Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-16, 03:04
  #181
Medlem
Trammiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Kommer du ihåg vart? Nästa gång du ser detta så ring polisen 11414. OV ska vara blåklädda och inte ha några jävla brickor.

Skulle du seriöst ringa polisen och gnälla om du såg det?
Vem fan bryr sig om vad ordningsvakterna har för kläder...
Citera
2013-10-16, 07:36
  #182
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trammis
Skulle du seriöst ringa polisen och gnälla om du såg det?
Vem fan bryr sig om vad ordningsvakterna har för kläder...

RPS och i utsträckningen samhället.
Ordningsvakter utan uniformen får inte företräda myndigheten och är därför som vem som helst i samhället.
Citera
2013-10-16, 07:51
  #183
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jur.fil.kand
För närvarande faller ordningsvakter in under §4.2 i konstitutionsbalken, vilket kort sagt innebär att de har carte blanche i situationer som du beskriver. Förvisso finns det prejudikat som man kan argumentera. Dock fastslog EU-domstolen 2007 att dessa prejudikat inte kan åberopas förutom i fall där svensk lagstiftning gäller.

Konstitutionsbalken? Prejudikat man kan argumentera? What is this, I don't even..!
Citera
2013-10-16, 07:53
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trammis
Skulle du seriöst ringa polisen och gnälla om du såg det?
Vem fan bryr sig om vad ordningsvakterna har för kläder...

Jag skulle definitivt göra det. Ordningsvakter skall bära en viss uniform med vissa tjänstetecken. Skulle jag stöta på en ordningsvakt som bär den gamla brickan så är det något som är fuffens.
Citera
2013-10-16, 08:33
  #185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Konstitutionsbalken? Prejudikat man kan argumentera? What is this, I don't even..!

Haha men lyssna på honom, han har faktiskt jur.fil.kand!! Frågan är vilken lag han avser? Har kollat både RF och EKMR men varken 4 kap 2 § resp 4.2 art. makes any sense. Vi får leva i okunskap, som de underlägsna människor vi är
Citera
2013-10-16, 14:20
  #186
Medlem
prizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trammis
Skulle du seriöst ringa polisen och gnälla om du såg det?
Vem fan bryr sig om vad ordningsvakterna har för kläder...

Nej jag behöver inte ringa polis, jag skulle dock gärna åka dit och ta deras förordnanden från dom, alternativt gripa dom i värsta fall.

OV representerar RPS och behöver allmänhetens förtroende, skulle dom jobba utan riktig uniform skulle jag betvivla att dom ens är riktiga ordningsvakter, då blir det till för krogen att stänga samt lite annat smått och gott.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback