Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-08, 10:26
  #1
Medlem
Patriarch Ks avatar
Förr i tiden fick man alltid små samlingsskivor med spel från lite här och var som jag uppskattade väldigt mycket. Det fanns framför allt en serie som hette "Golden Games" som hade massa demos och shareware och freeware. Det fanns även 99 games och 129 games och massa sådana skivor med småspel som jag gärna skulle vilja spela igen.
Någon som har koll på dessa spel och om de går att få tag på numera?
Citera
2013-10-08, 10:51
  #2
Medlem
Mcreadys avatar
Nja såna finns inte i större mängd längre. Namco Museum finns ju till konsol. Är en jävla massa spel i dom.
Citera
2013-10-13, 22:17
  #3
Medlem
Nemesis1s avatar
Finns visst en massa "småspel" att få tag på än idag!

www.gog.com är ett alldeles utmärkt alternativ... Sidan säljer både gamla spel som anpassats för moderna datorer och nya indiespel plus några titlar som kan räknas som "AAA+" också... Vad shareware-beträffar så var ju Apogee Software sharewere-konceptets (3-4 episoder, första gratis) uppfinnare i spelvärlden och Apogee/3D Realms har en del spel på GOG... Duke Nukem 1, Duke Nukem 2, Duke Nukem 3D, Duke Nukem: Manhattaon Project, Shadow Warrior, Realms of Chaos, Raptor, Hocus Pocus, Balls of Steel och Stargunner och eventuellt ytterligare något spel som jag glömt... Och det finns många andra titlar på GOG också, över 500 faktiskt och många fler spel eftersom många titlar innehåller flera spel i samma köp (Might & Magic 1-6 t.ex.)...

Steam säljer också en hel del "småspel", både gamla och nya, och deras utbud är större än GOG's... Dock har Steam en stor nackdel: DRM - Digital Rights Management... Anti-pirat-egenskaper, alltså! Detta innebär att de spel du köper på Steam inte riktigt blir dina egna, du kan t.ex. inte installera dem på din flick- eller pojkväns dator så att ni skall kunna LAN:a, utan spelen knyts till ditt Steam-konto och då du är inloggad på en dator kan du inte vara inloggad på en annan dator samtidigt! GOG är däremot DRM-fria... Ditt GOG-konto är bara en bekväm samlingsplats för spelen så att du kan ladda ned dem till en kompis dator om ni plötsligt kommer på att du vill visa honom eller henne ett spel ur din samling... Men efter att du kommit hem från kompisen igen kan kompisen fortfarande spela spelet utan att logga in på något konto först, och på så vis kan ni spela spelet cooperative över internet, om ni så önskar! Du kan också dela ut dina GOG-spel åt alla kompisar som kommer över då du har ett LAN-party - Steam kräver däremot att alla LAN-deltagare köper varsitt spel! Fördelen med Steam är att Steam har lite större utbud och duger därför bra som ett andrahandsalternativ om du inte hittar dina favoritspel på GOG...

Du kan förövrigt också spela "småspel" på konsol... Såväl XboX som Playstation 3 och Wii har online-tjänster där du kan ladda ned en massa konsolklassiker, även spel som associeras med andra konsoler... Du kan t.ex. ladda ned Sonic till en Nintendo Wii, men däremot inte Super Mario till något annat än en PC med emulator... Där går gränsen, Nintendo kommer att erbjuda spelare en laglig möjlighet att spela Super Mario på icke-Nintendo-maskiner först den dag då grisar flyger... Men skit i det, Super Mario är ändå ett ordentligt överskattat plattformsspel som folk spelar av nostalgiskäl och inte för att det är så bra!

Slutligen har du möjligheten att köpa en Sega Megadrive för 400 spänn på Teknikmagasinet... Denna Sega levereras med två trådlösa(!) handkontroller, möjligheten att koppla in vanliga handkontroller, en hårdskiva med 20 inbyggda Sega-klassiker och halvklassiker, möjligheten att spela andra Sega-spel samt en kassett med 40 små småspel... Då menar jag sånt som Snake, Memory, Chess och liknande, men en trevlig bonus till en redan prisvärd produkt... Jag köpte själv aldrig någon konsol fören jag i somras impulsinhandlade en sådan nostalgi-Sega och jag ångrar mig inte! Jag undrar om jag dessutom skulle kunna köpa en kasse med begagnade Sega-spel för en mindre summa på något sätt, jag borde kanske starta en tråd om det??
Citera
2013-10-14, 00:50
  #4
Medlem
wzbzs avatar
Tänker du på trötta skitspel i stil med Micro Man, Sink Sub och Bow & Arrow...

...eller mer spelbara dos-klassiker med smaskig grafik och SoundBlaster-ljud, typ Tyrian, God of Thunder eller Cosmo's Cosmic Adventure?

Eftersom det finns så sjukt många spel från den här eran i extremt blandad kvalitet, så skulle jag rekommendera att du bara googlar på "abandonware dos", kollar igenom lite list-sidor, kollar efter screenshots som verkar bekanta, och tänker "Det här spelet minns jag!" - Bara för att loada upp det och inse hur illa gamla spel åldras...

Kolla http://www.dosgames.com/

PS. Om det är just dos-spel du vill spela så måste du använda dig av en emulator. Dosbox är bra! http://www.dosbox.com/
Citera
2013-10-14, 10:09
  #5
Medlem
Patriarch Ks avatar
Tack för långa och utförliga svar. Dock har jag redan väldigt bra koll på allt med dosbox, gog, abandonware och allt. Jag söker som ovanstående nämnde efter "skit" såsom sink sub, rats, micro man osv osv...
Spelen är enkla att få tag på men jag söker just dessa samlingsskivor med 107games och 99games och allt vad de kan heta där man fick enbart massa sådana små kassa spel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback