Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-08, 14:02
  #1
Medlem
madmwazels avatar
Jag har en stationär dator med ett NZXT tempest-chassi. Även jag har fått det ökända problemet med detta chassi, att power-knappen fastnar i intryckt läge så att man måste in i datorn för att "trycka ut den" igen. Detta händer inte varje gång, bara ibland.

Idag när jag kom hem var knappen alltså på detta sätt, jag gjorde som jag alltid gör, sträckte mig in och pillade tillbaka den. Men när jag skruvat på sidan igen gick det ändå inte att starta datorn! Absolut ingenting händer om jag trycker på varken power- eller resetknappen. Har jag denna gång lyckats kortsluta dator eller vad tror ni kan ha orsakat detta? När man råkat kortsluta brukar väl datorn ändå försöka komma igång med fläktar osv? Vad kan annars vara fel?

Edit: Och om den är kortsluten... Vad är det jag då eventuellt behöver byta ut? Är det slänga hela skiten som gäller?
Citera
2013-10-08, 14:10
  #2
Medlem
Mcreadys avatar
Är nog bara själva power switchen som är fuckad för att den blivit intryckt upprepade ggr.
Citera
2013-10-08, 14:14
  #3
Medlem
madmwazels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcready
Är nog bara själva power switchen som är fuckad för att den blivit intryckt upprepade ggr.

Och då gör jag, vad? Kan man starta datorn på något annat sätt?
Citera
2013-10-08, 14:16
  #4
Medlem
Mcreadys avatar
Enklaste är väl att byta knappen?
Citera
2013-10-08, 14:16
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmwazel
Och då gör jag, vad? Kan man starta datorn på något annat sätt?

Koppla loss kabeln från moderkortet och kortslut bygeln med ett gem eller nåt annat.

Funkar det så kan du ersätta knappen med vilken momentär brytare som helst.
Citera
2013-10-08, 14:22
  #6
Medlem
madmwazels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Koppla loss kabeln från moderkortet och kortslut bygeln med ett gem eller nåt annat.

Funkar det så kan du ersätta knappen med vilken momentär brytare som helst.

Jag är inte haj på det här, vet varken vad en bygel eller brytare är eller hur jag skulle genomföra det du beskriver... :/
Citera
2013-10-08, 14:23
  #7
Medlem
Mcreadys avatar
Då föreslår jag att du tar med dig datorn till någon som kan och ber han/hon göra det.
Citera
2013-10-08, 14:23
  #8
Medlem
madmwazels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcready
Enklaste är väl att byta knappen?

Fast det verkar ju inte vara fel på själva knappen, bara fästet till den... Att det sitter löst.

Citat:
Ursprungligen postat av Mcready
Då föreslår jag att du tar med dig datorn till någon som kan och ber han/hon göra det.

Får väl lämna in den på verkstad då... Någon gång nästa år när jag har råd.
Citera
2013-10-08, 14:26
  #9
Medlem
Mcreadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmwazel
Fast det verkar ju inte vara fel på själva knappen, bara fästet till den... Att det sitter löst.



Får väl lämna in den på verkstad då... Någon gång nästa år när jag har råd.

Ja men kan va så simpelt att det är någon lödning som släppt eller glapp nånstans. Har du ingen i din umgängeskrets som kan nått om elektronik och datorer? Väldigt lätt att fixa om man har lite kunskap bara.
Citera
2013-10-08, 14:50
  #10
Medlem
madmwazels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcready
Ja men kan va så simpelt att det är någon lödning som släppt eller glapp nånstans. Har du ingen i din umgängeskrets som kan nått om elektronik och datorer? Väldigt lätt att fixa om man har lite kunskap bara.

Jag har koll på datorer i övrigt, har monterat alla mina stationära sedan många år tillbaka. Det är bara termerna ovan jag inte är bekant med... Behöver lite mer detaljerade instruktioner. Jag bor inte nära släkt och vänner nu för tiden, annars har jag x antal IT-ingenjörer i släkten.
Citera
2013-10-08, 15:12
  #11
Medlem
TinFoilHats avatar
Vad har du för mobo? Många plankor har ju en pwr-knapp direkt på kortet, kanske ditt oxå?
Citera
2013-10-08, 15:17
  #12
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmwazel
Jag är inte haj på det här, vet varken vad en bygel eller brytare är eller hur jag skulle genomföra det du beskriver... :/


Från din trasiga powerknapp ska det gå 2st kablar till ditt moderkort, om du gör så att dom kablarna nuddar varandra (dvs kopparn, inte plastskalet) så kommer datorn starta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback