Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-08, 20:52
  #1
Medlem
warblinghats avatar
Hejsan!
Vad är egentligen skillnaden på en molekyl och en kemiskförening. Har provat googla det och läst en del men jag kommer aldrig riktigt fram till ett svar.
Citera
2013-10-08, 20:55
  #2
Medlem
ImmortalJacks avatar
i en kemisk förening finns det flera molekyler som i sin tur byggs upp av atomer. Så skillnaden borde vara på storleken, eller (?)
Citera
2013-10-08, 21:03
  #3
Medlem
warblinghats avatar
Så som jag har förstått det så gäller följande: Alla ämnen som består av två atomer eller fler är molekyler
Ex O2 och H2O det kan både vara fler av samma sorts atom eller olika sorters atomer medans kemiskförening består av flera olika sorters atomer ex H20 men inte de som består av samma sort ex O2. Vilket gör att alla molekyler är kemiska föreningar men alla kemiska föreningar är inte molekyler.
Citera
2013-10-08, 23:01
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warblinghat
Så som jag har förstått det så gäller följande: Alla ämnen som består av två atomer eller fler är molekyler
Ex O2 och H2O det kan både vara fler av samma sorts atom eller olika sorters atomer medans kemiskförening består av flera olika sorters atomer ex H20 men inte de som består av samma sort ex O2. Vilket gör att alla molekyler är kemiska föreningar men alla kemiska föreningar är inte molekyler.
Rätt i övrigt men på slutet blev det lite tvärt om. Kemiska föreningar kan vara molekyl- eller jonföreningar och består alltid av minst två olika grundämnen. Molekyler kan bestå av ett eller flera grundämnen. Så kan man väl säga och jag tror inte man kan förenkla mycket mer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback