Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-10-15, 04:00
  #25
Medlem
Crazywhiteguys avatar
Har han inga pengar så kan du inga få, oas hur mycket bevis du har att han faktiskt har lånat cashen av dig. Föreslå en betalningsplan, annars så drar du in en jurist i det hela. Varför tror du att banker går efter kreditvärdighet? Det är inget påhitt som dom har för att jävlas med folk, kanske borde tänkt på det själv.
Citera
2013-10-15, 17:16
  #26
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det var därför jag skrev att jag tror det skall gå ...kan ändå vara värt ett försök om TS känner att "kompisen" ändå inte kommer anmäla honom, själv har jag inget lösen för att handla på internet med kort.

Ja det är ju valfritt att ha kod men jag har då det så tänkte att vederbörande kanske har det med.
Citera
2013-10-15, 19:37
  #27
Medlem
PerHanss avatar
Facebook-dialog fungerar utmärkt som bevisning. En bekant drev ett rättsligt fall den vägen och det blir allt vanligare att man använder sociala medier som dokumentering för rättslig prövning.
Då en vänn inte agerar såhär så är det bara att skicka in det till kronofogden och vägrar den jäveln så är det bara att trycka dit personen i domstol. Erfarenhetsmässigt så brukar inte den här sortens människor vara svåra att vinna mot i rätten om de inte skiter på sig redan när man nämner kronofogden.
Ps. Glöm inte att åberopa räntelagen.
Citera
2013-12-15, 21:19
  #28
Medlem
Hur går det med saken? Tog du det vidare till Kronofogden?
Sitter i en liknande sits här, och väntar på rättegångsdatum från tingsrätten eftersom min "vän" bestred betalningsföreläggandet från fogden. I mitt fall så sålde hon saker som var mina men vägrar ge mig pengar för det. Jag har kvitto på att det var mitt.

Hon inledde med att hon inte har råd och nu har det övergått till att hon var här ett visst datum och gav mig pengar i handen kontant. Hon har trollat fram två vittnen till detta som intygar att hon var här och betalade (men verkar ha glömt att jag har en sambo som var hemma den här kvällen och kan bekräfta min historia att dom inte var hit). Utöver det har dom dragit in hennes svärmor och hävdar att dom åkte hennes bil hem till mig vid tillfället i fråga (oerhört relevant). Allt detta skickade hon in till tingsrätten som sin bevisning, och hon toppade det hela med lite förtal genom att anklaga mig för att tidigare stulit pengar av henne.... Hon har såklart inget kvitto på att jag tagit emot några pengar heller.

Är det någon som har gått till tingsrätten med något liknande?
Vad tror ni om utgången?
Citera
2013-12-16, 01:19
  #29
Medlem
tfvbhy9,82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjobanjoo
Hur går det med saken? Tog du det vidare till Kronofogden?
Sitter i en liknande sits här, och väntar på rättegångsdatum från tingsrätten eftersom min "vän" bestred betalningsföreläggandet från fogden. I mitt fall så sålde hon saker som var mina men vägrar ge mig pengar för det. Jag har kvitto på att det var mitt.

Hon inledde med att hon inte har råd och nu har det övergått till att hon var här ett visst datum och gav mig pengar i handen kontant. Hon har trollat fram två vittnen till detta som intygar att hon var här och betalade (men verkar ha glömt att jag har en sambo som var hemma den här kvällen och kan bekräfta min historia att dom inte var hit). Utöver det har dom dragit in hennes svärmor och hävdar att dom åkte hennes bil hem till mig vid tillfället i fråga (oerhört relevant). Allt detta skickade hon in till tingsrätten som sin bevisning, och hon toppade det hela med lite förtal genom att anklaga mig för att tidigare stulit pengar av henne.... Hon har såklart inget kvitto på att jag tagit emot några pengar heller.

Är det någon som har gått till tingsrätten med något liknande?
Vad tror ni om utgången?

Tog ett liknande ärende till Tingsrätten för ett par år sedan då en bekant inte ansåg sig vara skydlig mig pengarna vi vunnit ihop. Hävdade att han hade betalat mig men kunde in belägga det.
Det var väl ingen "riktig" tingsrättsförhandling utan en "förberedande förhandling" eller vad det kallades, fast i samma lokaler som Tingsrätten. En domare som satt med och en notarie(?) som skrev.
Slutade med att jag fick prata in i en kamera och berätta min historia och svara på lite frågor. Min motpart fick göra likaså, men ville inte då det var straffbart att ljuga. Gissa vem som vann?

Ska göra samma sak igen då jag lånat ut lite pengar till en som inte vill betala tillbaka. Jobbigt med all pappersexercis men hellre betala 9kr för att få tillbaka 10kr än ingenting, så att säga. Folk som blåser en ska inte få komma undan.
Citera
2013-12-16, 12:05
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tfvbhy9,82
Tog ett liknande ärende till Tingsrätten för ett par år sedan då en bekant inte ansåg sig vara skydlig mig pengarna vi vunnit ihop. Hävdade att han hade betalat mig men kunde in belägga det.
Det var väl ingen "riktig" tingsrättsförhandling utan en "förberedande förhandling" eller vad det kallades, fast i samma lokaler som Tingsrätten. En domare som satt med och en notarie(?) som skrev.
Slutade med att jag fick prata in i en kamera och berätta min historia och svara på lite frågor. Min motpart fick göra likaså, men ville inte då det var straffbart att ljuga. Gissa vem som vann?

Ska göra samma sak igen då jag lånat ut lite pengar till en som inte vill betala tillbaka. Jobbigt med all pappersexercis men hellre betala 9kr för att få tillbaka 10kr än ingenting, så att säga. Folk som blåser en ska inte få komma undan.


Vi hade "muntlig förberedelse" via telefonen förra veckan där vi fick berätta våra versioner för nån gubbe som frågade ut oss. Han avslutade samtalet med att säga "Det är ingen idé att komma till tingsrätten och begå mened, det är dyrt, det kostar fängelse, så hälsa det till era vittnen", men det förvånar mig inte om dom åker dit och ljuger heller, för deras del verkar det bara handla om att förstöra för mig.

Håller med, tänker inte låta dom komma undan med sina lögner och sitt försök att dra ner mitt namn i skiten, även om det bara handlar om 5000 spänn.
Citera
2018-03-13, 21:36
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidfubar
Hej ! Min kompis har lånat massa pengar av mig och vägrar betala tillbaka. Jag har tillgång till fotokopior på hans pass, kontokort och dylikt. Har ni några förslag på hur jag kan använda det för att kunna få tillbaka pengarna?
Vad hände? Använde du kortet?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback