• 1
  • 2
2013-10-09, 01:52
Medlem
Min far har en stor gård med ganska mycke skog, som säkert är värt minst 2miljoner kr. Men han har närmare en miljon i skulder. Farsan börjar vara gammal och har inte så många år kvar att leva.
Så jag undrar om de skulle funka att han säljer/skänker allt han äger till mig och min bror men behåller skulderna? Om vi istället ärver gården och skogen måste vi väl betala igen lånen?
Citera
2013-10-09, 01:58
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thule93
Min far har en stor gård med ganska mycke skog, som säkert är värt minst 2miljoner kr. Men han har närmare en miljon i skulder. Farsan börjar vara gammal och har inte så många år kvar att leva.
Så jag undrar om de skulle funka att han säljer/skänker allt han äger till mig och min bror men behåller skulderna? Om vi istället ärver gården och skogen måste vi väl betala igen lånen?
Du tycker alltså det är okej att ta ett lån och skita i att betala tillbaka det? Intressant.

Det skulle säkert fungera att ha skänker pengar till er och eftersom lån inte ärvs över utan försvinner vid dödsfall så är det lugnt.
Citera
2013-10-09, 01:59
Medlem
Citat:

Han kan skriva över tillgångarna till er, men om skulderna är kopplade till tillgångarna så är ni fortfarande skyldiga.
Citera
2013-10-09, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yedi
Du tycker alltså det är okej att ta ett lån och skita i att betala tillbaka det? Intressant.

Det skulle säkert fungera att ha skänker pengar till er och eftersom lån inte ärvs över utan försvinner vid dödsfall så är det lugnt.

Mr moral? Detta är finansfrågor, är du okej med att bara banker berikar sig?

Håll käften din fjant!
Citera
2013-10-09, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartcar

Håll käften din fjant!
Håller med där, vem fan bryr sig om att de ska gå bra för banken.

Men då borde de väl gå att ta nya lån utan säkerhet för att betala dom gamla?
Citera
2013-10-09, 02:25
Medlem
Citat:

Word! Fuck banken. Dagen de t ex gor fattiga studenter och aldringar rimligt kreditvardiga sa kan man borja diskutera respekt och moral i sammanhanget.

Nya lan borde ga! Om inte sa gar det nog via nagon verksamhet ni kan ha pa garden?
Small upp nagra stugor och hyr ut?

Lycka till!
Citera
2013-10-09, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistermike
Word! Fuck banken. Dagen de t ex gor fattiga studenter och aldringar rimligt kreditvardiga sa kan man borja diskutera respekt och moral i sammanhanget.

Nya lan borde ga! Om inte sa gar det nog via nagon verksamhet ni kan ha pa garden?
Small upp nagra stugor och hyr ut?

Lycka till!
Tack för de. ja just de, han har ju ett lantbruks företag som vi kan ta lånen på
Citera
2013-10-09, 06:44
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Banken är inte jätte villiga att låna ut utan säkerhet. Speciellt försiktiga är de om det gäller äldre eller sjuka människor.
Citera
2013-10-09, 10:24
Medlem
Citat:

Gå in på lantmäteriets hemsida och via "kontakta oss" ställer du frågan om ett registerutdrag på din fars fastighet/-er. Finns det fastighetsinteckningar, vilket det med största sannolikhet gör, så är det troligtvis banken som har dessa. Vilket betyder att innan du kan ta över gården så måste lånefrågan lösas på något sätt.
www.lantmateriet.se

Maskiner/fordon/andra större investeringar så får man titta i avtal om äganderättsförbehåll finns vilket det i princip alltid gör innan köpen har betalats av till fullo.

Däremot så har jag i min närhet sett exempel på lyxfällanfall med stora blancokrediter där det har varit fördelaktigt att lämpa över tillgångar (inklusive lån) på en släkting för att undvika att släkt-hus/-gård/-sommarställe går till fogdens tvångsförsäljning.
Så har han blancoskulder så kan det gå.
Citera
2013-10-09, 11:19
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartcar

Håll käften din fjant!
Ja, systemet går ju inte riktigt ihop ifall alla lånar pengar och sedan dör utan att betala tillbaka men det förstår du nog. Jag tycker man ska jobba ihop sin egen förmögenhet, inte räkna med att andra får ta kostnaderna.
Citera
2013-10-09, 11:30
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Om ni tänkte steget längre skulle ni förstå att det inte i första hand är banken som får betala (även kreditförlusten bokförs på dem). Hur tror ni bankerna kommer att agera om det här beteendet blir vanligt? En inte alltför vågad gissning är antingen höjda räntor för att kompensera för förlusterna eller (ännu troligare) en mer restriktiv utlåning och amorteringskrav som innebär att skulden blir återbetald innan låntagaren uppnått en viss ålder. Eller en kombination av båda. Det blir en samhällsförlust snarare än en bankförlust och är definitivit ingenting att applådera.

...såvida inte skulden är knuten till tillgången och då spelar det ingen roll om han skriver över tillgången på TS, skulden hänger ju ändå med.
Citera
2013-10-09, 11:50
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Tack för de. ja just de, han har ju ett lantbruks företag som vi kan ta lånen på

Det kommer inte att funka. Du kan inte ta ett lån i ett bolag och använda de pengarna till att betala privata skulder. Gick det skulle varenda villaägare som har ett bolag göra så istället för att ta ut pengarna som lön/utdelning.

Sen kan du inte ta upp lån i ett bolag utan säkerhet. En viss check-kredit kan man ha så klart men generellt är bankerna restriktiva med den. Lånar du till inventarier, maskiner, fastigheter eller liknande krävs det ofta 25% kontantinsats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in