Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2013-10-22, 07:38
  #61
Medlem
48ans avatar
Tänk om folk verkligen gjorde en "lista" med sakerna dom skulle ha med sig och prickade av den.
Det glömdes ammunition, magasin, radio, att ladda radion (eller om det var batteri) licenser, skjutintyg, ja det var säker flera saker som jag inte kommer ihåg nu.
Hel**te vad mycket enklare det hade varit om man jagade med ett gäng nyutexaminerade invadrare från förorten Dom hade inte glömt en endaste pryl
Citera
2013-10-22, 15:59
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Tänk om folk verkligen gjorde en "lista" med sakerna dom skulle ha med sig och prickade av den.
Det glömdes ammunition, magasin, radio, att ladda radion (eller om det var batteri) licenser, skjutintyg, ja det var säker flera saker som jag inte kommer ihåg nu.
Hel**te vad mycket enklare det hade varit om man jagade med ett gäng nyutexaminerade invadrare från förorten Dom hade inte glömt en endaste pryl

Det hör ju till, att man glömmer hälften av prylarna, så det ska vara hehe

Vi skulle och dela en älg, men jag och min fader, vi glömde matsäcken, så vi fick ta färskt älgkött direkt från älgen, och grilla och dra på en skvätt salt, hehe
Citera
2015-10-07, 18:37
  #63
Medlem
DenimDudes avatar
Bumpar denna tråd lite då älgjakten är förestående Alltid hjälper det nån!

Tillägg till årets lista blir en vikbar spade, då vi fått väldigt mycket varg på våra marker
Citera
2015-10-07, 19:30
  #64
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenimDude
Bumpar denna tråd lite då älgjakten är förestående Alltid hjälper det nån!

Tillägg till årets lista blir en vikbar spade, då vi fått väldigt mycket varg på våra marker

Vad brukar jag ha som älgpackning?

Vänster benficka - fem Hammerhead i m/96 laddram, ett paket Red Man och en extra dosa snus
Höger benficka - toapapper, en extra uppsättning batterier och min koltkniv (5 cm blad)
Vänster byxficka - snusdosa samt retrieverkoppel
Höger byxficka - kompass
Vänster jackficka - Astro och vänster handske
Höger jackficka - höger handske
Bröstfickan - radion
På ryggen - bössa med fem Hammerhead i magasinet, men tom kammare/slackat slagstift, i ryggsäcksrem med en 1-8 glugg.
I handen - jämthund eller norrbottenspets
I ryggan (som oftast ligger i bilen) - spårllina/sele, espressobryggare, MSR-kök och gastub, ett paket röktfläsk, ett par klämmor med lagrad ost, rökt skinka och pepparrot, en vattenflaska, ett rör resorb.

I övrigt - Härkila 3-lagers över kronställ uppe och nere, ett par väl insmorda Meindel och tunna ullstrumpor.

Jagar i renbetesland så jag behöver ingen spade...

Och vaddå nära förestående - nu är det brunstuppehåll fram tills lördag - sen drar eländet igång igen. Älgjakten förstör alldeles för mycket rolig småviltsjakt.

Inser att packningen ser likadan ut även för fågel- och rådjursjakt. Fast vapen och ammunitionsval ser lite annorlunda ut då (klass 2 kombi, 22-mag studsare eller hagelbock). Även hundvalet ser olika ut om det är rå som är på tapeten.

Kan tilläggas att jag (i princip) alltid går med hund.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback