Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-09, 07:49
  #13
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedFrank
Vad ska jag säga till polisen? Ska ringa paypal imorn iaf..
Berätta om det här bedrägeriet du är utsatt för. Att han chargebackar dig på allt, även fast han fått sin del av spelpengarna.
Citera
2013-10-09, 07:56
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedFrank
Vad ska jag säga till polisen? Ska ringa paypal imorn iaf..

I alla situationer råder att ingen kan indriva dina pengar om du inte själv godkänner det.
Du kan polisanmäla händelsen, att du misstänker scam.

Skulle det komma ett brev från kronofogden om detta "betalningsföreläggande". Skall du svara per brev tillbaks till kronofogden att du bestrider detta.
Bestrid med orsak att du inte har någon skuld.

Då skickar kronofogden tillbaks ärendet och den andre personen/indrivningsföretaget måste stämma dig i tingsrätten. Där har du möjlighet att bevisa din sak med transaktionsuppgifter och Skype meddelanden.

Du har ju transaktionsuppgifter från både Paypal och där du köpte den "virtuella" pengarna
Citera
2013-10-09, 09:10
  #15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedFrank
Tjena. Behöver verkligen en juridisk kunnig nu för nu sitter jag i skiten. Okej ska försöka förklara kortfattat men ändå detaljrikt. Okej så idag addade en kille mig på skype från ett forum som tillhör samma spel som vi spelar. Han började snacka med mig och frågade om jag ville vara med på en deal och då skulle jag få virtuella pengar för det.

Efter mycket tvivel och pratande med killen så beslöt jag mig för att gå med på dealen som innebar att han skulle skicka pengar till mitt paypal-konto och sen så skulle jag köpa virtuella-pengar på det spel vi spelar. Sagt och gjort så skicka han typ 2000kr till mitt paypal och jag köpte en massa virtuella pengar för det och sen så dela vi 50/50 på det.

Sen efter det så skickade han ytterligare 2000kr till mig som jag köpte virtuella pengar för. Anledningen till att han frågade mig det var att mitt paypal konto är verifierat med ID vilket hans tydligen inte var. Först chargebacka han mig för han trodde jag scammade honom(var iväg och åt middag) sen när jag kom tillbaka så fick jag ett mail från paypal att han chargebackat mig.

Jag ringde då upp han på skype och snacka med honom för jag ville dra mig ur eftersom det var för mycket pengar eftersom han ville skicka mer så jag försökte säga till honom att ta bort chargebacken (så jag kunde ta bort mitt kreditkort från paypal) sa till honom att ta bort chargebacken vilket han gjorde och sen tog jag bort mitt kreditkort från paypal men sen så chargebackade han efter när jag inte svarade på skype längre. Notera nu att jag redan fullföljt dealen som han erbjöd mig att jag skulle ge honom hälften av dom virtuella pengarna men när han försökte skicka mer och jag ville dra mig ur så charge backade han alla pengar han skickat till mig.

Sen när jag fråga honom varför han scammade mig så sa han att han skulle kontakta någon firma som driver in skulder (Han bor i Skottland) och att han skulle få tillbaka pengarna oavsett. Jag har sparat skype konversationer där vi pratat om detta att han skulle skicka pengar till mig sen så skulle vi dela på pengarna vi köpte på mitt paypal konto.

Vad kan jag göra?

Tacksam för svar.

Jag undrar om inte de som svarat hittills har missförstått (eller så har jag det):

Jag uppfattar att TS har fått pengar via Paypal, och för dessa pengar handlat virtuella spelmarker (spelpengar). Sedan har TS skickat hälften av de köpta spelmarkerna till den som betalat via PayPal.

Den som har betalat har sedan gjort en sk "chargeback" gentemot Paypal, och då kommer Paypal inte att ge TS några pengar. Kan TS heller inte heller styrka transaktionen gentemot sin skotske vän kommer PayPal att betala tillbaka det inbetalda beloppet till Skottland. Nu går det hela via PayPal och för TS gäller två saker: Att hålla ihop det hela gentemot PayPal och att i fortsättningen inte låta sig luras. (Det sista är en obligatorisk moralkak).

Den sk scammen (så är det nog) är att skotten har lyckats lura i TS att det finns "pengar att tjäna" på att hjälpa till (finns i massor av varianter, det är en enkel form av "nigeriabrev"). Vinsten för den här skotten är tydligen virtuella pengar i det här spelet.

Nu går det hela via PayPal och för TS gäller två saker: Att hålla ihop det hela gentemot PayPal och inte godta en chargeback och att i fortsättningen inte låta sig luras. (Det sista är en obligatorisk moralkaka).

Såvitt jag kan förstå kan tre saker hända: Paypal godtar TS uppgifter om en korrekt affärstransaktion (då får TS pengarna), Paypal godtar skottens uppgifter om att TS försökt lura honom (då får skotten pengarna tillbaka och TS får ta fajten med Paypal, grattis) eller en utredning visar vad TS fått, vad skotten fått och det blir en förhandlingslösning där TS får betala sin halva av de virtuella pengarna (som vore en rättvis deal och fostrande för vår vän TS).

Det som inte framgår är om de virtuella pengarna (spelmarkerna) köpts via Paypal? (Det spelar visserligen mindre roll, ungefär som det inte spelar roll om TS tagit ut pengar från ett bankkonto eller en bankomat, om denne sedan använder pengarna på ett olämpligt eller dumt sätt).

Både Paypal och TS kreditkortsföretag (tydligen är TS Paypalkonto kopplat till ett kreditkort) kommer rimligtvis att ifrågasätta om TS varit aktsam nog för att deras ansvar och omsorger om TS skall kunna åberopas.
__________________
Senast redigerad av Bergakungen 2013-10-09 kl. 09:12.
Citera
2013-10-10, 23:46
  #16
Medlem
Så är jag safe? Eller ska jag polis anmäla? Lr invänta ngt "skuldbrev"?
Citera
2013-10-16, 00:19
  #17
Medlem
Ja allting är köpt via paypal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback