2013-10-12, 10:14
Medlem
Har börjat förbereda mig för studier på högskola genom komvux. Då jag saknar tidigare gymnasieutbildning siktar jag på att ta mig in med hjälp av reell kompetens. Läser just nu in de ämnen som behövs för att kunna söka;

Svenska 1-3
Engelska 5-6
Matte 1-3c (särskild behörighet)
Sammhällskunskap 1b

Ligger på ca 125% studietakt vid sidan av arbete. I dagsläget lägger jag en del tid på studierna då jag hade tänkt snitta A, men börjar kännas ineffektivt. Har talat med SYO utan att få tydliga svar, så tänkte fråga här istället.

- Spelar betygen någon roll? Om inte, så skulle jag kunna ha en betydligt högre studietakt.
- Vilken urvalsgrupp hamnar jag i? HP är ett krav, är det där jag hamnar?

Tacksam för svar.
Citera
2013-10-12, 11:18
Medlem
Betygen kan spela stor roll, vet du vad du vill gå? Kan i så fall vara bra att kolla in vad intagningspoängen har varit på dom tidigare antagningarna: http://statistik.vhs.se/.
Du hamnar i urvalsgrupp 2 och jag tror inte HP är något krav. Dock så det skadar nog inte att ha ett bra HP-resultat som back-up, har du tur så kommer du in på det
Citera
2013-10-12, 11:33
Medlem
Tack för ditt svar.

Ligger och väger mellan juridik/ekonomi (dubbel) och industriell ekonomi eller mekatronik. Som det ser ut idag skulle en kombination av juridik och ekonomi passa min framtid bäst men jag tror att en civing eller hing inom iek eller mekatronik skulle vara roligare.

Därför är min målsättning att hoppa på ett tekniskt basår eller något ekonomi-program nästa höst.

Ang. HP lät det på vår SYO som att det var ett krav. Kanske ska ringa någon högskola och fråga istället.
Citera
2013-10-12, 11:35
Medlem
"Reell kompetens" är ju något man åberopar om man INTE har läst upp sin behörighet på komvux eller likande. Så fort du har läst upp din behörighet är det inte längre aktuellt, du har ju redan bevisat din behörighet och behöver därför inte göra det igen.

Att söka med behörighet från "Reell kompetens" bör placera dig i ett rätt dåligt läge urvalsmässigt. Förmodligen (informationen som finns på antagning.se är bristfällig) så räknas sådana sökande som behöriga utan meritvärde, och hamnar således sist i urvalskön. De räknar mao inte ut nått ungefärligt betyg som din kompetens skulle motsvara, utan du blir behörig men kan inte konkurrera med de som har betyg i urvalet. Det är alltså ingen fördel att göra så utan det är bättre att läsa upp behörigheten som du gör nu.

Om du räknar med att behöva söka med behörighet från "Reell kompetens" så bör du alltså skriva högskoleprovet för att få ett meritvärde därifrån.
Citera
2013-10-12, 12:02
Medlem
Min uppfattning är att det finns två typer av reell kompetens. Den första där man åberopar undantag och den andra som heter något i stil med "grundläggande behörighet med reell kompetens" där man läser de gymnasiegemensamma ämnena och har HP som meritvärde.

Det är alltså det andra alternativet jag håller på med.

SYOn sa något i stil med "...väga upp med bra betyg" men kändes som att hon inte förstod mina följdfrågor.

Tanken var väl från början att snitta A och skriva 1.7-2.0 på högskoleprovet men om mina prestationer inte låter mig konkurera med andra kanske det är bättre att boka tid till ett tiotal prövningar och få grundläggande behörighet den vägen och sedan söka med HP.
Citera
2013-10-12, 13:36
Medlem
dafuqups avatar
Ska du läsa ett tekniskt basår och göra högskoleprovet skulle jag säga att du ska satsa på att förstå det du gör i speciellt matematiken samt nöta inför högskoleprovet. Inte stirra dig blind på att försöka få A i allt.
Citera
2013-10-12, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqup
Ska du läsa ett tekniskt basår och göra högskoleprovet skulle jag säga att du ska satsa på att förstå det du gör i speciellt matematiken samt nöta inför högskoleprovet. Inte stirra dig blind på att försöka få A i allt.

Absolut. Min uppfattning är att det är lättare att få ett bra betyg om man har förståelse för vad man gör. Ett problem jag stöter på med matten är att jag har lätt för att räkna vilket slutar med att jag plöjjer igenom kapitel efter kapitel. Blir ytlig inlärning då jag på dryga månaden blev klar med kurs 1c. Påbörjar nu kurs 2c paralellt med repetition från 1c för att det verkligen ska fastna.

Jag har sedan tidigare goda kunskaper inom matte, svenska, engelska och samhällskunskap. För att nå upp till A i förstakurserna krävs bara en aning fördjupning och lite engagemang.
Citera
2013-10-12, 17:16
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Absolut. Min uppfattning är att det är lättare att få ett bra betyg om man har förståelse för vad man gör. Ett problem jag stöter på med matten är att jag har lätt för att räkna vilket slutar med att jag plöjjer igenom kapitel efter kapitel. Blir ytlig inlärning då jag på dryga månaden blev klar med kurs 1c. Påbörjar nu kurs 2c paralellt med repetition från 1c för att det verkligen ska fastna.

Jag har sedan tidigare goda kunskaper inom matte, svenska, engelska och samhällskunskap. För att nå upp till A i förstakurserna krävs bara en aning fördjupning och lite engagemang.

Okej, jag läser själv matte 2c på komvux och tröttnar på studietakten som är för låg. Hinner glömma bort sakerna mellan lektionerna då jag inte har någon motivation/ork för att studera hemma.

Så för mig blir det att endast få behörighet, kanske fixar ett D i slutändan om jag ägnar någon timme innan varje prov men jag lär mig ju verkligen ingenting. Kommer bli spännande att se hur framtida studier kommer gå
Citera
2013-10-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqup
Okej, jag läser själv matte 2c på komvux och tröttnar på studietakten som är för låg. Hinner glömma bort sakerna mellan lektionerna då jag inte har någon motivation/ork för att studera hemma.

Så för mig blir det att endast få behörighet, kanske fixar ett D i slutändan om jag ägnar någon timme innan varje prov men jag lär mig ju verkligen ingenting. Kommer bli spännande att se hur framtida studier kommer gå

Studietakten förutsätter att man inte kan något. Har man förkunskaper och "mattehjärna" går det undan. Jag har diskuterat med min lärare angående upplägget och han är med på noterna. Förhoppningsvis kan jag börja med 3c innan året är slut.

Förövrigt har polletten äntligen trillat ner. Har läst lite på Studera och Antagning och kommit fram till att det kommer räknas som en "riktig" grundläggande behörighet. Jag kommer däremot inte konkurrera med betygen, därför är HP viktigt för att jag då kommer med i en urvalsgrupp där mina kunskaper ställs mot andras.

Fullt fokus på HP nu kommande två veckor.

Kommer sedan också att söka till högskolan redan till vårterminen. Tanken är att försöka komma in som undantag. Tänkte prova både basår och någon företagsekonomisk kurs, då jag har reell kompetens på det området. Kostar inte mer än ett frimärke så det är värt att ta chansen. Kan jag spara en termin är det bara en bonus. Om inte, så fortsätter jag med den ursprungliga planeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in