• 1
  • 2
2013-10-08, 00:50
Medlem
El Capitanos avatar
Jag är absolut ingen fiskälskare, snarare tvärtom. Men för att äta lite mer varierat har jag nu köpt hem rödspätta som jag tänkte panera och steka för första gången.

Det lär dock behövas någon god sås till om man verkligen ska fastna för det här med fisk, så vad har ni för förslag som skulle kunna passa?
Citera
2013-10-08, 00:55
Medlem
lottobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Jag är absolut ingen fiskälskare, snarare tvärtom. Men för att äta lite mer varierat har jag nu köpt hem rödspätta som jag tänkte panera och steka för första gången.

Det lär dock behövas någon god sås till om man verkligen ska fastna för det här med fisk, så vad har ni för förslag som skulle kunna passa?

Hjortronsylt och lite creme fraiche är gott!

Lycka till
Citera
2013-10-08, 01:32
Medlem
BigIvars avatar
Svaret är givet: Remoulad
Citera
2013-10-08, 01:36
Medlem
christerys avatar
remouladsås är ju jäkligt bra, eller en hollandaise.

Ids du inte så går det med bara en eller ett par klyftor citron till, men jag tycker det blir aningen för torrt.

Om jag drar till med en rövare så borde (?) gräddfil med citronsaft, gräslök och bostongurka åxå fungera...

Recept till de två första såserna finns i massor på nätet, jag ville mer visa vad som fanns att tillgå.
Citera
2013-10-08, 02:06
Medlem
Cidersås är vad jag blivit uppvuxen med till denna fisk. Fint som fan!
Citera
2013-10-08, 02:42
Bannlyst
gräddfil eller stekskyn,,,,,
Citera
2013-10-08, 03:03
Medlem
Skyn+ creme fraiche+ salt+ peppar+ citron+ gräslök/ lite vitlök= gott som bara den ska du få lov att veta.
Citera
2013-10-08, 06:25
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
Skyn+ creme fraiche+ salt+ peppar+ citron+ gräslök/ lite vitlök= gott som bara den ska du få lov att veta.

Vitlök till fisk... tja, den kombon har jag inte testat. Risken finns att den tar över antar jag.

CFen tycker jag blir för påträngade jämfört med gräddfil, men smaken är som baken - delad.

Hittade annars en kul krydda som heter carambole (eller nåt ditåt i alla fall), den eller citronpeppar om jag nu bara ska krydda upp stekskyn (har inte alltid allt med mig) är ju förträfflig. Tja och salt förstås i lagom mängd. Fast då är det till vilken fisk som helst egentligen.
Citera
2013-10-08, 17:58
Medlem
Gott till rödspätta är tex brynt smör, riven pepparrot, citron, kapris, yogurtsås med rödlök och äpple
Citera
2013-10-08, 19:32
Medlem
MeanMEs avatar
Vill du testa en lite 70-talsinspirerad variant så kör:

Turkisk yougurt
Gräddfil
Hackad skalad granny smith (äpple)
Hackad ananas
Salt
Peppar
Curry

Blanda yougurt och gräddfil till nästan den konsistensen du vill ha,
ananasen och äpple blandas i. Kolla av konsistens blanda i mer gräddfil vid behov.
Salt peppar och curry efter smak.

Helt ok.

Ursprungsrecept var hårt vispad grädde.
Men den "smälter" efter en stund.
Citera
2013-10-08, 19:36
Medlem
RogerPs avatar
Tartarsås, helt underbart till fisk!
Citera
2013-10-08, 19:53
Medlem
dePauls avatar
Varför krångla till det. Den ganska diskreta fisksmaken gör sig bäst tillsammans med skirat smör, några droppar citronsaft - toppat med lite dill.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in