2013-10-08, 11:01
Medlem
7U734s avatar
Jag är över 20 år och hittills inte tagit körkortet, först var det pga att jag inte hade något intresse, men med tiden har jag märkt att körkort är nästan som ett måste i dagens samhälle, för att få jobb bl.a.

Har övningskört med pappa som är relativt bra chaufför, han jobbar inom att köra fordon och även övningskört med min syster som är äldre än mig och tog körkortet för 6 år sedan eller så.

Lärde mig starten m.m väldigt snabbt med pappa, inte nå problem där precis.

Problemet kom när vi började köra i trafiken, mest vid korsningar där det kommer bilar från alla möjliga håll. Där dom kommer från höger, vänster samt även framåt.
Dessa var rent helvete och det kändes som att jag inte ens kan tänka överhuvudtaget, som korsslutning i hjärnan där jag inte har någon aning om när jag ska köra.

Jag undrar om andra har liknande eller haft liknande problem? och hur jag kan lösa det?

Jag har aldrig riktigt varit en höjdare i trafiken, heller inte med cykel för den delen.

Har funderat på forsätta övningsköra nu med pappa men jag är helt enkelt rädd för att det ska gå åt helvete och att man kommer krocka.
Höll på köra i diket en gång också pga jag drog upp kopplingen eller något så bilen bara for iväg

Tips?
Citera
2013-10-08, 11:06
Bannlyst
tror du ska börja köra på ensliga vägar ett tag , så du får rutin i körningen innan du börjar köra i tätbebyggt område
Citera
2013-10-08, 11:08
Medlem
Otems avatar
Jag är också över 20 och håller på med körkortet, när jag började övningsköra körde jag
på parkeringar och mindre platser, fick lära mig och växla osv, sen körde jag första gången
i trafiken på körskolan, sen körde jag hemma ute i trafiken med pappa, du får ta steg för
steg helt enkelt, och inte förhasta dig, körningen kommer med tiden, det gäller bara att
ta det lugnt.
Citera
2013-10-08, 11:22
Medlem
Inglorias avatar
Jag körde också första gången i trafik med körskolan, innan det körde jag mest på stora parkeringar och ödsliga vägar vid industrier (standard).

Har du kört med körskolan i trafik? Om inte, det är en stor skillnad att köra med en körskollärare som gjort samma moment 1000 gånger innan
Citera
2013-10-08, 12:02
Medlem
Kör på körskola istället, dom hjälper och förklarar allt jättebra.
Citera
2013-10-08, 13:11
Medlem
Pusts avatar
När det gäller korsningar så är det bara att tänka på din högra dörr. Om det inte finns vägmärke och en bil smäller in i din högerdörr om ni ska åt samma riktning så är det du som ska ge företräde (och vice versa).
Citera
2013-10-08, 19:23
Medlem
signalreglerad korsning är ett helvete i början men blir logiskt när du väl förstår hur det e uppbyggt..

En korsning som inte är signalreglerad kan styras på två sätt.. Antingen kör du på huvudled och anslutande vägar till huvudleden har väjningsplikt. Kör du inte på huvudled så skall du ge företräde till bilar som kommer från Höger. På uppkörningen gäller det att närma dessa med försiktighet om sikten är skymd.

Signalreglerad korsning är lite komplicerat att förklara.. Men att veta vilka som har grönt samtidigt som dig när du tillexempel ska svänga vänster är en bra fördel.

http://korkortonline.se/teori/vajningsregler/

Förklarar bättre hur det fungerar..
Senast redigerad av Tomcat13 2013-10-08 kl. 19:27.
Citera
2013-10-08, 20:28
Medlem

Kör i en lugnare miljö. Kör när det inte är så mycket folk ute, bilar osv. Om ni har möjlighet, så ta er till en mindre stad. Där finns oftast mindre trafik. Börja alltid litet.

Tror alla får hjärnsläpp när de övningskör. Tror även att det händer när man har kortet.

Tänk bara på att vara säker. Har du kört in i korsningen så kör ut ur den också, stanna alltså inte mitt i och tänk,
Oh fan nu gjorde jag fel.
Citera
2013-10-09, 16:45
Medlem
ekerilars avatar
Det du håller på med kallas inte för inte för övningskörning. När du övat lite mer kommer kaoset att försvinna. Din pappas uppgift är att guida dig rätt i trafikdjungeln.
Det blir bättre med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in