Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-10, 18:29
  #13
Medlem
Sudden777s avatar
Den enda tandblekning man bör göra är hos tandläkaren. Alla andra tandblekningsmetoder är antingen skadliga eller värdelösa.

Det kostar ca 2 500 till 4 000 kr med en tandblekning hos tandläkaren(billigare utomlands) och det är definitivt värt att betala de pengarna och få ett garanterat bra resultat som håller extremt länge.
Citera
2014-01-28, 23:16
  #14
Medlem
Catflashs avatar
Gör så här!, Ta Citron och bak pulver. Mixa det till en paste och ta på tandborsten och borsta fram tänderna ! en gång i veckan recommended;GL
Citera
2014-01-29, 16:28
  #15
Medlem
Nästan som ovanstående, men att borsta tänderna med bikarbonat en gång i veckan kan verkligen få tänderna se mycket vitare ut på någon månad
Citera
2014-01-31, 00:35
  #16
Medlem
SuckItUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wierop
Hej!

Jag har alltid skött mina tänder bra. Aldrig haft hål, alltid borstat noggrant osv, men det är ändå en väldigt tydlig gul nyans i deras utseende. Är det något man kan göra som verkligen hjälper? Eller är det liksom genetiken som avgör det?

Vet inte var fan man postar detta, så lägger detta här.

Tillägg: Snusar inte, röker inte.

Mvh


Alla har olika kvalité på tänderna (emaljen) beroende på bl. a arvsanlag och leverne. Bleker man tänder så blir det även där olika resultat.
Citera
2014-03-21, 10:32
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudden777
Den enda tandblekning man bör göra är hos tandläkaren. Alla andra tandblekningsmetoder är antingen skadliga eller värdelösa.

Det kostar ca 2 500 till 4 000 kr med en tandblekning hos tandläkaren(billigare utomlands) och det är definitivt värt att betala de pengarna och få ett garanterat bra resultat som håller extremt länge.


Skitsnack!

Man kan absolut prova att köpa ett paket för hemmabruk innan man går till tandläkare. Det är inte skadligt alls. På bästatandblekning.se kan du hitta alla "vanliga" säkrade tandblekningsprodukterna i Sverige. Jag själv har fått flera nyanser vitare tänder genom Ease White!
Citera
2014-03-21, 10:36
  #18
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudden777
Den enda tandblekning man bör göra är hos tandläkaren. Alla andra tandblekningsmetoder är antingen skadliga eller värdelösa.

Det kostar ca 2 500 till 4 000 kr med en tandblekning hos tandläkaren(billigare utomlands) och det är definitivt värt att betala de pengarna och få ett garanterat bra resultat som håller extremt länge.
Extremt länge håller jag inte med om, jag blekte första gången för cirka 5 år sedan och fick ett drömresultat. Tänderna blev kritvita och folk kommenterade. Efter cirka två år hade de återgått till normalt, inte gula men inte längre kritvita utan ganska "normala".

Jag blekte igen för tre år sedan men det gav inget resultat. Man måste ju tyvärr vänta länge mellan blekningarna eftersom det sliter ned emaljen. Så att ha konstant kritvita tänder verkar omöjligt.
Citera
2014-03-22, 00:25
  #19
Medlem
Skriv inte om ni inte kan! Hur svårt ska det vara?

Det är skillnad på gula tänder och nedsliten emalj.

Själva tandbenet är gul i färgen. Emaljen är vit. Den fungerar ungefär som en övermålad väggfasad - När man slitit mycket på fasaden börjar färgen under komma fram. Den som har slitit sönder sin emalj med hjälp av kaffedrickande, rökning och starka juicer, kan aldrig fixa tänderna med hjälp av blekning. Detta, eftersom problemet inte är att tänderna blivit förgulnade, utan snarare för att emaljen har blivit så skör att tandbenet nu lyser igenom, vilket ger en lätt genomskinlig gul färg på tanden.

Gå alltid till tandläkaren först och kolla upp det här innan du börjar mecka med något "hemmakit", och därigenom riskerar att sabotera tänderna och göra situationen ÄNNU värre.

Det bästa alternativet i ett sådant läge är komposit/porslinsfasader. Men chansa inte, utan gå till tandläkaren först. Jätteviktigt!
Citera
2017-04-04, 10:34
  #20
Avstängd
Jag kan säga så här, jag snusade under 10 år och fick väldigt gula tänder dels för att jag skötte tandborstningen väldigt dåligt men samtidigt så ger snus väldigt gula tänder.

Jag fick verkligen dåligt självförtroende av att inte ha vita tänder, jag slutade snusa och började borsta som bara den men det hjälpte inte klart jag fick bort det ytliga men gulheten satt ändå kvar. Jag gjorde så att jag beställde sånt där tandblekningsgel och köpte in flera paket och maxade, för jag tror inte det räcker med bara ett startpaket och sedan sluta.

Jag höll på i två månader typ varannan dag samtidigt som jag borstade tänderna noga varje morgon och kväll.

Nu har jag faktiskt fått tillbaka vita tänder igen dock så har dom gulnat lite igen på grund av den maten och drycken man dagligen förbrukar. Men kan tipsa om att det faktiskt fungerar att bleka tänderna hemma om man gör det stenhårt och inte bara löjlar sig men ett litet startpkaet som räcker en vecka eller så.

lycka till!
Citera
2017-04-11, 19:13
  #21
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfanatikern
Skriv inte om ni inte kan! Hur svårt ska det vara?

Det är skillnad på gula tänder och nedsliten emalj.

Själva tandbenet är gul i färgen. Emaljen är vit. Den fungerar ungefär som en övermålad väggfasad - När man slitit mycket på fasaden börjar färgen under komma fram. Den som har slitit sönder sin emalj med hjälp av kaffedrickande, rökning och starka juicer, kan aldrig fixa tänderna med hjälp av blekning. Detta, eftersom problemet inte är att tänderna blivit förgulnade, utan snarare för att emaljen har blivit så skör att tandbenet nu lyser igenom, vilket ger en lätt genomskinlig gul färg på tanden.

Gå alltid till tandläkaren först och kolla upp det här innan du börjar mecka med något "hemmakit", och därigenom riskerar att sabotera tänderna och göra situationen ÄNNU värre.

Det bästa alternativet i ett sådant läge är komposit/porslinsfasader. Men chansa inte, utan gå till tandläkaren först. Jätteviktigt!

Jag frågade min tandläkare om just detta. Hon påstod att flitigt kaffe- och tedrickande förvisso kan missfärga både tänder och tandsten, men att det INTE sliter på emaljen (till skillnad från t ex juice, läsk, vin och andra syrliga drycker), detsamma gällde rökning (som däremot är dåligt av andra anledningar, t ex att det ökar risken för tandlossning). Att tänder är gula kan alltså bero på antingen missfärgning och slitage. Borstning med citron och bikarbonat eller bakpulver, som föreslagits i tråden, sliter ordentligt på tänderna och kommer leda till problem om man gör det tillräckligt ofta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback