Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-13, 09:59
  #1
Avstängd
Yougov som sysslar med marknadsundersökningar vägrar göra en marknadsundersökning åt Sverigedemokraterna.
Anledningen är att de har andra kunder som inte vill att de ska göra det, påstår de.
Varför stänger de inte av de som svarar på undersökningarna och röstar på Sverigedemokraterna?
Skulle verkligen deras andra kunder klaga om de jobbar med Sverigedemokrterna?
Ica skulle inte sluta sälja varor till Achmed för att jag som kund klagar, eller ens slutar handla där.
Vad tycker ni om det här?
Varför får företag vägra Sverigedemokrater men inte invandrare?
http://www.di.se/artiklar/2013/10/13...-jobba-med-sd/
Citera
2013-10-13, 10:04
  #2
Medlem
loliravers avatar
Det här är lite som att varför låter inte Kyrkan muslimerna ha sina böneutrop där.

ICA behöver inte sälja äpplen om dom inte vill sälja äpplen.
Citera
2013-10-13, 10:17
  #3
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Det här är lite som att varför låter inte Kyrkan muslimerna ha sina böneutrop där.

ICA behöver inte sälja äpplen om dom inte vill sälja äpplen.



Kyrkan särar redan brett på benen för islam, så det var ingen vidare liknelse.

Och stackars dig som inte kan skilja på ett demokratiskt valt riksdagsparti och äpplen.


Glädjande dock att yougov är på väg mot konken och har fått sparka det mesta av sin personal.
Citera
2013-10-13, 10:24
  #4
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Kyrkan särar redan brett på benen för islam, så det var ingen vidare liknelse.

Och stackars dig som inte kan skilja på ett demokratiskt valt riksdagsparti och äpplen.


Glädjande dock att yougov är på väg mot konken och har fått sparka det mesta av sin personal.

Företag säljer oftast varor eller tjänster för att tjäna pengar, om något byggföretag inte vill bygga en byggnad som ska hylla islam finns det inget krav på att dom måste göra det.

Yougov är ett företag.
Citera
2013-10-13, 10:25
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Det här är lite som att varför låter inte Kyrkan muslimerna ha sina böneutrop där.

ICA behöver inte sälja äpplen om dom inte vill sälja äpplen.
Nej det är mer att ica bara säljer äpplen till alla utan miljöpartister.
Citera
2013-10-13, 10:28
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Företag säljer oftast varor eller tjänster för att tjäna pengar, om något byggföretag inte vill bygga en byggnad som ska hylla islam finns det inget krav på att dom måste göra det.

Yougov är ett företag.
Ett företag ska väl sälja sina tjänster?
Inte lägga sig i politik, anser jag.
Och får ett företag vägra bygga pågrund av religion, tror de skulle fått betalt skadestånd då.
Citera
2013-10-13, 10:47
  #7
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Ett företag ska väl sälja sina tjänster?
Inte lägga sig i politik, anser jag.
Och får ett företag vägra bygga pågrund av religion, tror de skulle fått betalt skadestånd då.

Vad har det med något att göra?

Har en byggnad som ska användas till att hylla någon religion något med religion för företaget att göra?
Citera
2013-10-13, 11:30
  #8
Medlem
Ett företag avgör i princip själv vilka kunder man vill göra affärer med. Utöver det finns ett antal saker som inte får användas som diskvalificeringsgrund, t ex sexuell läggning och kön. Politisk uppfattning är inte en sådan sak. Skulle Socialdemokraterna kunna tvinga alla kioskägare att sälja deras lotter menar du?
Citera
2013-10-13, 12:21
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av anonymisering
Ett företag avgör i princip själv vilka kunder man vill göra affärer med. Utöver det finns ett antal saker som inte får användas som diskvalificeringsgrund, t ex sexuell läggning och kön. Politisk uppfattning är inte en sådan sak. Skulle Socialdemokraterna kunna tvinga alla kioskägare att sälja deras lotter menar du?
Ett företag avgör inte alls vilka de gör affärer med pga t.ex politisk åsikt, sexuell läggning, handikapp, härkomst.
De skulle gärna ha moderaterna som kunder, fast de är emot sjuka.
Citera
2013-10-13, 15:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Ett företag avgör inte alls vilka de gör affärer med pga t.ex politisk åsikt, sexuell läggning, handikapp, härkomst.
De skulle gärna ha moderaterna som kunder, fast de är emot sjuka.

"Skulle kunna" är inte samma sak om "att vara tvungen". En ICA-affär kan utan att begå något brott säga "vi vill inte att sossar handlar här" men säger de "vi vill inte at romer handlar här" så är det brottsligt.

Det finns alltså inget som tvingar en kiosk att sälja lotter från S eller att göra opinionsmätningar åt SD. Och det är helt rimligt.
Citera
2014-02-28, 14:59
  #11
Medlem
Bajsfacistens avatar
Jag var reggat på Youguv och har gjort några undersökningar mest bra för att. Sedan har jag märkt att de marknadsför ganska hårt att man kan "tjäna" saker på deras undersökningar.

Jaha tänkte jag då och kollade var man kan få.

För 7990 intjänade poäng så kan kan få t.ex Philips Powertouch rakapparat. Apparaten kostar i handeln 499 kr. Dvs 499 kr/7990 poäng = 0,06 kr/poäng. Och de undersökningarna jag gjort har gett 25 poäng dvs 25 poäng x 0,06 kr = 1,5 kr.

Runt alltså 1-2 kr per undersökning, tiden det tar att göra en undersökning kanske 2 minuter.

60 minuter/h / 2 minuter/undersökning = 30 undersökningar/h

30 * 1,5 = 45 kr/h om man skulle göra tidsersättning av det.


Frakten kostar 690 poäng.

(7990 poäng + 690 poäng) / 25 poäng per undersökning = 347.

Alltså så behöver du göra ungefär 350 undersökningar för att få en rakapparat som är värd 500 kr.


Nu bryr jag ju mig inte om sådana här saker, men reagerade på detta och tycker att det hela är omoraliskt ur en marknadsföringsaspekt och det är tvivelaktigt. Får känslan av ett skojjarbolag och trovärdigheten är kanske inte den bästa.

http://www.merinfo.se/foretag/YouGov...4/2k1vdac-gcj3
Förra året gick inte så bra. Men det kan ju också bero på andra saker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback