2013-10-11, 10:07
Medlem
T.T.Ms avatar
Hej, någon som kan förklara det lite bättre än wiki?

"Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders"

Jag har börjat studera Pskyologi steg 3 och de började direkt att prata om hur man använder DSM för att ska en korrekt diagnos, kan någon som läst en del kanske förklara snabbt och enkelt hur man går till väga?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diagnos...ntal_Disorders

Den sidan förklarar okej, men tänkte se ifall någon annan visste bättre vi ska ha prov på detta om ett par veckor men jag läser distans så det blir lite svårare :/...

Tacksam för svar och ifall ni kan ge exempel!
Citera
2013-10-12, 18:02
Medlem
T.T.Ms avatar
Ingen som vet ?
Citera
2013-10-12, 18:14
Medlem
nilam30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.T.M
Hej, någon som kan förklara det lite bättre än wiki?

"Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders"

Jag har börjat studera Pskyologi steg 3 och de började direkt att prata om hur man använder DSM för att ska en korrekt diagnos, kan någon som läst en del kanske förklara snabbt och enkelt hur man går till väga?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diagnos...ntal_Disorders

Den sidan förklarar okej, men tänkte se ifall någon annan visste bättre vi ska ha prov på detta om ett par veckor men jag läser distans så det blir lite svårare :/...

Tacksam för svar och ifall ni kan ge exempel!
Menar du hur man praktiskt går tillväga för att fastställa en diagnos? Där ICD10 och DSM IV är ´hjälpmedel´i processen?
Senast redigerad av nilam30 2013-10-12 kl. 18:17.
Citera
2013-10-12, 18:16
Medlem
nilam30s avatar
För; den kliniska bedömningen kommer först. Där de flesta diagnoser kan identifieras. Vissa diagnoser kräver mer ingående analyser/utredningar, där vissa kriterier behöver uppfyllas för att den specifika diagnosen ska kunna ställas.
Senast redigerad av nilam30 2013-10-12 kl. 18:18.
Citera
2013-10-13, 18:06
Medlem
T.T.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilam30
För; den kliniska bedömningen kommer först. Där de flesta diagnoser kan identifieras. Vissa diagnoser kräver mer ingående analyser/utredningar, där vissa kriterier behöver uppfyllas för att den specifika diagnosen ska kunna ställas.

Ja ungefär det behöver jag hjälp med
Läser oftast distans och skulle behöva en bra hemsida elr liknande att lära ifrån då jag bara har fått lite Powerpoints som inte räcker :/
Citera
2013-10-14, 14:48
Medlem
T.T.Ms avatar
Okej jag kan ta ett exempel som man fastnat på lite som man ska öva sig på innan provet hur ska man sätta en diagnos på denna?:
(Detta är bara 1 av ca 4 st de andra 3 var något lättare)

Fallet Lento
När Lento vid 25- års ålder börjar ett nytt arbete som informatör fungerar arbetet alldeles utmärkt. Han har också precis träffat en man som han vill leva med, Holter. När Holter och Lento flyttar ihop så mår han så underbart bra och plötsligt känner han hur mycket energi och idéer som kommer upp i hans huvud. Han börjar starta upp en mängd nya projekt, både hemma och på jobbet.
På arbetet märker hans arbetskamrater att Lentos informationsträffar drar ut på tiden. När chefen går in för att lyssna på en information upplever hon en otrolig energi hos Lento. Han brinner för sitt ämne och pratar snabbt och energiskt. Chefen märker också att Lento drar in ämnen som inte har med den aktuella informationen att göra. Med stora, yviga gester berättar Lento om ett projekt som han precis har startat upp som handlar om hur man ska få bukt på miljöförstöringen. Ämnet ska inte finnas med, lento ska prata om olika mjukvaror till en viss dator.
När informationsmötet är slut så ber chefen Lento att komma in på hennes kontor. Med rödblommig hy och glitter i ögonen fortsätter Lento att prata om sitt miljöprojekt. Chefen menar på att det inte hör hemma på företaget, projektet får han hålla på med på sin fritid. Chefen frågar om han mår bra och Lento menar att han aldrig har mått så här bra.
När Lento är hemma på kvällen så sitter han vid telefonen och ringer runt till en del människor som skulle passa bra i projektet. Han försöker få tag på telefonnumret till Michel Moore för att be denne välkände regissör hjälpa till med en filmatisering av projektet. Vidare ringer Lento till regeringen för att boka in ett möte med statsministern. Han har så många idéer så när klockan är 20 på kvällen och Holter kommer hem från sitt arbete märker Lento inte ens det. Holter försöker prata med honom och får en lång harang till svar. När Holter börjar prata om kvällsmat så säger Lento att han kommer snart. Klockan går och till slut får Holter nästan dra med Lento ut i köket för att äta.
Dagen efter, en lördag, måste Holter resa bort över helgen. Han känner sig lite orolig över Lento men tänker det är stress. På söndag kväll kommer Holter hem till en lägenhet i kaos. Disken är odiskad och det ligger papper överallt. När Holter påpekar detta så ser Lento bara glad ut och hämtar all disk, flyttar in den i badkaret och börjar duscha rent glas, tallrikar och bestick. Han menar att det spar tid och miljön mår bättre av den här metoden. Holter känner sig riktigt orolig nu och frågar hur det är med Lento. Kanske han behöver sova? Men Lento skrattar och säger att livet är underbart. Han har tryckt upp lappar som han ska gå ut och dela ut till folk. Fort tar han på sig skorna och försvinner ut. Holter får tag på en lapp och känner sig helt kall när han läser:
Välkommen hem till mig! Jag har startat upp världens bästa projekt för att rädda vår miljö! Vill du vara med? Kom hem till mig lördagen den 23/11, så pratar vi mer. Adress: Blomvägen 11! Häng med på Lentotåget mot en bättre värld! Jag har svaren!
Holter springer ut och får tag på Lento som delar ut flyers till höger och vänster, hela tiden pratandes om sitt speciella projekt. Han tvingar med Lento till sjukhuset.
Några dagar senare kan Holter knappt få kontakt med Lento. Han är nedstämd, mår dåligt och har stora skuldkänslor. Skammen tynger honom, han känner att han inte klarar av att leva längre. Lento ligger kvar på sjukhuset några dagar men tas sedan in på en psykiatrisk klinik där han får sin diagnos.

Det är typ som en novell, men man ska skriva en diagnos och efter det förklara hur man vårdar honom efter det.
Alltså diagnosen är det jag inte hittar på Lento jag vandrar lite fram och tillbaka kanske e jag bara lite trött och inte ser det?
Citera
2013-10-14, 16:24
Medlem
Personen har Bipolär av någon typ, hög energi och gränslöshet är hypomani eller manins signalement. Kan också vara en del i en psykos men jag skulle tro att han inte har det eftersom han faller tillbaka i någon slags depression!
Citera
2013-10-15, 12:11
Medlem
T.T.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klangedin
Personen har Bipolär av någon typ, hög energi och gränslöshet är hypomani eller manins signalement. Kan också vara en del i en psykos men jag skulle tro att han inte har det eftersom han faller tillbaka i någon slags depression!

Tack för den hjälpen, någon idé på en bra rehabilitering? Förutom att snacka med en psykolog då, det är ju självklart...
Citera
2013-10-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.T.M
Tack för den hjälpen, någon idé på en bra rehabilitering? Förutom att snacka med en psykolog då, det är ju självklart...

Har för mig jag fick ett A på denna kursen på Hermods.

Jag hade lagt in en modell av kombinerad terapi, medicinering, samtalskontakt,kbt etc.

Utgå från att han är biopolär, och diskutera/argumentera kring detta, det är olika lösningar beroende på vilken typ av biopolär han är, och på så sätt få fram en lösning/lösningar.
Citera
2013-10-15, 15:54
Medlem
T.T.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icvc
Har för mig jag fick ett A på denna kursen på Hermods.

Jag hade lagt in en modell av kombinerad terapi, medicinering, samtalskontakt,kbt etc.

Utgå från att han är biopolär, och diskutera/argumentera kring detta, det är olika lösningar beroende på vilken typ av biopolär han är, och på så sätt få fram en lösning/lösningar.

Tack du också, nu har jag lite mer att läsa om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in