit in i serietidningstakten
(tittar mer på reklamen än serierna typ).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback