Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-06, 17:26
  #1
Medlem
Enkel fråga, vad händer om jag missat datumet för strafföreläggandets godkännande ( har fått hem papper som jag ska ha lämnat in). Jag godkände redan strafföreläggandet redan när jag blev anhållen så antog att den inte behövdes men nu är jag någon dag sen, går det att åtgärda eller räknas det som att jag inte godkänner det?
Citera
2013-10-06, 18:42
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joffen192
Enkel fråga, vad händer om jag missat datumet för strafföreläggandets godkännande ( har fått hem papper som jag ska ha lämnat in). Jag godkände redan strafföreläggandet redan när jag blev anhållen så antog att den inte behövdes men nu är jag någon dag sen, går det att åtgärda eller räknas det som att jag inte godkänner det?


Ring snuten eller åklagaren.

Jag tror de är mer intresserade av ditt strafföreläggande än att skapa en rättegång.
Citera
2013-10-06, 21:23
  #3
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joffen192
Enkel fråga, vad händer om jag missat datumet för strafföreläggandets godkännande ( har fått hem papper som jag ska ha lämnat in). Jag godkände redan strafföreläggandet redan när jag blev anhållen så antog att den inte behövdes men nu är jag någon dag sen, går det att åtgärda eller räknas det som att jag inte godkänner det?
Det gör inget om datumet har gått ut. Skriv under och skicka tillbaka samt betala böterna direkt. Om du inte har kvar papperet så kan du betala in bötesbeloppet direkt. Ange AM-numret.

Åklagaren kan dock välja att åtala dig ändå, fast du har erkänt brottet och godtagit förläggandet.

Kom ihåg att ett godkänt strafföreläggande är detsamma som att erkänna brottet och ta straffet som åklagaren bestämt. Det kommer också registreras i brottsregistret som ett brott du begått.
Citera
2013-10-17, 13:13
  #4
Avstängd
Om han inte svarar alls? Vad gör åklagar/polis mm. -systemet då? Edit : antag att inget godkännande getts för strafföreläggande
Citera
2013-10-17, 13:19
  #5
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvfingermuttan
Om han inte svarar alls? Vad gör åklagar/polis mm. -systemet då? Edit : antag att inget godkännande getts för strafföreläggande
Då kommer maskineriet tuffa på som vanligt med att åklagaren väcker åtal och att allt går till domstol. Strafföreläggande är bara en möjlighet, en form av "deal" med åklagaren. Du kan självklart vägra och istället ha att åklagaren får väcka åtal.
Citera
2013-10-17, 13:23
  #6
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Då kommer maskineriet tuffa på som vanligt med att åklagaren väcker åtal och att allt går till domstol. Strafföreläggande är bara en möjlighet, en form av "deal" med åklagaren. Du kan självklart vägra och istället ha att åklagaren får väcka åtal.
Du kan vänta med att skriva under tills du får en kallese till rättegången. Om du har tur hamnar ditt fall långt ner i högen och då är det inte säkert att det blir något åtal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback