Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-09, 21:25
  #1
Medlem
Efter en kvälls gaming frös datorn helt plötsligt och jag blev tvungen att stänga av datorn genom att hålla in strömknappen efter en stunds försök att stänga av spelet.
när jag försökte starta burken hände inget utan skärmen var bara svart. Startade om den några ggr och fick igång windows men efter dess har datorn vart apseg och kan helt plötsligt stängts av som om man dragit ur strömmen. Har inte haft tid att felsöka så mkt men i windows loggen hittar jag inga ledtrådar.
Jag har gissat på några anledningar, men vore schyyst om nån tror sig veta lösningen på detta.
-Kan vara fel på nätagget
-Damm/överhettning
-Fel på windows?
-Minnes/hdd fel?
Citera
2013-10-09, 22:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte93016
Efter en kvälls gaming frös datorn helt plötsligt och jag blev tvungen att stänga av datorn genom att hålla in strömknappen efter en stunds försök att stänga av spelet.
när jag försökte starta burken hände inget utan skärmen var bara svart. Startade om den några ggr och fick igång windows men efter dess har datorn vart apseg och kan helt plötsligt stängts av som om man dragit ur strömmen. Har inte haft tid att felsöka så mkt men i windows loggen hittar jag inga ledtrådar.
Jag har gissat på några anledningar, men vore schyyst om nån tror sig veta lösningen på detta.
-Kan vara fel på nätagget
-Damm/överhettning
-Fel på windows?
-Minnes/hdd fel?

Datorn kan vara överhettad, test att blåsa ut allt damm i datorn. Dammsuga går också bra.
Citera
2013-10-09, 22:17
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilgr8
Dammsuga går också bra.

Nej nej och åter nej. Dammsuga kan orsakar fler fel. Sök på forumet om just detta så finner du/ni mängder med trådar samt hur man ska får ut dammet.

Tryckluft är svaret.
Citera
2013-10-09, 22:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nej nej och åter nej. Dammsuga kan orsakar fler fel. Sök på forumet om just detta så finner du/ni mängder med trådar samt hur man ska får ut dammet.

Tryckluft är svaret.
Tack för att du rättade mig!
Citera
2013-10-09, 22:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emilgr8
Datorn kan vara överhettad, test att blåsa ut allt damm i datorn. Dammsuga går också bra.

Har ett bättre förslag. Gör som jag varje gång du städar. Städa din dator grundligt Med att torka dina fläktar
Byt kiselfettet i processorn Rengör fläkten. Brukar torka med babyserevtter det avdunstar rätt kvickt.
Kylflänsen får en behandling i varm vatten. torkar rent med en torr trasa. Dammsuger gör jag med ett Mini munstycke som är kopplad till Dammsugaren...
Citera
2013-10-10, 08:32
  #6
Medlem
Vad är det för märke modell ålder på nätagget och vilket grafikkort används med den?

Gällande Windows så är enda sättet att verkligen utesluta alla fel där att ta bort och installera om allt. Vissa av dom felen kräver att man tar bort och skapar ny partition på Windows disken för att lösa fel där det inte räckte att formatera och installera om allt.

Man går så långt för att det finns så oändligt mycket där som kan ställa till det så att du kan hålla på att rensa, kasta, avinstallera osv i veckor utan att hitta rätt. Man kan försöka systemåterställa till dagen innan man fick problem men det är ingen garanti heller.

Har du det minsta misstanke på att det är disken så bör du genast göra backup innan du gör något annat. Fel på diskar har bruka bli värre så att man inte kommer åt den när man kollar om disken är ok men olika verktyg (tex disktillverkarens program).

För minnen laddar man ned Memtest och kör den ett par varv. Räcker med att hitta ett fel.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2013-10-10 kl. 08:35.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback