Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-17, 21:12
  #97
Medlem
Hattpappers avatar
Nu har jag bara skummat igenom FUP ganska snabbt; men som jag förstår det så har alltså en underrättelseenhet från polismyndigheten i Skåne befunnit sig på postterminalen i Helsingborg, för att göra slumpkontroller av försändelser som misstänktes innehålla narkotika, som en del av ärendet Larven (Silk Road -> silke -> silkesfjäril -> silkesmask (larv) -> Larven ? ) - se sida 56 (av 81) och framåt i filen B 5938-13,del 2 (2).pdf.

När man påträffar försändelser med narkotika sätter man sedan span på de postlådor som försändelserna lagts i och det är så man lyckas identifiera GM som man sedan utökar span mot för att bygga upp bevis. Och sedan fortsätter det; med okrypterade datorer och mobilsamtal, spårbara finansiella transaktioner fram och tillbaka mellan GM och medhjälpare, knarkpaketering utan fördragna persienner, osv, osv.
__________________
Senast redigerad av Hattpapper 2014-04-17 kl. 21:14.
Citera
2014-04-17, 22:02
  #98
Medlem
murbrukms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hattpapper
Nu har jag bara skummat igenom FUP ganska snabbt; men som jag förstår det så har alltså en underrättelseenhet från polismyndigheten i Skåne befunnit sig på postterminalen i Helsingborg, för att göra slumpkontroller av försändelser som misstänktes innehålla narkotika

Kan vara så, men själv är jag mest ute för att se vad TOR-protokollet går för och jag misstänker att FBI har delat med sig av uppgifter från servarna till den Svenska polisen och därefter har denna historia nystats upp. Men så är jag även nu bara på del två av två på förundersökningsprotokoll två det medans jag kliar skallen över hur postens interna data över rekommenderade brev hänger ihop här.
Citera
2014-04-17, 22:27
  #99
Medlem
Hattpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murbrukm
Men så är jag även nu bara på del två av två på förundersökningsprotokoll två det medans jag kliar skallen över hur postens interna data över rekommenderade brev hänger ihop här.
Som det står: "Originallistan i Excel innehåller så många kolumner att dessa inte får plats på ett papper. Genom att följa samma radnummer i kolumnen längst till vänster kan man utläsa all information från respektive rad."

Tänk dig alltså att du lägger sida 3, 6, 9, 12, 15, 18 och 21 bredvid varandra så får du med alla kolumner för rad 1 till 49.
Sen sida 4, 7, 10, 13, 16, 19 och 22 för rad 50 till 104, osv.
Citera
2014-04-17, 22:55
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murbrukm
Kan vara så, men själv är jag mest ute för att se vad TOR-protokollet går för och jag misstänker att FBI har delat med sig av uppgifter från servarna till den Svenska polisen och därefter har denna historia nystats upp. Men så är jag även nu bara på del två av två på förundersökningsprotokoll två det medans jag kliar skallen över hur postens interna data över rekommenderade brev hänger ihop här.

Jag har skummat igenom samtliga delar och håller med i bådas utlägg.
Både vad gäller kryptering, transaktioner och telefonsamtal etc.
Dock måste man kunna krypa innan man kan gå. Hur kom dem till det stadiet undrar jag?

- Helsingborg postterminal 2013-09-03.
Spaningsgruppen går igenom försändelser.

- Testköpet gjordes inte förens efter ovan angivet datum (provokationen).
Vad ledde dem till Helsingborg i första taget.
Hur visste dem att det dem hittade härrörde från Sweexpress?

- Och hur kunde de därefter komma vidare till en specifik brevlåda,
även om möjligheterna finns - så skall det i vart fall inte gå på
30 dagar - från kuvert till person. Så fort jobbar väl inte polisen?

- Personerna grips 2013-10-03
__________________
Senast redigerad av Charliecharles 2014-04-17 kl. 23:19.
Citera
2014-04-17, 23:30
  #101
Medlem
murbrukms avatar
För det första, jag är inte ute efter att knäppa någon på näsan. Jag vill bara locka ur information ur från er alla andra. Så med det sagt Hattpapper och Charliecharles, även jag vill undersöka det här vidare.

Postens lista och hur det hänger samman här, rekommenderade brev tror jag det handlar om.
Citera
2014-04-17, 23:32
  #102
Medlem
Hattpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charliecharles
Vad ledde dem till Helsingborg i första taget.
Hur jag gissar att ärendet Larven kom till:

Polisen: "Silk Road är stort inom Sverige, mängden knark som av enskilda aktörer skickas via Posten måste ha ökat på sistone. Om vi tar med hundarna till en postterminal kanske vi hittar en mängd enhetliga brev som alla innehåller knark och kan sedan fortsätta därifrån med riktad spaning."

Citat:
Ursprungligen postat av Charliecharles
Hur visste dem att det dem hittade härrörde från Sweexpress?
Polisen: "Så vi har hittat 26 st brev som ser likadana ut och innehåller olika sorters knark, dessa har med 99% sannolikhet skickats av samma person(er). Vilka av de svenska säljarna på Silk Road har just nu i sitt sortiment: hasch, alprazolam, buprenorfin och sildenafil?" PANG! -> SweExpress.

Citat:
Ursprungligen postat av Charliecharles
Och hur kunde de därefter komma vidare till en specifik brevlåda,
även om möjligheterna finns - så skall det i vart fall inte på
30 dagar - från kuvert till person. Så fort jobbar väl inte polisen?
Som det står i FUP: "Postsäckarna genomsöktes även manuellt. I samband med detta anträffades 26 stycken kuvert som var likadana. Kuverten var lagda på en postlåda med adress Bunkalundsvägen 5, 253 68 Helsingborg."

Antagligen har man något spårnummer knutet till varje specifik postlåda som brevbäraren märker säcken med när han tömmer lådan/byter säck.

Citat:
Ursprungligen postat av murbrukm
Postens lista och hur det hänger samman här, rekommenderade brev tror jag det handlar om.
Den listan har ju Polisen begärt ut efter att de har ganska ordentlig inblick i hur det hela är upplagt (någon gång efter den 27:e september); att MB och KU hämtar ut REK åt JJ. De ber Posten om en lista över alla REK med mottagare "M*hammed B*rham" eller "K*tty U*sin".

Dessa REK borde som jag uppfattat det innehållit kontanter (JJ säljer bitcoins på nätet mot kontanter för att inte behöva casha ut allt på Kapiton p.g.a. spårbarheten) samt ev. knark (större mängder han köper av andra langare, som han sen portionerar upp och säljer till sina kunder).
__________________
Senast redigerad av Hattpapper 2014-04-17 kl. 23:50.
Citera
2014-04-18, 00:10
  #103
Medlem
murbrukms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hattpapper
Den listan har ju Polisen begärt ut efter att de har ganska ordentlig inblick i hur det hela är upplagt (någon gång efter den 27:e september); att MB och KU hämtar ut REK åt JJ. De ber Posten om en lista över alla REK med mottagare "M*hammed B*rham" eller "K*tty U*sin".

Dessa REK borde som jag uppfattat det innehållit kontanter (JJ säljer bitcoins på nätet mot kontanter för att inte behöva casha ut allt på Kapiton p.g.a. spårbarheten) samt ev. knark (större mängder han köper av andra langare, som han sen portionerar upp och säljer till sina kunder).

Då håller jag med.
Citera
2014-04-18, 00:26
  #104
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hattpapper
Nu har jag bara skummat igenom FUP ganska snabbt; men som jag förstår det så har alltså en underrättelseenhet från polismyndigheten i Skåne befunnit sig på postterminalen i Helsingborg, för att göra slumpkontroller av försändelser som misstänktes innehålla narkotika, som en del av ärendet Larven (Silk Road -> silke -> silkesfjäril -> silkesmask (larv) -> Larven ? ) - se sida 56 (av 81) och framåt i filen B 5938-13,del 2 (2).pdf.

När man påträffar försändelser med narkotika sätter man sedan span på de postlådor som försändelserna lagts i och det är så man lyckas identifiera GM som man sedan utökar span mot för att bygga upp bevis. Och sedan fortsätter det; med okrypterade datorer och mobilsamtal, spårbara finansiella transaktioner fram och tillbaka mellan GM och medhjälpare, knarkpaketering utan fördragna persienner, osv, osv.
helt på din linje. total nochalans och slarv rakt igenom. inte konstigt dom åkte fast.
ingen behöver oroa sig om det gäller försäljare som kör över nätet och håller ordning på torpet, eftersom det inte var där de blev knäckta utan genom helt vanligt polisarbete.
Citera
2014-04-18, 00:45
  #105
Medlem
Hattpappers avatar
Efter att ha kollat igenom FUP lite mer nogrannt vill jag bara påpeka att förhörsledaren verkar vara en skön typ! Några utdrag (mina fetningar och smileys, lägg på riktigt bred skånska i huvudet när ni läser):

Citat:
FL: Jo, du nu får du verkligen tala om vad du vet.
DB: Jag vet inte.
FL: Ja, jo berätta vad du vet i stället.
DB: Jag minns inte för det var länge sedan.
FL: A herre gud tös, nu får du ju skärpa till dig ju.
Citat:
FL: Får jag fråga, när du göra överföring mellan dina konton. Gör du det på nätet?
DB: Ja, var gör man det annars?
FL: Man kan gå till banken och göra det.
DB: Ja, fast det gör ju typ de 70+.
FL: Ja, jag då, fast jag inte är ens 70.
DB: Ja.
FL: Nu var du nästan lite fräck.
Citat:
DB: Ja, logga in på banken behövs bankdosan ja.
FL: Eller?
DB: Eller en personlig kod.
FL: Eller en personlig kod, ser du jag är fan ta mig inte så dum. Man behöver kanske en personlig kod också.
DB: Ja.
Citat:
FL: Då nämnde du någonting om marockanska kompisar. Gjorde du inte det?
MB: Jag har sagt tjejer. Marockanska tjejer.
FL: Marockanska tjejer, ja, ja tjejer kan ju också vara kompisar ju.
MB: Ja, alltså vi har bara lärt känna dem där.
FL: Ni har lärt känna dem. Har du fått presenter från marockanska tjejer?
MB: Ja, det var jag som bjöd dem på mat och sådant.
FL: Vad sa din fru när du åkte på semester?
MB: Säg aldrig det till henne. Jag har inte nämnt det till henne. Hon vet inte att jag har............
FL: Vet hon inte om det?
MB: Nej, hon tror att jag var i Belgien.
FL: O Herre Jesus. Oj, oj, oj.
MB: Marocko är för oss det är som Thailand för er.
FL: Vad menar du med det?
MB: När svenskarna åker till Thailand så är där massor med tjejer där. Stämmer det eller inte?
FL: Jag har aldrig varit i Thailand.

Något annat jag lade märke till är att tydligen verkar Polismyndigheten i Skåne tro att ketamin är en opiat (sida 34 i del 1).
Citera
2014-04-18, 01:38
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hattpapper
Hur jag gissar att ärendet Larven kom till:

Polisen: "Silk Road är stort inom Sverige, mängden knark som av enskilda aktörer skickas via Posten måste ha ökat på sistone. Om vi tar med hundarna till en postterminal kanske vi hittar en mängd enhetliga brev som alla innehåller knark och kan sedan fortsätta därifrån med riktad spaning."


Polisen: "Så vi har hittat 26 st brev som ser likadana ut och innehåller olika sorters knark, dessa har med 99% sannolikhet skickats av samma person(er). Vilka av de svenska säljarna på Silk Road har just nu i sitt sortiment: hasch, alprazolam, buprenorfin och sildenafil?" PANG! -> SweExpress.


Som det står i FUP: "Postsäckarna genomsöktes även manuellt. I samband med detta anträffades 26 stycken kuvert som var likadana. Kuverten var lagda på en postlåda med adress Bunkalundsvägen 5, 253 68 Helsingborg."

Antagligen har man något spårnummer knutet till varje specifik postlåda som brevbäraren märker säcken med när han tömmer lådan/byter säck.


Den listan har ju Polisen begärt ut efter att de har ganska ordentlig inblick i hur det hela är upplagt (någon gång efter den 27:e september); att MB och KU hämtar ut REK åt JJ. De ber Posten om en lista över alla REK med mottagare "M*hammed B*rham" eller "K*tty U*sin".

Dessa REK borde som jag uppfattat det innehållit kontanter (JJ säljer bitcoins på nätet mot kontanter för att inte behöva casha ut allt på Kapiton p.g.a. spårbarheten) samt ev. knark (större mängder han köper av andra langare, som han sen portionerar upp och säljer till sina kunder).

Då är jag med på hur du tänker i alla fall. Tidsaspekten innebär ändå att Polisen arbetat relativt raskt. Gissar på att det är mycket folk att hålla koll på vid en brevlåda, men JJ kanske stack vid första anblick.

Hur som haver: Listan över REK måste ha aktualiserats efter dem lagt vantarna på JJ:s dator.
Visst, MB hade dem spanat på då han umgicks med JJ, och han var en av dem som mottog REK.
Så hans förehavanden kanske dem kunde kolla närmare på. Dock inte KU.
Men det förefaller sig sannolikt att dem inhämtat uppgifter
från Posten efter de olika kolli-id:s dem hittat i burken hans.

Min fråga är då: med "facit" i hand. Vad skulle dem kunna göra åt postgången?
Skippa det som rör REK, kryptering etc. Utan postdelen enbart.
Haft en "försändare" som enbart postade brev om dagarna som
man saknar anknytning till, eller hur menar ni?
Citera
2014-04-18, 02:23
  #107
Medlem
Hattpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charliecharles
Då är jag med på hur du tänker i alla fall. Tidsaspekten innebär ändå att Polisen arbetat relativt raskt. Gissar på att det är mycket folk att hålla koll på vid en brevlåda, men JJ kanske stack vid första anblick.
Verkar som att det har räckt med spaning på postlådan strax innan tömning. Man har väl räknat ut att det var störst chans att breven postades då för att SweExpress angav följande på sin profilsida på Silk Road: "Mitt mål är att skicka beställningar som är gjorda innan kl 16 samma dag."

Citat:
Ursprungligen postat av Charliecharles
Hur som haver: Listan över REK måste ha aktualiserats efter dem lagt vantarna på JJ:s dator.
Visst, MB hade dem spanat på då han umgicks med JJ, och han var en av dem som mottog REK.
Så hans förehavanden kanske dem kunde kolla närmare på. Dock inte KU.
Men det förefaller sig sannolikt att dem inhämtat uppgifter
från Posten efter de olika kolli-id:s dem hittat i burken hans.
Mycket möjligt. Men det måste inte ha varit så. Tänk följande händelseförlopp:
1. MB hämtar REK åt JJ när polisen observerar.
2. Polisen begär ut en lista från Posten med alla REK adresserade till MB.
3. Polisen begär sedan ut en lista med alla REK adresserade till någon inom postnummer 252** från någon av avsändarna på listan med REK till MB.
4. Det visar sig att KU har tagit emot flertalet REK från samma avsändare som MB (bl.a. D*niel L*rsson och G*staf S*ensson, sida 18, del 2 (2))
5. Man begär ut en lista med alla REK adresserade till MB eller KU (listan i FUP).

Citat:
Ursprungligen postat av Charliecharles
Min fråga är då: med "facit" i hand. Vad skulle dem kunna göra åt postgången?
Skippa det som rör REK, kryptering etc. Utan postdelen enbart.
Haft en "försändare" som enbart postade brev om dagarna som
man saknar anknytning till, eller hur menar ni?
Växla hela tiden postlådor, slumpmässigt valda och utspridda över ett stort geografiskt område, posta på oregelbundna tider och inte allt på samma gång. Var flera som delar på uppgiften/använd utklädnader. Variera utseende på breven (kuvert, adresslapp samt frimärken). Någon som kommer på något mer?
__________________
Senast redigerad av Hattpapper 2014-04-18 kl. 02:26.
Citera
2014-04-18, 09:08
  #108
Medlem
Gud vilka talanglösa advokater dom har!!
Advokaterna låter sina klienter sitta och försäga sig gång på gång i förhören, en av dom få gånger advokaten faktiskt säger något är när han frågar snuten hur lång tid det är kvar på förhöret för han har något annat han ska göra efteråt. Seriöst försvar!

Enklaste jobbet någonsin? Vara advokat och bara sitta tyst och vänta av tiden i förhören medan lönen tickar in..
__________________
Senast redigerad av obonto 2014-04-18 kl. 09:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback