Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-10, 12:41
  #1
Medlem
Vindlings avatar
Det är dags för en förändring!! Vi måste nå ut till folket med den enorma potential som finns hos hallucinogener.

Psilocybin är ett effektivt verktyg för att bota depression

Hallucinogener orsakar INTE psykisk ohälsa

Finns såklart mycket mer positivt att säga och fler argument att använda.

Mina erfarenheter är också dessa ett bevis för hur oerhört mycket hallucinogener kan hjälpa en människa.

Min tanke är att starta en webbsida som argumenterar för ett ansvarsfullt användande av hallucinogener.

Din hjälp behövs!!

Vi behöver duktiga skribenter, folk som vet hur man gör en fin webbsida, folk med kreativa idéer!
Själv kan jag litegrann om media. Jag kan bidra med "marknadsföring", idéer till namn, logga mm.

Låt oss tillsammans ge oss på detta projekt


"Det är meningslöst. En förändring kommer aldrig att ske" kommer vissa att säga. Den attityden har vi dock inte att tacka för en enda innovation eller en enda positiv världsförändring. Jag förväntar mig inte att detta projekt ska leda till legalisering (även om detta såklart är visionen) men för varje människa som på grund av detta projekt börjar använda hallucinogener som ett verktyg för självutveckling har vi gjort världen till en bättre plats.

EDIT: Har tänkt lite på namn. Mentalpotential? Kanske låter lite fjantigt Molekylfrihet?
__________________
Senast redigerad av Vindling 2013-10-10 kl. 12:51.
Citera
2013-10-10, 14:07
  #2
Medlem
SevMs avatar
Intressant trådstart

Men hallucinogener kan visst orsaka psykisk ohälsa.
Datura är väl ett exempel på en hallucinogen som inte allt för ofta slutar bra.

Harisoppari
Citera
2013-10-10, 15:21
  #3
Medlem
Vindlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SevM
Intressant trådstart

Men hallucinogener kan visst orsaka psykisk ohälsa.
Datura är väl ett exempel på en hallucinogen som inte allt för ofta slutar bra.

Harisoppari

Datura är en delirian och helt väsensskild från hallucinogener som LSD och svamp

Sen kan det självfallet gå illa vid ANSVARSLÖS användning samt om man har underliggande sjukdomar.
Citera
2013-10-10, 15:54
  #4
Medlem
kamouflagekorvs avatar
HPPD är väl ett exempel på psykisk ohälsa som hallucinogener kan ge dig efter enbart en tripp om du har otur. Nu är risken att få HPPD väldigt liten men den finns fortfarande. Men i stort så håller jag med dig, hallucinogener kan hjälpa till med mycket om de brukas på rätt sätt.
Citera
2013-10-10, 16:06
  #5
Medlem
S-cups avatar
kommer följa med intresse.


Personlig åsikt:

Men gör inte samma misstag som vissa cannabisföreståndare; visst är den medicinska aspekten en viktig sak för de i behov av den, men det är inte därför vi vill ha drogerna legaliserade.

Alltså: Om jag vore motståndare och så kommer det ett gäng tomtar och vill legalisera droger för "medicinens" skull, då skulle jag bara skaka på huvudet och gå därifrån.

/Personlig åsikt.
Citera
2013-10-10, 17:07
  #6
Medlem
Här gäller det att kolla var du sätter fötterna. Det är en balansgång med ord.
Försök undvika just ord som mental och molekyl eftersom det får oinvigda att reagera oförutsägbart, de orden är så starkt laddade.
Skulle gärna bidra med något smått, har skolarbeten som måste få prioritet men självklart vill jag se att psykedelia sprids, bara för att det är så konstigt.
Positivt och negativt blir något av en röra när man trippar, så kan man verkligen marknadsföra psykedelia med positiva budskap?
Citera
2013-10-10, 17:43
  #7
Medlem
Vindlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamouflagekorv
HPPD är väl ett exempel på psykisk ohälsa som hallucinogener kan ge dig efter enbart en tripp om du har otur. Nu är risken att få HPPD väldigt liten men den finns fortfarande. Men i stort så håller jag med dig, hallucinogener kan hjälpa till med mycket om de brukas på rätt sätt.

Du har förstås rätt ang HPPD men jag anser att risken är så pass låg att risk/vinst ration ändå är väldigt positiv.

Om man börjar med låga doser för att sedan arbeta sig upp antar jag att risken för stark HPPD minskar kraftigt? (dvs man hinner sluta i tid om man skulle ha anlag så att säga)

Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
kommer följa med intresse.


Personlig åsikt:

Men gör inte samma misstag som vissa cannabisföreståndare; visst är den medicinska aspekten en viktig sak för de i behov av den, men det är inte därför vi vill ha drogerna legaliserade.

Alltså: Om jag vore motståndare och så kommer det ett gäng tomtar och vill legalisera droger för "medicinens" skull, då skulle jag bara skaka på huvudet och gå därifrån.

/Personlig åsikt.

Jag förstår lite hur du menar. Jag tycker inte man ska sätta det medicinska helt åt sidan men jag anser att vi ska lägga mest krut på vad hallucinogener kan ge folk i form av djupa insikter och nya perspektiv. Vi vill helt klart undvika "flummig hippie" stämpeln (även om jag personligen inte ser något negativt i att vara en flummig hippie ).

Vilken infallsvinkel skulle du tycka var bäst att satsa på?

Citat:
Ursprungligen postat av skogstokigturk
Här gäller det att kolla var du sätter fötterna. Det är en balansgång med ord.
Försök undvika just ord som mental och molekyl eftersom det får oinvigda att reagera oförutsägbart, de orden är så starkt laddade.
Skulle gärna bidra med något smått, har skolarbeten som måste få prioritet men självklart vill jag se att psykedelia sprids, bara för att det är så konstigt.
Positivt och negativt blir något av en röra när man trippar, så kan man verkligen marknadsföra psykedelia med positiva budskap?

Ligger mycket i det du säger. Vi MÅSTE se till att folk förstår den markanta skillnaden mellan hallucinogener och andra droger. Detta är mycket viktigt! Samtidigt handlar ju hallucinogener just om att expandera mentalt. Jag ska brainstorma lite till. Kom gärna med egna namnförslag
---

Uppskattar verkligen all er feedback och jag hoppas att jag kan få några människor med mig i det här projektet. Tror att det blir svårt om jag ska dra igång det själv.
Citera
2013-10-10, 18:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindling
Du har förstås rätt ang HPPD men jag anser att risken är så pass låg att risk/vinst ration ändå är väldigt positiv.

Om man börjar med låga doser för att sedan arbeta sig upp antar jag att risken för stark HPPD minskar kraftigt? (dvs man hinner sluta i tid om man skulle ha anlag så att säga)



Jag förstår lite hur du menar. Jag tycker inte man ska sätta det medicinska helt åt sidan men jag anser att vi ska lägga mest krut på vad hallucinogener kan ge folk i form av djupa insikter och nya perspektiv. Vi vill helt klart undvika "flummig hippie" stämpeln (även om jag personligen inte ser något negativt i att vara en flummig hippie ).

Vilken infallsvinkel skulle du tycka var bäst att satsa på?



Ligger mycket i det du säger. Vi MÅSTE se till att folk förstår den markanta skillnaden mellan hallucinogener och andra droger. Detta är mycket viktigt! Samtidigt handlar ju hallucinogener just om att expandera mentalt. Jag ska brainstorma lite till. Kom gärna med egna namnförslag
---

Uppskattar verkligen all er feedback och jag hoppas att jag kan få några människor med mig i det här projektet. Tror att det blir svårt om jag ska dra igång det själv.

Hur skulle du definiera att expandera mentalt? Förstår hur du tänker för det är själv en förklaring jag nångång satt på känslan man kan få när man stiger upp på psykedelia.
Min uppfattning är att man upplever på ett annat sätt, när man trippar.
Expandera eller implodera, 'mentalt' lämnas långt bakom om man tar tillräckligt mycket. Det är utöver mentalt, transmentalt?
Tycker iallafall att man bör undvika ordet mental eftersom det så ofta förknippas med mentalsjukhus och de som bor där.
Citera
2013-10-10, 18:29
  #9
Medlem
lectrs avatar
Jag är väl ingen mästerskribent, men samtidigt långt ifrån dålig. Skulle kunna tänka mig att bidra på något vis, då jag tycker att det är ett projekt värt att stödja.

Tycker att det, förutom argumenterande för hallucinogener, borde vara med mycket information och fakta om hallucinogener, guider och bra saker att veta helt enkelt.
Citera
2013-10-10, 18:35
  #10
Medlem
psylophones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindling
Datura är en delirian och helt väsensskild från hallucinogener som LSD och svamp

Sen kan det självfallet gå illa vid ANSVARSLÖS användning samt om man har underliggande sjukdomar.

Datura är också en hallucinogen, en deliriant hallucinogen, av den enkla anledningen att du får hallucinationer om du tar det. Du kanske borde skrivit "psykedelia" istället för "hallucinogener" i rubriken ifall det bara är den typen av hallucinogener du tänker förespråka legalisering av.

Annars en bra idé till ett projekt!
Citera
2013-10-10, 19:02
  #11
Medlem
Victoreos avatar
Jag gillar verkligen hallucinogener, men tycker faktiskt inte att det borde legaliseras ändå.
Citera
2013-10-10, 19:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindling
Det är dags för en förändring!! Vi måste nå ut till folket med den enorma potential som finns hos hallucinogener.

Psilocybin är ett effektivt verktyg för att bota depression

Hallucinogener orsakar INTE psykisk ohälsa

Finns såklart mycket mer positivt att säga och fler argument att använda.

Mina erfarenheter är också dessa ett bevis för hur oerhört mycket hallucinogener kan hjälpa en människa.

Min tanke är att starta en webbsida som argumenterar för ett ansvarsfullt användande av hallucinogener.

Din hjälp behövs!!

Vi behöver duktiga skribenter, folk som vet hur man gör en fin webbsida, folk med kreativa idéer!
Själv kan jag litegrann om media. Jag kan bidra med "marknadsföring", idéer till namn, logga mm.

Låt oss tillsammans ge oss på detta projekt


"Det är meningslöst. En förändring kommer aldrig att ske" kommer vissa att säga. Den attityden har vi dock inte att tacka för en enda innovation eller en enda positiv världsförändring. Jag förväntar mig inte att detta projekt ska leda till legalisering (även om detta såklart är visionen) men för varje människa som på grund av detta projekt börjar använda hallucinogener som ett verktyg för självutveckling har vi gjort världen till en bättre plats.

EDIT: Har tänkt lite på namn. Mentalpotential? Kanske låter lite fjantigt Molekylfrihet?

Citat:
Ursprungligen postat av Vindling
Du har förstås rätt ang HPPD men jag anser att risken är så pass låg att risk/vinst ration ändå är väldigt positiv.

Om man börjar med låga doser för att sedan arbeta sig upp antar jag att risken för stark HPPD minskar kraftigt? (dvs man hinner sluta i tid om man skulle ha anlag så att säga)



Jag förstår lite hur du menar. Jag tycker inte man ska sätta det medicinska helt åt sidan men jag anser att vi ska lägga mest krut på vad hallucinogener kan ge folk i form av djupa insikter och nya perspektiv. Vi vill helt klart undvika "flummig hippie" stämpeln (även om jag personligen inte ser något negativt i att vara en flummig hippie ).

Vilken infallsvinkel skulle du tycka var bäst att satsa på?



Ligger mycket i det du säger. Vi MÅSTE se till att folk förstår den markanta skillnaden mellan hallucinogener och andra droger. Detta är mycket viktigt! Samtidigt handlar ju hallucinogener just om att expandera mentalt. Jag ska brainstorma lite till. Kom gärna med egna namnförslag
---

Uppskattar verkligen all er feedback och jag hoppas att jag kan få några människor med mig i det här projektet. Tror att det blir svårt om jag ska dra igång det själv.

Vilka grupp av människor vill du nå ut till? Det är extremt avgörande när det kommer till hur text formuleras och hur mycket förkunskaper de som läser har.

Jag förstår inte vad dina två länkar skulle hjälpa när det kommer till att bevisa potentialen i psykadelika. Den ena är en metastudie som tittar på relationen pskykadelika -- farlighet och det andra om en forskare som vill titta på hur psilocybin ev. skulle kunna hjälpa till i att bota depression. Visst, det är troligen inte farligt, men vad har du att vinna? Det behövs också!

Din erfarenhet skulle jag aldrig sätta pengar på, kom istället med artiklar som visar fördelar. Du anser inte att HPPD är ett problem, men för vilka är det ett problem? Vilka är riskgruppen?

Vad tänker du skriva om annars? Spirituella upplevelser, få insikter? Göra dig lyckligare?

Vad är den stora skillnaden mellan hallucinogener och "andra" droger? Expandera mentalt?

Jag vill inte låta bitter men tycker allt inte känns helt genomtänkt.

Har du någon erfarenhet av droger och dess effekter (utbildning, jobb etc.) eller är du en lekman?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback