Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-09, 21:44
  #1
Medlem
essjis avatar
Hej, jag bytte precis burk till en Fractal Design R4 då jag ville ha mer ljuddämpning (dock låter den exakt lika mycket men det hör inte hit nu.) Datorn startar å allt är precis som vanligt, så jag drog igång bf4 men de laggade så mycket så jag knappt kunde spela. Kollade tempen i speedfan å där stod det att GPUn va överhettad. Så jag stängde av datorn och satte dit en ny fläkt som jag köpte med burken(satte den där fram så den blåser in luft). Ingen ändring ALLS på tempen. Jag satte då dit en annan från min gamla burk på "väggen" av den nya så att den blåser IN luft direkt på grafikkortet. Detta gjorde INGEN SKILLNAD... Jag har kopplat in många datorer så allt sitter rätt och med tanke på att den startar som den ska så är det förmodligen inte det.

Jag har aldrig haft några problem med värmen och han på inet sa att jag inte ens skulle behöva en 3e fläkt i denna nya burken... När jag inte spelar (som tex nu) så ligger GPU tempen på 46C vilket bara är OK, allt annat ligger under OK dvs väl kylt. CPU:n går inte upp i temp under spel utan bara GPUn...

Lösning någon?
Citera
2013-10-09, 22:22
  #2
Medlem
ljudkellgrens avatar
Bild?
Det är inte så att det bara är rundgång på luften? Luftflöden får man tänka igenom noga för att det ska bli bra.

Jag har i liknande lösningar satt inblås i fronten och sedan ett utblås i toppen om den står fritt. Sätt igen de fläktöppningar som inte används.
Citera
2013-10-09, 22:26
  #3
Medlem
essjis avatar
Dom är redan igen täppta, som sagt börja med original fläktarna som va med i burken som killen på Inet sa skulle funka utmärkt, sen la till en extra fram som blåser inåt precis som den andra fram. La sedan till en som blåser direkt på grafikkortet och dom 2 platserna fick man ta bort ljuddämpning för att sätta fast fläkten så dom va igen täppta då...
Citera
2013-10-09, 22:34
  #4
Medlem
essjis avatar
Ska jag behöva ta en 3e extra fläkt å sätta i "taket" av burken som blåser utåt? eller ska jag bara byta plats på tex den extra där fram så den sitter i taket å blåser ut?


Kan tillägga att jag uppdatera grafik drivrutiner precis när jag bytte burken, så testa att gå tillbaka till versionen jag hade innan. Sluta lagga i bf4 men står fortfarande att GPUn är överhettat... Står även att Temp2 äver för hög också... :/ Jag ska fixa bild men måste sova nu, upp men ongen tidigt imorgon så jag lägger upp en bild då. Tack för hjälpen



Tillägg nr 2. Nu när jag stängde ner spelet gick tempen ner till 35 grader på GPUn men Temp2 är fortfarande över hettat :/... Något vajsing med något är de ju

Tillägg nr 3. Sedan bytet av burk kan jag ibland inte packa upp filer... winrar hänger sig på 69-70%... vet ej om det kan ha med värme problemet att göra ?
__________________
Senast redigerad av essji 2013-10-09 kl. 22:48.
Citera
2013-10-09, 23:21
  #5
Medlem
Du ska ett flöde av luft i lådan, inte en fläkt som blåser inåt i bakändan om du matar från fronten.
Sedan bör du rensa ditt grafikkorts gpu och även moderkortets cpu från gammalt damm som lagras hela tiden. Dvs blås ren datorn från en massa damm, din dator är som en damsugare.
Citera
2013-10-09, 23:44
  #6
Medlem
essjis avatar
Den bakre blåser inte inåt?... den blåser utåt. Och klart jag rensa den på damm när jag bytte burk...
Citera
2013-10-10, 11:14
  #7
Medlem
ljudkellgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essji
Den bakre blåser inte inåt?... den blåser utåt. Och klart jag rensa den på damm när jag bytte burk...

I din första post skrev du med feta bokstäver att den nya bakre fläkten blåser inåt.

Annars kan som du redan själv kommit fram till, en ny grafikkortsdrivrutin förändra värmeutvecklingen mycket. Fortsätt kör på din gamla drivrutin tills det kommer ännu en version, så kan du pröva då igen.

Gör även som Sherlocks säger och rensa kylare och fläktar på grafikkortet, har du flera fläktar så kolla rent fysiskt att alla snurrar.

När det gäller placering av fläktarna så hade jag satt en på inblås i fronten (du vill ha lite kylning av diskarna också) samt en på utblås i toppen som grundkonfiguration. Utifrån det hade jag sen exprimenterat med om en tredje fläkt ger best kylning på gpu'n om du sätter den på ut eller inblås.

En sak man också bör ändra (beroende på typ av kylare) är att vända fläkten på cpu-kylaren så att den blåser uppåt istället för bakåt.

Har du fler fläktar än de jag tagit upp så säg till.
Citera
2013-10-10, 13:42
  #8
Medlem
essjis avatar
Nej jag skrev att dom 2 "nya" fläktarna jag satte in (1 fram å en på "väggen") blåser inåt, skrev inget om den bakre. . Men 3 av dom 4 fläktarna är HELT nya så dom är dammfria. Jag tog bort all damm från CPU fläkten å kylarn å även grafikkortet, damm finns de inte å alla fläktar snurrar som dom ska. Drivrutinerna gjorde enbart att de lagga i bf4 (enda spelet jag testa). Jag tog tillbaka gamla drivrutiner å kortet överhettas fortfarande men laggar inte när jag spelar... Samma temp som innan dock.


Totalt är det 4 fläktar, 2 fram som blåser in, 1 bak som blåser ut, 1 på väggen som blåser in och en fläkt som sitter på flänsar lr va de heter på CPUn( den går inte å sätta så den blåser uppåt...).
Finns inget damm någonstans. Ska jag testa att ta 1 av dom 2 fram å sätta så den blåser ut uppe på datorn("taket") ? Eller vilken tycker du jag ska byta plats på ?
__________________
Senast redigerad av essji 2013-10-10 kl. 13:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback