Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-06, 01:18
  #1
Medlem
VonGlides avatar
Hej jag ska lista upp mina scpecs:

i7 930 - @4.1GhZ, Asus p6t, Radeon 48(70)(50) minns inte, allt körs i Win 7 på en SSD. Det är väll det ni behöver veta om datorn. Så till problemet:

Jag försöker starta datorn, men vad som händer är att skärmen blinkar "analog" --> "digital" fram och tillbaka. Vilket egentligen betyder att det inte går signaler från datorn till skärmen. Försöker starta om datorn, men samma problem uppstår. Jag fattar verkligen inte varför detta händer. Det ända som egentligen fixar det är om man öppnar upp burken och pillar på komponenterna. Inga speciella - utan liksom bara tar ur ett RAM minne, eller grafikkortet... Fattar verkligen inte vad som händer. Jag tror även att det går att starta datorn när man "nollar bios" (tar ur batteriet från modekortet).

Kan det vara klockingen, eller är batteriet till modekortet dåligt. Eller är det någon komponent som strular till det? Eller skulle det kanske kunna vara OS som är stört?

Tack för hjälpen på förhand.
Citera
2013-10-06, 01:34
  #2
Medlem
AbdullahSvenssons avatar
Kan du komma in i bios?
Citera
2013-10-06, 11:15
  #3
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Vad har du för effekt på nätaggregatet? Utöver glapp i någon komponent så låter det som det kommer för lite ström vid uppstart till grafikkortet. Är alla kontakter anslutna, inget glapp där som vickas till när du pillar på minne och andra komponenter?
Citera
2013-10-06, 12:05
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Mer hårdvaruproblem än Windowsproblem.

//Mod
Citera
2013-10-06, 19:21
  #5
Medlem
VonGlides avatar
Jag har nog tillräckligt med power från nätagregatet. Det är inte det som är problemet, då datorn har fungerat prima tills nu. Jag ska kolla igenom alla kontakter. Men frågan är varför datorn går igång efter att man stängt av och på den 1.000.000 gånger. Sen så kommer jag inte in i BIOS. Datorn bootar inte alls. Den går inte ens in i BIOS. Liksom som att den kör igång - men kommer ingenstans.

(ps. tack mod för att du flyttade tråden)
Citera
2013-10-06, 19:37
  #6
Medlem
Agamantums avatar
Ser du något på skärmen?

Kolla om ditt nuvarande grafikkort har en extra strömkontakt, vissa grafikkort har det.
om strömkontakterna sitter som de ska och inget visas på skärmen -> byt grafikkort och kolla efter med gammalt grafikkort gärna ett strömsnålare än de du har nu (fungerar det med det så kan det vara att datorn drar för mycket ström för ditt nätaggregat). Startar datorn ser du något?

Om nej, reseta bios på moderkortet via pins (brukar ofta gå att göra). Fungerar datorn?

Om nej, ta ut ett minne åt gången och starta om datorn. Fungerar datorn?

Fungerar inte datorn? Testa nätaggregatet mot ett annat moderkort, fungerar det så kan det vara moderkortet som fuckat. Fungerar nätaggregatet?

Om ja, testa komponenterna på ett annat moderkort för säkerhets skull en gång till och därefter kan det vara moderkortet eller fan och hans moster -> släng skiten och köp ny dator.
Citera
2013-10-07, 14:23
  #7
Medlem
VonGlides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Ser du något på skärmen?

Kolla om ditt nuvarande grafikkort har en extra strömkontakt, vissa grafikkort har det.
om strömkontakterna sitter som de ska och inget visas på skärmen -> byt grafikkort och kolla efter med gammalt grafikkort gärna ett strömsnålare än de du har nu (fungerar det med det så kan det vara att datorn drar för mycket ström för ditt nätaggregat). Startar datorn ser du något?

Om nej, reseta bios på moderkortet via pins (brukar ofta gå att göra). Fungerar datorn?

Om nej, ta ut ett minne åt gången och starta om datorn. Fungerar datorn?

Fungerar inte datorn? Testa nätaggregatet mot ett annat moderkort, fungerar det så kan det vara moderkortet som fuckat. Fungerar nätaggregatet?

Om ja, testa komponenterna på ett annat moderkort för säkerhets skull en gång till och därefter kan det vara moderkortet eller fan och hans moster -> släng skiten och köp ny dator.

Du gjorde min förmiddag! Jag vet inte riktigt varför det skulle vara nätagget? Datorn har ju rullat finfint innan, det var nyligen som detta började hända. Datorn starta, men kommer inte någonstans. Alltså skickas ingen signal till skärmen = allt är svart.
Jag tänker mig inte heller att det är modekortet. Saken är att datorn innan detta problemet hade stått still i ett par månader. Kan det vara de lilla knapp liknande batteriet som är dåligt, eller är det klockningen som är dålig? För nästan alltid (70% av gångerna) som datorn går igång efter problem - så måste jag ställa om BIOS till min klocknings "profil".
Citera
2013-10-08, 10:30
  #8
Medlem
VonGlides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonGlide
Du gjorde min förmiddag! Jag vet inte riktigt varför det skulle vara nätagget? Datorn har ju rullat finfint innan, det var nyligen som detta började hända. Datorn starta, men kommer inte någonstans. Alltså skickas ingen signal till skärmen = allt är svart.
Jag tänker mig inte heller att det är modekortet. Saken är att datorn innan detta problemet hade stått still i ett par månader. Kan det vara de lilla knapp liknande batteriet som är dåligt, eller är det klockningen som är dålig? För nästan alltid (70% av gångerna) som datorn går igång efter problem - så måste jag ställa om BIOS till min klocknings "profil".

Så vad tror ni kan vara felet då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback