Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-09, 14:28
  #1
Medlem
reaktors avatar
hej kan man få akassa när man är förtidspensionär? jag är förtidspensionär och jag har en inkomst på 10.261kr efter skatt med bostadstillägget. på 3.547kr .jag söker jobb via arbetsförmedlingen och är inskriven där.Kan jag få pengar från försäkringskassan och få akassa samtidigt?Om det blir av med arbete för min del och jag går till jobbet och jobbar 8timmar per vardag i en månad och jag får 120kr att betala skatt på.Hur länge kan man prova jobbet och hoppa av om man inte trivs?Behöver jag om jag prov jobbar högst 2månader gå till en läkare varje år för att få tillbaka pensionen och bostadstillägget?
får jag tillbaka lika mycket pengar som jag har nu om jobbet funkade dåligt?Vad ska man göra för att få ut en lön på ett jobb som är 17.000-18.000 efter skatt om man aldrig tidigare arbetat?
Citera
2013-10-09, 15:27
  #2
Medlem
Vet ej säkert men är man arbetslös så kan man få a-kassa.Men du är ju sjukpensionär så varför söka jobb. "Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket". Bråka inte med myndigheterna var nöjd med det du har-skaffa ett svart-jobb.
Citera
2013-10-09, 16:31
  #3
Medlem
ritafins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sosselebban
Vet ej säkert men är man arbetslös så kan man få a-kassa.Men du är ju sjukpensionär så varför söka jobb. "Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket". Bråka inte med myndigheterna var nöjd med det du har-skaffa ett svart-jobb.
håller med dig.känns ganska konstigt att ens starta den här tråden.
Citera
2013-10-10, 13:16
  #4
Medlem
Trams! Är du förtidspensionär, anses du inte stå till arbetsmarknadens förfogande - eftersom du inte är arbetsför. Du kan i vart fall omöjligt få både a-kassa och förtidspension samtidigt.

Dessutom riskerar du, att Försäkringskassan omprövar din förtidspension, om det kommer till deras kännedom att du söker arbete.
Citera
2013-10-10, 17:30
  #5
Medlem
BalleAnkas avatar
Det heter väl inte förtidspension längre, utan sjukersättning.

Försäkringskassan kan säkert svara på dina frågor i detalj, men så här står det på deras hemsida:

Citat:
Hur gör jag om jag vill arbeta?
När du haft sjukersättning i ett år kan du prova att arbeta utan att förlora din rätt till ersättning. Det kallas för vilande sjukersättning. Du kan ha vilande sjukersättning i högst två år. Det första året får du behålla 25 procent av sjukersättningen skattefritt. Om du blir sjuk igen får du tillbaka din sjukersättning utan att behöva ansöka.
Citera
2013-10-16, 10:22
  #6
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sosselebban
Vet ej säkert men är man arbetslös så kan man få a-kassa.Men du är ju sjukpensionär så varför söka jobb. "Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket". Bråka inte med myndigheterna var nöjd med det du har-skaffa ett svart-jobb.

NEJ! Jag blir så trött på alla missuppfattningar kring våra "säkerhetssystem". A-kassa ingår inte i statens stöd, det är en privat lösning som många väljer att ha, vilket ger dem inkomst om de blir arbetslösa. Man betalar in en avgift till a-kassan varje månad, och utöver detta, måste man ha haft arbete en viss tid (tror det är sex månader) för att få a-kassa. A-kassa är något man måste kvalificera sig för. TS kan om hen vill börja betala avgift till någon a-kassa så snart hen har ett arbete.

TS har i nuläget ingen rätt till a-kassa. TS har inte arbetat minst ett halvår, TS har under samma tid inte betalat avgifter till någon a-kassa. A-kassan beräknas på lön samt arbetstid, men som sagt, man måste ha betalat själv för att få a-kassa, och arbetat. Det är det här som gör att vissa faller rakt igenom systemen, har man varken arbetat eller haft a-kassa blir man fattig som en kyrkråtta om man blir sjuk eller arbetslös.

Edit: Om du är förtidspensionär kan du väl ändå inte söka arbete och vara inskriven hos af? Läste svaret ovan, då förstår jag. Förtidspensionärer kan testa att jobba, det svaret gäller för TS. Lycka till nu TS, hoppas du hittar ett jobb du trivs med!
__________________
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-16 kl. 10:27.
Citera
2013-10-16, 22:05
  #7
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
NEJ! Jag blir så trött på alla missuppfattningar kring våra "säkerhetssystem". A-kassa ingår inte i statens stöd, det är en privat lösning som många väljer att ha, vilket ger dem inkomst om de blir arbetslösa. Man betalar in en avgift till a-kassan varje månad, och utöver detta, måste man ha haft arbete en viss tid (tror det är sex månader) för att få a-kassa. A-kassa är något man måste kvalificera sig för. TS kan om hen vill börja betala avgift till någon a-kassa så snart hen har ett arbete.

TS har i nuläget ingen rätt till a-kassa. TS har inte arbetat minst ett halvår, TS har under samma tid inte betalat avgifter till någon a-kassa. A-kassan beräknas på lön samt arbetstid, men som sagt, man måste ha betalat själv för att få a-kassa, och arbetat. Det är det här som gör att vissa faller rakt igenom systemen, har man varken arbetat eller haft a-kassa blir man fattig som en kyrkråtta om man blir sjuk eller arbetslös.

Edit: Om du är förtidspensionär kan du väl ändå inte söka arbete och vara inskriven hos af? Läste svaret ovan, då förstår jag. Förtidspensionärer kan testa att jobba, det svaret gäller för TS. Lycka till nu TS, hoppas du hittar ett jobb du trivs med!

A-kassorna administreras privat men den huvudsakliga finansieringen kommer från staten. Det är inte en normal försäkringslösning utan den är kraftigt subventionerad.
Citera
2013-10-16, 22:52
  #8
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
A-kassorna administreras privat men den huvudsakliga finansieringen kommer från staten. Det är inte en normal försäkringslösning utan den är kraftigt subventionerad.

Finansieras som en del av socialförsäkringssystemet(som är kraftigt överfinansierat)bl.a via arbetsgivaravgiften.
Det är en försäkring, inte ett bidrag. Färre och färre får del av vårt socialförsäkringssystem pga hårdare regler och höjda avgifter, istället hamnar de hos socialen och blir bidragstagare.
Citera
2014-06-17, 21:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Trams! Är du förtidspensionär, anses du inte stå till arbetsmarknadens förfogande - eftersom du inte är arbetsför. Du kan i vart fall omöjligt få både a-kassa och förtidspension samtidigt.

Dessutom riskerar du, att Försäkringskassan omprövar din förtidspension, om det kommer till deras kännedom att du söker arbete.

Dom har unika samarbeten nu dvs går ersättning från båda går aldrig,
Du är inte tillgänglig för arbete .. Sen anger man alltid löner före skatt
Citera
2014-06-17, 21:27
  #10
Medlem
Racerfelgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reaktor
hej kan man få akassa när man är förtidspensionär? jag är förtidspensionär och jag har en inkomst på 10.261kr efter skatt med bostadstillägget. på 3.547kr .jag söker jobb via arbetsförmedlingen och är inskriven där.Kan jag få pengar från försäkringskassan och få akassa samtidigt?Om det blir av med arbete för min del och jag går till jobbet och jobbar 8timmar per vardag i en månad och jag får 120kr att betala skatt på.Hur länge kan man prova jobbet och hoppa av om man inte trivs?Behöver jag om jag prov jobbar högst 2månader gå till en läkare varje år för att få tillbaka pensionen och bostadstillägget?
får jag tillbaka lika mycket pengar som jag har nu om jobbet funkade dåligt?Vad ska man göra för att få ut en lön på ett jobb som är 17.000-18.000 efter skatt om man aldrig tidigare arbetat?

Nu vet vi ju inte din ålder, men du riskerar att få en ålderspension som är snudd på existensminimum. Betydligt under vad du får idag.
Citera
2014-06-17, 21:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reaktor
hej kan man få akassa när man är förtidspensionär? jag är förtidspensionär och jag har en inkomst på 10.261kr efter skatt med bostadstillägget. på 3.547kr .jag söker jobb via arbetsförmedlingen och är inskriven där.Kan jag få pengar från försäkringskassan och få akassa samtidigt?Om det blir av med arbete för min del och jag går till jobbet och jobbar 8timmar per vardag i en månad och jag får 120kr att betala skatt på.Hur länge kan man prova jobbet och hoppa av om man inte trivs?Behöver jag om jag prov jobbar högst 2månader gå till en läkare varje år för att få tillbaka pensionen och bostadstillägget?
får jag tillbaka lika mycket pengar som jag har nu om jobbet funkade dåligt?Vad ska man göra för att få ut en lön på ett jobb som är 17.000-18.000 efter skatt om man aldrig tidigare arbetat?

Nej du kan inte få A-kassa samtidigt som du har förtidspension/Sjukersättning. Om du hittar ett jobb kan du dock komma överens med Försäkringskassan om att ha din sjukersättning vilande.... Medan du testar på att jobba.... Du ska vara medveten dock att om du fixar att jobba och säger ifrån dig din sjukersättning så är det i princip omöjligt att få sjukersättning igen...

https://www.forsakringskassan.se/wps...df?MOD=AJPERES
Citera
2014-06-17, 22:06
  #12
Medlem
Tänk på att om du återgår i arbetsliv, då riskerar du att inte kunna återgå till tidigare försäkringssystem. Detta på grund av att du nu visar att du är anställningsbar!

Du måste kolla detta både med ditt fack, men speciellt den A-kassa du är ansluten till!

Är själv facklig sedan åratal, förra årtusendet typ, men vi ska inte svara på A-kassefrågor, då det sker så mycket regeländringar mm, så frågor bör ställas direkt till A-kassan man är ansluten till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback