Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-13, 09:25
  #1
Medlem
Hallå allesamman!

Är så att jag precis blivit klar med ett frilans jobb och ska ta och fakturera.

Har eget företag men det som jag undrar är:

Hur får jag ut mest pengar till min privat ekonomi?
Vill gärna undvika bokföring och allt det där men om ett företag som Frilans finans lämnar mig med mindre pengar i plånboken är det kanske värt besväret.

Låt oss säga att vi jobbar med en faktura på 4000 kr.

Scenarion #1. Fakturerar via Frilans finans. Hur mycket pengar hamnar i min plånbok?

Scenario #2. Jag fakturerar genom mitt enskilda företag och ska ha ut pengarna till min privat ekonomi. Hur mycket får jag?

Vet att man säkert kan hitta denna informationen online någonstans men jag finner det hela lite rörigt och det hjälper att ha något utav en diskussion kring det

Tack för hjälpen!
Citera
2013-10-13, 11:13
  #2
Medlem
Turbotores avatar
Du får ungefär samma pengar över cirka 50%
Stora frågan är istället varför ta ett jobb som ger så taskigt betalt?
Skall du fakturera mer framöver?
Citera
2013-10-13, 12:41
  #3
Medlem
du förlorar 6% på att använda frilans finans...
Citera
2013-10-13, 13:00
  #4
Medlem
Att fakturera via Frilans Finans kostar 6% dvs 240 kr av dina 4000, jag får ut ca 56% av beloppet exkl. moms men är under 26 så det är lite avdrag också. Fakturerar man inte så ofta och för små belopp tycker jag det är riktigt smidigt.
Citera
2013-10-13, 16:38
  #5
Medlem
Tackar för infon!

Det är en litet snabbt jobb jag gjorde på dryga 20 timmar hittills. Kommer jobba mer med det företaget i framtiden.

Vad tycker ni man bör ta betalt då? om någon anser att det är kasst. Tog 195 i timmen inkl moms.
Jobbar som grafiker och just detta var ett 2d grafik jobb, har mest suttit och photoshopat.

Hur gör man då? När det gäller det egna företaget. Om jag fakturerat och de har satt in pengarna på mitt företags konto. Är det bara att föra över de pengar som inte är skatteverkets till mitt privata konto.

Har fakturerat och så innan bara det att jag inte vet hur krångligt det är att få ner pengarna i min privata plånbok. Mitt förra jobb fick jag 50 lax för men det köpte jag hårdvara för. Nu dock känner jag att jag behöver köpa mat
Citera
2013-10-13, 22:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daven19992
Vad tycker ni man bör ta betalt då? om någon anser att det är kasst. Tog 195 i timmen inkl moms.
Jobbar som grafiker och just detta var ett 2d grafik jobb, har mest suttit och photoshopat.
Nu vet jag inte var grafiker har i lön normalt, men det låter extremt lite med 156kr + moms per timma. Som referens så tar de baltiska städarna jag har 192kr + moms och då använder de sig av min städutrustning

Här har du en bra länk som ger ungefärligt vad du bör ta ut om du räknar med en viss månadslön.
http://www.kalkyleramera.se/foretags...al-lonekostnad

I ditt fall, så räknade jag först det orealistiska fallet att du hade 100% beläggning och inte har några utgifter för företaget alls. Då hamnar du på en månadslön på 19000kr med 156kr/h

Tar du lite mer realistiska siffror, dvs att du har 70% beläggning, vilket nog är svårt att överträffa om du inte lyckas få ett långuppdrag som varar i flera år. Du måste också räkna med lite utgifter för photoshop, dator, telefon och annat. Räknat lågt så satte jag 2000kr/mån, men kan du exempelvis inte sitta hemma och arbeta så sticker det iväg ganska snabbt.

Då hamnar du med dina 156kr/h på en lön på 12000kr/mån!

Vi du ha en mer normal lön, dvs 24000kr/mån hamnar du på en debitering på 299kr/h + moms eller totalt 374kr/h.

Då har vi ändå inte räknat med att du vill ha semester, tjänstpension, vidareutbildning och en vinst för att du driver ett företag med all risk som det innebär...
Citera
2013-10-14, 07:59
  #7
Medlem
Trevligt att någon ger mig lite siffror och tänker långa loppet

Detta var ett ganska snabbt jobb jag tog i väntan på annat men jag börjar fundera om frilansande kan komma bli lite av min framtid, ett tag framåt i alla fall.

Då är det bra att veta sådant som du nämnde

Ska nog ta och höja mina priser lite inför nästa jobb.
Citera
2014-06-24, 18:12
  #8
Medlem
Hur fungerar det med Frilans Finans om man vill göra avdrag? Jag vill t ex göra avdrag för arbetsrum i min bostad och för bredbandet. Jag får "lön" av FF, får jag göra avdrag då?
Citera
2018-05-22, 02:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktarTorsk
Nu vet jag inte var grafiker har i lön normalt, men det låter extremt lite med 156kr + moms per timma. Som referens så tar de baltiska städarna jag har 192kr + moms och då använder de sig av min städutrustning

Här har du en bra länk som ger ungefärligt vad du bör ta ut om du räknar med en viss månadslön.
http://www.kalkyleramera.se/foretags...al-lonekostnad

I ditt fall, så räknade jag först det orealistiska fallet att du hade 100% beläggning och inte har några utgifter för företaget alls. Då hamnar du på en månadslön på 19000kr med 156kr/h

Tar du lite mer realistiska siffror, dvs att du har 70% beläggning, vilket nog är svårt att överträffa om du inte lyckas få ett långuppdrag som varar i flera år. Du måste också räkna med lite utgifter för photoshop, dator, telefon och annat. Räknat lågt så satte jag 2000kr/mån, men kan du exempelvis inte sitta hemma och arbeta så sticker det iväg ganska snabbt.

Då hamnar du med dina 156kr/h på en lön på 12000kr/mån!

Vi du ha en mer normal lön, dvs 24000kr/mån hamnar du på en debitering på 299kr/h + moms eller totalt 374kr/h.

Då har vi ändå inte räknat med att du vill ha semester, tjänstpension, vidareutbildning och en vinst för att du driver ett företag med all risk som det innebär...
förstår inte varför svenska företag betalar överpris för grafiker
då det finns personer som gör det mycket billigare utomlands.

jag skulle i princip kunna deligera jobbet och ta mer än hälften själv.
Citera
2018-05-22, 04:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Hur fungerar det med Frilans Finans om man vill göra avdrag? Jag vill t ex göra avdrag för arbetsrum i min bostad och för bredbandet. Jag får "lön" av FF, får jag göra avdrag då?
Nej, bara sådant som du specifikt skaffat dig för uppdraget. Se https://d36fgo9tveb5fn.cloudfront.ne...dragsguide.pdf (länken går från Frilans Finans egna sidor)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback