• 1
  • 2
2013-10-08, 16:50
Medlem
Slug-Skits avatar
Tjena!

Vad jag har förstått är en av de lättaste vägarna till rikedom att:
1, Skaffa ett välavlönat jobb.
2, Snåla som fan och spara mycket pengar.
3, Placera pengarna i rätt fonder och aktier.

Jag är dock hopplöst ointresserad av att sätta mig in i världsmarknaden och allt vad aktier heter. Alternativet att skaffa sig en privat investerare och låta honom placera mina pengar för en del av vinsten låter därför mycket attraktivt. Så nu till frågan. Hur mycket tjänar man egentligen på att göra allt detta själv? Och hur mycket tid och energi måste man lägga på att lusläsa börsnoteringar och planera sina investeringar själv för att komma upp i samma vinstsummor som man skulle göra med en privat investerare?

Kort sagt är det värt att börja läsa påför någon som är ointresserad av ämnet ekonomi, hellre vill fokusera på annat, men ändå... Bli rik?
Citera
2013-10-08, 16:56
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slug-Skit
Tjena!

Vad jag har förstått är en av de lättaste vägarna till rikedom att:
1, Skaffa ett välavlönat jobb.
2, Snåla som fan och spara mycket pengar.
3, Placera pengarna i rätt fonder och aktier.

Jag är dock hopplöst ointresserad av att sätta mig in i världsmarknaden och allt vad aktier heter. Alternativet att skaffa sig en privat investerare och låta honom placera mina pengar för en del av vinsten låter därför mycket attraktivt. Så nu till frågan. Hur mycket tjänar man egentligen på att göra allt detta själv? Och hur mycket tid och energi måste man lägga på att lusläsa börsnoteringar och planera sina investeringar själv för att komma upp i samma vinstsummor som man skulle göra med en privat investerare?

Kort sagt är det värt att börja läsa påför någon som är ointresserad av ämnet ekonomi, hellre vill fokusera på annat, men ändå... Bli rik?
1. Svårare än du tror. Du blir aldrig rik på riktigt utan att vara skithög chef med flera mille i årslön, gissa hur många sådana det finns i Sverige? Alt. så blir du sportstjärna/hollywoodskådis.

2. Går inte. Om du bara "sparar" pengarna på banken så tar det alldeles för många år för dem att växa, samtidigt som inflationen äter upp dem sakta men säkert.

3. Placera pengarna i säkra bolag med bra utdelning/värde, även under lågkonjunktur, är nog bäst.

Bäst är ju att tjäna bra, investera massor av lönen (50%+) varje månad i aktier eller andra värdepapper.

Är du förresten så lat/dum att du inte kan läsa en jävla bok om investerande och ekonomi och sedan investera själv, så är det bäst att du håller dig borta från finansmarknaden tycker jag.
Citera
2013-10-08, 17:07
Medlem
VonFanderblads avatar
Det är ganska onödigt, lägg din tid på annat.
Citera
2013-10-08, 17:18
Medlem
Slug-Skits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Är du förresten så lat/dum att du inte kan läsa en jävla bok om investerande och ekonomi och sedan investera själv, så är det bäst att du håller dig borta från finansmarknaden tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Det är ganska onödigt, lägg din tid på annat.

Olika svar här. Ni vill inte motivera er lite bättre? Det är inte någon som är insatt i hur bra jobb en privat placerare kan göra och hur mycket av vinsten han tar för arbetet? Hur mycket krävs det av mig för att nå samma avkastning?
Citera
2013-10-08, 17:20
Medlem
Citat:
Jag är dock hopplöst ointresserad av att sätta mig in i världsmarknaden och allt vad aktier heter. Alternativet att skaffa sig en privat investerare och låta honom placera mina pengar för en del av vinsten låter därför mycket attraktivt. Så nu till frågan. Hur mycket tjänar man egentligen på att göra allt detta själv?
Det beror ju på hur bra man är på det. Den som är dålig på ekonomi har väl allt att vinna på att anlita någon annan. Däremot bör nog alla ändå lära sig lite själva. Det kommer göra det lättare att avgöra vilka investerare som är lämpliga att anlita.

Citat:
Och hur mycket tid och energi måste man lägga på att lusläsa börsnoteringar och planera sina investeringar själv för att komma upp i samma vinstsummor som man skulle göra med en privat investerare?
Det finns många olika strategier som kan ta olika mycket tid. Jag själv ägnar en stund om dagen åt att titta igenom forum som handlar om de aktier jag äger.
Citera
2013-10-08, 17:24
Medlem
Celenos avatar
Jag har gett upp på enskilda aktier och kör enbart billiga indexfonder av bland annat följande anledningar:

* Mina aktier följer ändå index trots att jag valt "bra bolag". 3 års historik är nästan identisk med index.

* Att köpa indexfonder tar ingen tid i anspråk. Att köpa aktier tar tid. För att det ska löna sig måste man slå index, och med såpass mycket att det är värt tiden. Det är jäkligt bekvämt med indexfonder; arbetstiden är 0.

* Jag bekymrar mig över mina aktiers enskilda kursrörelser. Om en går ner känns det även om de andra går upp. Index bryr jag mig däremot inte alls om.

* Statistiken talar för index. De flesta aktiva fondförvaltare underpresterar jämfört med index, liksom de flesta av Avanzas privatkunder.
Citera
2013-10-08, 17:41
Medlem
Slug-Skits avatar
Tack för era svar!

Indexfonder lät ju riktigt stabilt. En god vän till mig brukar säga att fonder är trötta och till för pensionärer. Är detta skitsnack för att verka tuff och påläst då med andra ord?

Vore fortfarande intressant att höra en utvärdering från någon som anlitat en investerare.
Citera
2013-10-08, 18:55
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Tack för era svar!

Indexfonder lät ju riktigt stabilt. En god vän till mig brukar säga att fonder är trötta och till för pensionärer. Är detta skitsnack för att verka tuff och påläst då med andra ord?

Vore fortfarande intressant att höra en utvärdering från någon som anlitat en investerare.
"Anlita en investerare" är inget du gör som privatperson om du inte redan har en enorm förmögenhet. Då lägger du pengar i en fond, som förvaltas av de som skapat fonden.

Ja, fonder är oftast för folk som inte är så intresserade av börsen eller insatta. Det kan vara bättre att spara i aktier istället om du har någon hum om vad de företagen du tänkt investera i sysslar med och hur deras utveckling kommer att se ut i framtiden.
Citera
2013-10-08, 19:14
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag har gett upp på enskilda aktier och kör enbart billiga indexfonder av bland annat följande anledningar:

* Mina aktier följer ändå index trots att jag valt "bra bolag". 3 års historik är nästan identisk med index.

* Att köpa indexfonder tar ingen tid i anspråk. Att köpa aktier tar tid. För att det ska löna sig måste man slå index, och med såpass mycket att det är värt tiden. Det är jäkligt bekvämt med indexfonder; arbetstiden är 0.

* Jag bekymrar mig över mina aktiers enskilda kursrörelser. Om en går ner känns det även om de andra går upp. Index bryr jag mig däremot inte alls om.

* Statistiken talar för index. De flesta aktiva fondförvaltare underpresterar jämfört med index, liksom de flesta av Avanzas privatkunder.

Vilka indexfonder syftar du på?
Tips?
Citera
2013-10-08, 20:06
Medlem
ViperVens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno

Indexfonder i all ära men varför utesluta aktiemarknaden? Ett alternativ för de som inte orkar sätta sig in i aktier så speciellt mycket skulle kunna vara investmentbolag, då slipper du förvaltningsavgiften och dessutom så har exempelvis Investor slagit börsindex ett antal år nu.
Men jag förstår helt att folk väljer indexfonder, men som jag ser det så känns det mer värt att investera i investmentbolag i nuläget.
Citera
2013-10-08, 20:07
Medlem
Om man ska placera i fonder rekommenderar jag avanza Zero, den är helt utan avgifter. En annan rätt bra strategi som inte kräver så mycket är att placera pengarna i 5-10 olika aktier i olika branscher som har ökat sin direktavkastning varje år de senaste 15-20 åren. Bara att återinvestera utdelningarna hela tiden för att uppnå den fantastiska ränta på ränta effekten. :-)
Citera
2013-10-08, 20:30
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Vilka indexfonder syftar du på? Tips?
Personligen köper jag för närvarande 50/50 Avanza Zero och Danske Invest Global Index. Tittar även på Spiltan Investmentbolag och Vanguards fonder som man tyvärr bara når via ETF i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av ViperVen
Indexfonder i all ära men varför utesluta aktiemarknaden?
Jag utesluter aldrig någonting men på vilket sätt är inte indexfonder exakt aktiemarknaden?

Som jag skrev så har det för mig inte varit mödan värt. Och som sagt; statistiskt sett så har gemene man inte nåt att vinna på att själv försöka analysera aktier.
Citat:
Ett alternativ för de som inte orkar sätta sig in i aktier så speciellt mycket skulle kunna vara investmentbolag, då slipper du förvaltningsavgiften och dessutom så har exempelvis Investor slagit börsindex ett antal år nu.

Investor har förvisso gått bra det senaste året, men kollar man lite olika tidsperioder så ser jag inte en fantastisk utveckling direkt.

Men som sagt, Spiltan Investmentbolag skulle på ett billigt sätt bredda mina svenska innehav.

Your mileage may vary.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in