Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-09, 08:38
  #1
Medlem
chullans avatar
Hej Flashback!

För två dagar sen så tog jag ut min CPU för att rengöra den från gammal kylpasta då den överhettade något så förjävligt, pardon my french. När jag var klar så ploppade jag i den igen, och när jag startade datorn så ville datorn inte riktigt. Den startar, men efter 1-2 sekunder så dör datorn i ca 5 sekunder för att sen starta igen. Vid det här läget så får jag ingen kontakt med mina skärmar. Är inte riktigt säker på vad som har hänt, har sökt runt på internet och pratat med vänner om vad det kan vara för fel, och jag har fått många bud. Rent spontant så känns det som att jag har kortslutit mitt moderkort, men ca 50% av de jag talat har sagt att det kan vara min PSU.

Det jag har testat hittills är en standard felsökning. Jag kopplade ur allt och lät enbart mobo & psu sitta kvar. När jag starta datorn så betedde den sig som jag beskrev innan.

Skulle uppskatta era tankar och svar!
Citera
2013-10-09, 09:36
  #2
Medlem
Strychnos avatar
Jag tycker det känns som kortslutet Mb, har haft liknande respons på några burkar med knäckta/kortslutna Moderkort.
Men det kan ju som sagt vara PSU'n som är kaputt.
Citera
2013-10-09, 09:41
  #3
Medlem
christerys avatar
ESD kan vara en förklaring http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrostatisk_urladdning

Eller så fick du inte in CPUn ordentligt, eller den nya kylningen funkar inte som den ska eller så har du fått dit nån kontakt till moderkortet dåligt eller moderkakan har tryckts ner och kortsluter mot nåt...

Det är inte enkelt att frärrfelsöka, men det är väl bara börja att utesluta saker. Har du en burk till som liknar den så blir det ju lite enklare. Flytta en pryl åt gången och se efter när problemet flyttar sig om det nu inte är glapp eller kortis.
Citera
2013-10-09, 10:25
  #4
Medlem
chullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
ESD kan vara en förklaring http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrostatisk_urladdning

Eller så fick du inte in CPUn ordentligt, eller den nya kylningen funkar inte som den ska eller så har du fått dit nån kontakt till moderkortet dåligt eller moderkakan har tryckts ner och kortsluter mot nåt...

Det är inte enkelt att frärrfelsöka, men det är väl bara börja att utesluta saker. Har du en burk till som liknar den så blir det ju lite enklare. Flytta en pryl åt gången och se efter när problemet flyttar sig om det nu inte är glapp eller kortis.

Hej! Har sett till att alla kontakter sitter som de ska. Har även testat en annan CPU med samma socket såklart. Får precis samma symptom. Har också testat uteslutningsmetoden. Testat all RAM en och en. Så är rätt säker på att det är mobo eller psu som orsakar problemet.
Citera
2013-10-09, 12:13
  #5
Medlem
Shavouts avatar
Tjena, jag hade samma problem efter att jag gjort samma sak(byt pastan), jag felsökte i flera timmar och kom fram till att jag råkat trycka till de små kondensatorerna så dom blev böjda(inte så mycket) så jag vinklade tillbaka dom försiktigt fram tills dom satt riktigt, sen fungerade det.

Nu kanske du har sådan otur att lösningen år så simpel men det är värt att prova då det blir en kortslutning någonstans
Citera
2013-10-09, 12:43
  #6
Medlem
chullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shavout
Tjena, jag hade samma problem efter att jag gjort samma sak(byt pastan), jag felsökte i flera timmar och kom fram till att jag råkat trycka till de små kondensatorerna så dom blev böjda(inte så mycket) så jag vinklade tillbaka dom försiktigt fram tills dom satt riktigt, sen fungerade det.

Nu kanske du har sådan otur att lösningen år så simpel men det är värt att prova då det blir en kortslutning någonstans
Ok, värt att testa!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback