Citat:
Ursprungligen postat av
Slug-Skit
Tjena!
Vad jag har förstått är en av de lättaste vägarna till rikedom att:
1, Skaffa ett välavlönat jobb.
2, Snåla som fan och spara mycket pengar.
3, Placera pengarna i rätt fonder och aktier.
Jag är dock hopplöst ointresserad av att sätta mig in i världsmarknaden och allt vad aktier heter. Alternativet att skaffa sig en privat investerare och låta honom placera mina pengar för en del av vinsten låter därför mycket attraktivt. Så nu till frågan. Hur mycket tjänar man egentligen på att göra allt detta själv? Och hur mycket tid och energi måste man lägga på att lusläsa börsnoteringar och planera sina investeringar själv för att komma upp i samma vinstsummor som man skulle göra med en privat investerare?
Kort sagt är det värt att börja läsa påför någon som är ointresserad av ämnet ekonomi, hellre vill fokusera på annat, men ändå... Bli rik?

1. Svårare än du tror. Du blir aldrig rik på riktigt utan att vara skithög chef med flera mille i årslön, gissa hur många sådana det finns i Sverige? Alt. så blir du sportstjärna/hollywoodskådis.
2. Går inte. Om du bara "sparar" pengarna på banken så tar det alldeles för många år för dem att växa, samtidigt som inflationen äter upp dem sakta men säkert.
3. Placera pengarna i säkra bolag med bra utdelning/värde, även under lågkonjunktur, är nog bäst.
Bäst är ju att tjäna bra, investera massor av lönen (50%+) varje månad i aktier eller andra värdepapper.
Är du förresten så lat/dum att du inte kan läsa en jävla bok om investerande och ekonomi och sedan investera själv, så är det bäst att du håller dig borta från finansmarknaden tycker jag.