2013-10-05, 19:23
Medlem
Nord88s avatar
Har en gång tidigare gjort ugnsbakad torsk med följande ingredienser; http://www.mytaste.nu/r/god,-glad-oc...-10128243.html

Citat:
Ursprungligen postat av Ingredienser
vitlöksklyfta
torskfilé
fisk
purjolök
paprika
persilja
röd paprika
olivolja
salt

Problemet är att blogghelvetet som specificerar det hela och anger tillagningstid har försvunnit. (Jag måste börja spara recept jag hittar.)

Jag tänkte ha 800g torskfile, vad tror vi om tillagningstiden och temperaturen? Runt 20 min på 200grader under lock? Brukar alltid dubbelpanera och steka torsk så jag känner mig ganska borttappad nu när jag skall köra det i ugn.
Senast redigerad av Nord88 2013-10-05 kl. 19:26.
Citera
2013-10-05, 19:33
Moderator
^Eazs avatar
Skulle gissa på 20 minuter i 200C, men sätt en termometer i fisken för att vara säker.
Citera
2013-10-05, 19:34
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Skulle gissa på 20 minuter i 200C, men sätt en termometer i fisken för att vara säker.

Har tyvärr ingen. Men jag testar nog 20 minuter i 200C, tack för svaret.
Citera
2013-10-05, 19:37
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Har tyvärr ingen. Men jag testar nog 20 minuter i 200C, tack för svaret.

Hur tjock är den?

När jag kör vit fisk så brukar jag öppna den och kolla så den är vit rakt igenom, så kan vara värt att öppna och kolla köttet efter 17-18 minuter. Man vill inte heller att den ska vara torr och djävlig (beror lite på tillvägagångsättet, e.g. ligger den i ett folie paket, i sådana fall så kan du ta ner tiden lite efter en ungsbakad fisk tar lite kortare tid osv).
Citera
2013-10-05, 19:46
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Hur tjock är den?

När jag kör vit fisk så brukar jag öppna den och kolla så den är vit rakt igenom, så kan vara värt att öppna och kolla köttet efter 17-18 minuter. Man vill inte heller att den ska vara torr och djävlig (beror lite på tillvägagångsättet, e.g. ligger den i ett folie paket, i sådana fall så kan du ta ner tiden lite efter en ungsbakad fisk tar lite kortare tid osv).

Två förpackningar á 400g som jag ju särat på till mindre bitar.
Citera
2013-10-06, 10:02
Medlem
Beror på ugnen och hur stora bitarna är. Brukar köra 12-13 minuter och sedan får den vila en stund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in