Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-07, 15:38
  #1
Medlem
vitnoss avatar
Jag planerar att börja plugga nu till våren, och är sugen på att söka till Stockholms universitet.
Vill dock inte bo i något studentrum eller hyra ett rum hos någon, utan vill ha ett förstahandskontrakt på en etta.
Vet att det är nästintill omöjligt att få ett sådant, men hos Akelius har man ju förtur om man är sparkund hos dem. Nu skulle jag vilja veta hur bra det fungerar i praktiken, alltså om jag pyttsar in 50 000 kr på mitt sparkonto hos dem, hur stor är chansen att jag kan få en lägenhet lagom till nästa terminsstart?
Ni som har gått tillväga såhär, hur länge har ni fått vänta på en lägenhet?
Jag uppfyller kraven i övrigt och har goda referenser hos tidigare hyresvärd.

Ja, jag vet att Akelius inte har lägenheter i de mest attraktiva delarna av Stockholm men det gör ingenting, bara det är på någorlunda pendlingsavtånd från universitetet.
Har provat att maila och fråga Akelius om detta, men fick mest bara något flum till svar.
Citera
2013-10-07, 15:45
  #2
Medlem
chilipreppers avatar
Frågan är ju om du vill bo hos Akelius. De har väldigt dyra hyror, är kända för att vara Stockholms värsta hyresvärdar, renoverar ALDRIG och höjer hyrorna extremt ofta. Tråkigt att du fick en flummigt svar från dem, men det representerar deras sätt att arbeta på, ungefär
Citera
2013-10-07, 16:00
  #3
Medlem
Kattafankens avatar
akelius flumsvarar därför att de har nollkoll. Har du 50.000 att pytsa in i en sparhög tycker jag du skall kolla om du kan låna till en pytteliten lägenhet i någon förort istället. Kommer garanterat ge avkastning vid avslutade studier. Ettor med kokvrå kan fortfarande vara överkomliga på sina håll i Stockholm, faktiskt.
Citera
2013-10-07, 20:55
  #4
Medlem
Har aldrig bott hos Akelius, men om man får tro bilderna på deras hemsida så verkar deras renoveringar nästan överdrivet påkostade i flera fall. Men hyran blir ju därefter förstås...
Citera
2013-10-08, 17:39
  #5
Moderator
rotadents avatar
Frågan är väl hur många andra som blir sparkunder hos Akelius bara för att få "förtur". I och för sig verkade fördelen i kön baseras på hur mycket man sparar hos dem, så om man klämmer in 50 000 spänn så lär det kanske ge en del, sen vet jag i och för sig inte om förturen baseras på månadssparet eller summan på kontot. Överlag känns det som att de inte ger särskilt mycket information om hur det egentligen funkar, vilket i sig är något av en väckarklocka... Smart sätt att få in sparkunder dock, jag skulle aldrig få för mig att spara hos dem själv.
Citera
2013-11-28, 00:31
  #6
Medlem
Jag fick, efter 2 veckors kontakt med Akelius och 100 kronor insatt på deras Spar-konto, en lägenhet av dem, så det finns hopp!
Citera
2013-11-28, 20:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitnos
hos Akelius har man ju förtur om man är sparkund hos dem. Nu skulle jag vilja veta hur bra det fungerar i praktiken, alltså om jag pyttsar in 50 000 kr på mitt sparkonto hos dem, hur stor är chansen att jag kan få en lägenhet lagom till nästa terminsstart?

Det kan vara värt att ha i åtanke att 50 000 är max det du får spara hos Akelius överhuvudtaget. Så de flesta som sparar lär ha 50 000 redan (maxbeloppet), men de öser ju ut lägenheter (just pga de oerhört höga hyrorna); så klarar du inkomstkravet för en sådan har du ju en god chans.

Sedan vet jag inte riktigt vilken fråga du ställde och vilket svar du förväntade dig? De kommer knappast att säga "jomenvisst, såklart att du får en lya på studs om du sparar 50 papp hos oss"; det är ju direkt olagligt (med betald förtur överhuvudtaget faktiskt), de ligger väl i tvistemål om det fortfarande.
Citera
2013-11-28, 20:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Smart sätt att få in sparkunder dock, jag skulle aldrig få för mig att spara hos dem själv.

Jag har sparande i Akelius (bland annat): 4% ränta är inte att skämta om.
Citera
2013-11-28, 21:00
  #9
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Jag har sparande i Akelius (bland annat): 4% ränta är inte att skämta om.

4 % är ju bra, men 50 000 var maxbeloppet som det verkar? Det gör förstås saken betydligt mindre attraktiv. Jag har över 3 % där jag har pengarna nu och inget relevant tak (tror det är 5 miljoner, men några miljoner har jag inte).
Citera
2013-11-28, 21:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
4 % är ju bra, men 50 000 var maxbeloppet som det verkar? Det gör förstås saken betydligt mindre attraktiv. Jag har över 3 % där jag har pengarna nu och inget relevant tak (tror det är 5 miljoner, men några miljoner har jag inte).

Jo, det är ju inte där man lägger sina miljoner direkt Dessutom har de ingen insättningsgaranti, så mer än ett par hundra tusen skulle jag ändå aldrig lägga där (fast de lär ju inte kånka på någon rimlig sikt). Men som snabbt-uttags-sparande är det guld värt.

TS, du får gärna lägga in mer info om du hör något mer om bostadssituationen. Även jag är lite nyfiken, även om jag inte är så sugen på Akelius i skrivande stund.
__________________
Senast redigerad av EG 2013-11-28 kl. 21:05.
Citera
2013-11-28, 21:06
  #11
Medlem
Tänk bara på att Akelius spar (eller vad de nu heter) inte omfattas av den statliga insättningsgarantin.
Verkar vara hyfsat stabila men man vet ju aldrig...
Citera
2013-11-28, 22:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
4 % är ju bra, men 50 000 var maxbeloppet som det verkar? Det gör förstås saken betydligt mindre attraktiv. Jag har över 3 % där jag har pengarna nu och inget relevant tak (tror det är 5 miljoner, men några miljoner har jag inte).
Man kan starta flera konton om man vill, men maxtaket per konto är 50000kr tack vare finansinspektionen, som för övrigt verkar hata bolag som Akelius.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback