Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2006-10-19, 19:48
  #49
Medlem
Knudsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det leder vidare till en ennan fråga: hur vet man vem som äger fiskerätten i en sjö eller en del av en sjö? Det finns några fina sjöar i trakten där jag har min sommarstuga (Norrtälje), vem säljer fiskekort där? Kan man överhuvudtaget köpa fiskekort till en vanlig sjö "mitt ute i skogen"?

Hör av dig till länsstyrelsen. Dom bör ha information om detta
Citera
2010-06-11, 11:37
  #50
Medlem
Fråga på närmsta bondgård brukar också vara ett säkert tips om man hittar en sjö man vill fiska i. Bönderna är ofta delaktiga i sjön eller vet vem som är det.

Alla sjöar har ju inte fiskekort men man kan få markägarens tillstånd.
Citera
2022-07-11, 10:15
  #51
Medlem
Jag har aldrig i hela mitt live betalat ett fiskekort och det gäller isåfall att undvika fara på de sjöar och kommuner som är kända för fisket, det finns hundratals sjöar i norrland (kanske tusentals närmare) och det gäller att man undviker de platser dit alla turister står parkerade.

Även att försöka att undvika att göra det under högsäsong (som nu) utan ta det mot augusti och mot hösten.

Det är i överlag liten chans man åker dit så länge man undviker hot spots.
Citera
2022-07-11, 10:23
  #52
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
Har faktiskt tjuvfiskat lax i staden där jag bor dom senaste tre åren . Har aldrig varit någon som frågat efter kort. Det gäller nog bara att se ut som en "seriös" fiskare och givetvis följa dom reglerna som finns för det vattnet man fiskar i.

Exakt så ska det gå till om man nu ska tjuvfiska. Va bara lungn och bry dig inte om någon annan. Sen arr se proffsig ut skadar absolut inte.

Jag och mina vänner när vi tjuviskar i diverse vatten så blir det lite "kommandostyle" alltså, vi får smyga fram till platsen genom skog och över kalhyggen och sedan spana lite, använda Google maps
Faktiskt jävligt kul den biten med. Lite äventyr!

Sen gäller det bara att vara allmänt vaksam och lyssna på omgivningen.

Mvh
Citera
2022-07-11, 11:38
  #53
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverighiztan
Exakt så ska det gå till om man nu ska tjuvfiska. Va bara lungn och bry dig inte om någon annan. Sen arr se proffsig ut skadar absolut inte.

Jag och mina vänner när vi tjuviskar i diverse vatten så blir det lite "kommandostyle" alltså, vi får smyga fram till platsen genom skog och över kalhyggen och sedan spana lite, använda Google maps
Faktiskt jävligt kul den biten med. Lite äventyr!

Sen gäller det bara att vara allmänt vaksam och lyssna på omgivningen.

Mvh

Förstör det inte lite av fiskenjutningen att behöva kolla över axeln hela tiden och lyssna efter folk?

Man är väl där för att fiska, inte leka rysk spion...

Ett fiskekort för en dag är ju inte så hemskt dyrt
Citera
2022-08-24, 00:45
  #54
Medlem
Man köper ett fiskekort när man ser att de nappar man måste ju se så man får någon fisk först annars är de onödigt då ja ändå inte tagit upp någon av fiskarna som finns.

Och en sjö där ja fiskar så är de näckrosor över halva sjön så skiter i att köpa fiskekort då dom ändå inte gör något åt sjön och går knappt att fiska där.
Citera
2022-08-28, 01:19
  #55
Medlem
MuscleSharks avatar
Fiskar man på privatägt vatten så ökar risken.
Markägare är ofta väldigt noga med att ha koll på vad som händer runt deras vatten.
Speciellt om där finns flodkräftor och/eller ädelfisk.

Skaffa fiskekort i stället. Det är bättre och du slipper oroa dig för att bli påkommen.
Citera
2022-10-20, 18:46
  #56
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Förstör det inte lite av fiskenjutningen att behöva kolla över axeln hela tiden och lyssna efter folk?

Man är väl där för att fiska, inte leka rysk spion...

Ett fiskekort för en dag är ju inte så hemskt dyrt

Nu svarar jag ganska sent. Fattar inte fb på telefon särskilt väl. Så sry!

Nääfan det vill jag inte direkt påstå. När du väl fiskar så njuter du alltid ju. Men vi lyssnar också.

Mycket riktigt som du säger, ett fiskekort för dagen är inte så blodigt rent pengarmässigt men tyvärr så funkar det inte så i den regionen jag bor. :/
Väntetid på flera år ibland...
Citera
2022-11-04, 11:56
  #57
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverighiztan
Nu svarar jag ganska sent. Fattar inte fb på telefon särskilt väl. Så sry!

Nääfan det vill jag inte direkt påstå. När du väl fiskar så njuter du alltid ju. Men vi lyssnar också.

Mycket riktigt som du säger, ett fiskekort för dagen är inte så blodigt rent pengarmässigt men tyvärr så funkar det inte så i den regionen jag bor. :/
Väntetid på flera år ibland...

Än större anledning att spela efter reglerna och inte tjuvfiska som en migrantarbetare från Östeuropa.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback