Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-08, 23:50
  #409
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sedan kan man fråga sig hur smart det är att lägga alla äggen i samma korg om nu vi ska militarisera Gotland så att andra områden får mindre resurser. Resultatet vid ett storskaligt krig kan bli som dagen D när Hitler att militariserat de engelska kanalöarna till max och de allierade då bara gick förbi dessa och 50000 tyska soldater och ett otal mycket resurser kom aldrig till användning.
Ja det räcker inte att att lägga pengar på enbart Gotland, finns ingen logik i det. Hela försvaret behöver gås igenom och rustas upp om en upprustning sker.

Citera
2015-03-09, 08:12
  #410
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Frågan är lite hur. Pengar får de inte försvaret, och inte heller vill tillräckligt många bli soldater. Det kommer säkert bli någon form av halvsatsning som vanligt.

Sedan kan man fråga sig hur smart det är att lägga alla äggen i samma korg om nu vi ska militarisera Gotland så att andra områden får mindre resurser. Resultatet vid ett storskaligt krig kan bli som dagen D när Hitler att militariserat de engelska kanalöarna till max och de allierade då bara gick förbi dessa och 50000 tyska soldater och ett otal mycket resurser kom aldrig till användning.

Naturligtvis kan Putin anfalla var som helst längs den Svenska kusten och då blir det på en sträcka där det inte finns något försvar överhuvudtaget. Om målsättningen är att ta Sverige.
Att ockupera Gotland är ett mål i sig för därifrån kan man med tillräckligt stora styrkor behärska hela Östersjön. Bornholm och Gotland ingår i Putins steg ett strategi för att behärska hela Östersjön isolera de baltiska staterna och hindra att Nato tar sig in i Östersjön. Kan jämföras med att ta Krim halvön.

Att ge sig på det Svenska fastlandet är en mycket större politisk risk, ungefär jämförbar med att ta hela Ukraina. Militärt enkelt politiskt ett stor steg.

Ett stärkt militärt försvar av Gotland måste paras med en stärkt mobiliseringsberedskap. Kommer anfallet kommer det utan förvarning, ett anfall över hela ön med stora styrkor. 122;orna hinner inte ut ur garagen.
Citera
2015-03-09, 08:28
  #411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Ja det räcker inte att att lägga pengar på enbart Gotland, finns ingen logik i det. Hela försvaret behöver gås igenom och rustas upp om en upprustning sker.


En fullskalig invasion av landet sverige ala Warzawapakt 1972 är helt orealistisk enligt min åsikt. Mindre operationer som exempelvis ett angrepp mot Gotland är det däremot inte. Därför bör Gotland vara militäriserat! Det behövs inte så mycket, en mekaniserad bataljon förstärkt av stridvagnskompaniet samt luftvärn kommer att ge en ev. motståndare ordentligt med huvudbry.
Citera
2015-03-09, 21:43
  #412
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
En fullskalig invasion av landet sverige ala Warzawapakt 1972 är helt orealistisk enligt min åsikt. Mindre operationer som exempelvis ett angrepp mot Gotland är det däremot inte. Därför bör Gotland vara militäriserat! Det behövs inte så mycket, en mekaniserad bataljon förstärkt av stridvagnskompaniet samt luftvärn kommer att ge en ev. motståndare ordentligt med huvudbry.
Problemet är att det försvar du föreslår för Gotland kommer suga upp större delen av Sveriges försvar vilket blir rätt orimligt.
Citera
2015-03-12, 14:41
  #413
Moderator
Unitys avatar
I samband med nyheten om att ett kompani ska baseras på Gotland nämns de 14 stridsvagnar som står på ön. Det visar sig att övningen i höstas bara omfattade fyra stridsvagnar.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/got...mycket-pengar/
Citat:
Han visar runt i det nybyggda förrådet på Tofta skjutfält där 14 stridsvagnar och ytterligare några militära fordon förvaras. Avfuktningsanläggningen, som ska förhindra att vagnarna rostar sönder, susar i bakgrunden. I höstas provkördes fyra av Leopardstridsvagnarna. De visade sig fungera.

Men om de behöver servas eller repareras måste Försvarsmakten hyra in sig i den tidigare militära verkstaden som nu är privat. I likhet med allt annat har militärmark och byggnader förvandlats till kommunala kontor, gym och – längre norrut på ön – lyxiga sommarbostäder.
Citera
2015-03-12, 17:02
  #414
Medlem
Frågan är nu vilka fordon som kommer ingå i den nya motoriserade skyttebataljonen som delvis kommer finnas på Gotland med det nya kompaniet som ska placeras där.
Antar att det kan handla om bandvagnar och pansarterrängbilar.
Citera
2015-03-12, 17:09
  #415
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Frågan är nu vilka fordon som kommer ingå i den nya motoriserade skyttebataljonen som delvis kommer finnas på Gotland med det nya kompaniet som ska placeras där.
Antar att det kan handla om bandvagnar och pansarterrängbilar.
Folk verkar utgå från att det ska bli Pansarterrängbil 360.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/min...ilitarforband/

Tillägg: Jag tycker den är klent beväpnad, inte ens en tung kulspruta.
__________________
Senast redigerad av Unity 2015-03-12 kl. 17:16.
Citera
2015-03-12, 17:22
  #416
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Folk verkar utgå från att det ska bli Pansarterrängbil 360.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/min...ilitarforband/

Tillägg: Jag tycker den är klent beväpnad, inte ens en tung kulspruta.

Det är bra men det vore konstigt om ingen av 130 man kan använda stridsvagnarna som ändå finns där. 130 man är bara en politisk markering. Som militär styrka ganska värdelös. 1300 med luftvärn och stridsvagnarna, det vore respektingivande.

För bevakning ja det duger de till. De kan åka runt och ha ögonen öppna och vara ett hinder i ett första skede då Putin skickar in sina sabotagegrupper och aktiverar femtekolonnare.
Citera
2015-03-12, 18:43
  #417
Medlem
Kan väl inte vara så svårt att besätta stridsvagnskompaniet med deltisdanställda Gotlandsgrabbar? Hade jag varit 22år och gotlänning hade jag bajsat i byxan av lycka över en sådan möjlighet!
Citera
2015-03-12, 19:13
  #418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
Kan väl inte vara så svårt att besätta stridsvagnskompaniet med deltisdanställda Gotlandsgrabbar? Hade jag varit 22år och gotlänning hade jag bajsat i byxan av lycka över en sådan möjlighet!
Tänkte oxå lite så ge dom skattelättnader etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Bloodyholly
Det är bra men det vore konstigt om ingen av 130 man kan använda stridsvagnarna som ändå finns där. 130 man är bara en politisk markering. Som militär styrka ganska värdelös. 1300 med luftvärn och stridsvagnarna, det vore respektingivande.

För bevakning ja det duger de till. De kan åka runt och ha ögonen öppna och vara ett hinder i ett första skede då Putin skickar in sina sabotagegrupper och aktiverar femtekolonnare.
Precis måste ju finnas några som kan ta vågen av gröna män innan man hinner mobilisera men 130man är väl lite väl lite skulle behöva vara 1 kompani K med stödfunktioner och sedan 2 kompanier T soldater kanske? Fokus borde väl kunna läggas på tyngre vapensystem och låta HV vara själva stommen? Inte HVs roll men verkar ju gå mer och mer mot det nu med GRK test och allt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback