Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-21, 08:21
  #673
Medlem
Nu är det i alla fall för första gången på några månader ett tydligt snötäcke på marken i Uppsala. Dock är det ganska tunt.
Citera
2017-02-21, 10:52
  #674
Avstängd
Fyfan vad uselt väder i Stockholm. Eller inte så farligt men det har kommit mycket snö.

Fan jag som trodde vintern var över
Citera
2017-02-22, 14:24
  #675
Medlem
Ambelains avatar
Tidigt i morse var det ett jättestort regnoväder som täckte Hela Danmark.
Det var lite imponerande ändå tyckte jag - dvs det syntes på nederbördskartan på DMI.
Och regnet täckte verkligen in Danmarks konturer Exakt - och heltäckande.

Sverige är lite längre och smalare, men det kanske har hänt även här, att ett regnoväder har täckt precis Hela landet Sverige ... ?
Finns det någon som vet?


Imorgon, kl 12 på dagen närmare bestämt, så kommer vinden nere i Skåne att vända 180 grader, från västlig vind till det motsatta, östlig vind.
Och när vinden vänder då, kl 12 så kommer även temperaturen att sjunka ner till nollan.

Snöblandat förutspås, med tanke på den värme som det har varit fram tills idag och kommer att fortsätta fram tills att vinden vänder sig.

Så det är sibiriska vindar vi får hit imorgon.
Regnovädret kommer att vara hyfsat stort och vara halva dagen/kvällen minst.
Det kan kanske innebära att det blir mer än bara snöblandat, så att det går från blask till rediga snöflingor.
Vem vet, det kanske lägger sig också, om nollan håller sig under natten ...



På tal om Vårtecken föresten, så läste jag att Tranorna har börjat visa sig så smått här i Sverige ...
Och tranor borde väl veta bättre än vad vi människor vet om vad som är att räkna till våren eller ej
Citera
2017-02-22, 18:39
  #676
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Tidigt i morse var det ett jättestort regnoväder som täckte Hela Danmark.
Det var lite imponerande ändå tyckte jag - dvs det syntes på nederbördskartan på DMI.
Och regnet täckte verkligen in Danmarks konturer Exakt - och heltäckande.

Sverige är lite längre och smalare, men det kanske har hänt även här, att ett regnoväder har täckt precis Hela landet Sverige ... ?
Finns det någon som vet?


Imorgon, kl 12 på dagen närmare bestämt, så kommer vinden nere i Skåne att vända 180 grader, från västlig vind till det motsatta, östlig vind.
Och när vinden vänder då, kl 12 så kommer även temperaturen att sjunka ner till nollan.

Snöblandat förutspås, med tanke på den värme som det har varit fram tills idag och kommer att fortsätta fram tills att vinden vänder sig.

Så det är sibiriska vindar vi får hit imorgon.
Regnovädret kommer att vara hyfsat stort och vara halva dagen/kvällen minst.
Det kan kanske innebära att det blir mer än bara snöblandat, så att det går från blask till rediga snöflingor.
Vem vet, det kanske lägger sig också, om nollan håller sig under natten ...



På tal om Vårtecken föresten, så läste jag att Tranorna har börjat visa sig så smått här i Sverige ...
Och tranor borde väl veta bättre än vad vi människor vet om vad som är att räkna till våren eller ej
Finns ingen tillstymmelse till vår om man nu inte bor som du, i Skåne, i övriga Sverige är det tillbakagång till snöig, blåsig kall vinter och lär hålla i sig långt in i mars.
Citera
2017-02-24, 09:30
  #677
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Finns ingen tillstymmelse till vår om man nu inte bor som du, i Skåne, i övriga Sverige är det tillbakagång till snöig, blåsig kall vinter och lär hålla i sig långt in i mars.
Jag kan väl glädja dig med att det ligger snö i Malmö nu också.
Minusgrader och snötäcke.
Ännu värre var kanske att det började töa så smått i natt, men slaksket frös till is med morgontimmarnas minusgrader ...


Jag såg förresten på både moln- och nederbördsanimationerna från satelliterna samtidigt som stormen Doris drog in över Storbritannien.
Och det var en perfekt "snurrform", som en orkan som höll på att bildas med öga i mitten.
Det såg spännande ut ... =)


Våren fick sig ett litet uppehåll.
Men snö io februari är faktiskt inget anmärkningsvärt.
Sportlov och snö är väl snarare det folk brukar skrika efter.

Hade det varit april så hade det varit en annan sak.
Fast jag har varit med om riktiga snöoväder långt inne i april också ...
Där kan man snacka om att våren tar ett uppehåll ...

Men inte nu, det är bara februari fortfarande.
Citera
2017-02-25, 09:42
  #678
Medlem
Faronstreams avatar
I skrivande stund är det nu snötäckt från Svealand och norrut ( skåne och blekinge har också snö) annars är det barmark. Den meteorologiska våren har även kommit till princip hela Götaland med undantaget för några platser på sydsvenska höglandet, även om jag anser att det inte är riktig vår utan en dålig indikation på att temperaturen varierar över dygnet och med flertalet minusgrader nattetid är det för mig vårvinter fortfarande

Fortsatt ostadigt framöver vilket uppskattas med tanke på att vi har fortsatt lågt grundvatten i stora delar av landet, tillfället även mildare luft som kommer in i början på veckan annars ser det småkyligt/normalt ut när vi går in i Mars månad, vill man ha en tidig vår med flera dagar kring 6-9 plusgrader får man definitivt vänta
Citera
2017-02-25, 15:34
  #679
Medlem
Jättesoligt (vår?)vinterväder med ca 0 grader, men mycket halt ute i Uppsala.
Citera
2017-02-26, 00:10
  #680
Avstängd
Snöar i sthlm nu. Vintern är definitivt tillbaka. För ett år sen vid samma tidpunkt var det fan bra.
Citera
2017-02-26, 00:24
  #681
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knugenisthlm
Snöar i sthlm nu. Vintern är definitivt tillbaka. För ett år sen vid samma tidpunkt var det fan bra.
Sthlm kommer ju ha flertalet plusgrader så långt prognoserna sträcker sig (hur länge det är plusgrader per dag lär variera men skitsamma), så illa är det inte... stora delar av landet har minusgrader 24/7 så långt prognoserna sträcker sig.
Citera
2017-02-28, 09:31
  #682
Medlem
Ambelains avatar
En kul satellitbild från förra veckans snöväder från DMI.

Man ser Danmark och södra Sverige, helt molnfritt.
Och genom allt detta är det som om någon jätte målat ett vitt streck - över mitten av Jylland, översta Själland och Skåne och Blekinge.


http://www.dmi.dk/nyheder/arkiv/nyhe...et-fra-rummet/
Citera
2017-02-28, 15:57
  #683
Medlem
Idag har den nyfallna snön smält i Uppsala. Det är 4 grader varmt och man tror att vårvärmen håller i sig åtminstone några dagar till.
Citera
2017-03-02, 11:58
  #684
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Idag har den nyfallna snön smält i Uppsala. Det är 4 grader varmt och man tror att vårvärmen håller i sig åtminstone några dagar till.
En annan sak som visar hur våren är på väg är ju vattentemperaturerna.
Och om man har hållit koll på mätningarna över tempen i Atlanten, Engelska kanalen, Biscayabukten osv så har manb kunnat se hur vattenet stadigt blir varmare och varmare och kryper så sakta uppåt mot norr.

Just nu har värmeökningen faktiskt nått ända fram till Englands sydvästkuster.
Dvs Lands End och däromkring.
Varje dag kryper det sakta högre, och vik efter vik värms upp.

Så det dröjer inte länge innan även Engelska kanalen når upp.


Fast vattnet värms inte upp pga varmt flöde från söder, utan det Solen som värmer upp.
Solen måste vara högre upp på himlen för att kunna värma upp märkbart.
Det är därför det ser ut som om att värmen i havet liksom kommer söderifrån, som om det vore varmt vatten som flödade över.

---

Jag såg förresten utslagna Krokusar i slutet av förra vecka.
Gula krokusar.
Inte Helt utslagna, men spetsiga.
Jag såg också några ljust blålila väldigt marknära planterade blommor som var utslagna (okänd sort).
Samt ett exemplar av Trollhassel - fullt i Blom.

Och maskrosbladen har jag sett växa sig fram här och var.
Utan blommor såklart, men bladen är ju omisskännliga, sågtandade som de ju är.

JUST DET ...
Jag såg en begynnande blomsprickning, ack så blygsam men ändå, hos en av mina grannars forsythiarabatter ...
Den kommer garanterat att vara utslagen och knallgul om minst sju dagar.

Och imorse, tidigt på natten, hörde jag Koltrasten sjunga ...
Det är nog första gången i år ...
Snart börjar den sjunga vackert under de långa kvällarna i april också ...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback