Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-04, 21:05
  #1
Medlem
Krasigts avatar
Hej!

Idag satt jag med min förhållandevis nya dator ~ 2 veckor. Jag höll på med Dota 2 och skulle logga in via Steam för att kunna ansluta till en modsida till Dota 2. Oavsett så tappar jag fattningen på en Captcha, så jag försöker starta om mitt Steam. Den kräver att Dota 2 stängs av, så jag stänger av det i klienten.

Det tar en förbanand tid, och jag kan inte ens ctrl alt delete. Då trycker jag på datorns powerknapp och den går inte ens in i ASUS InstantOn mode. Jag begår ett ännu större misstag och stänger av den via powrknappen. Nästa gång jag startar den hamnar den i Boot-menyn.

Väl i Boot-menyn hoppar jag direkt till Save and Exit och tar Save configures and exit. Här börjar det krångla på skärmen lätt stängs av och sedan tas jag till boot-menyn igen. Jag försöker ta continue without saving, vilket leder till följande felmeddelande : "invalid signature detected. check secure boot policy in setup". Detta leder till att jag togs tillbaka till boot-menyn igen.

Jag googlar problemet och får en möjlig lösning. Jag ändrar om i Boot så att jag disablar Fast Boot och sätter igång Launch CSM samt stänger av Secure Boot Control. När jag trycker Save configures and exit, så kommer Asus loggan upp och jag tas till en svart skärm där det står "Reboot and Select proper Boot Device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key".

Efter detta så trycker jag och inget händer, vilket var ganska förväntat. Någon som vet hur jag ska gå tillväga? Jag tycker att den inte borde gå sönder så här hårt över detta.

Kan tilläggas att jag köpte datorn på Media Markt med win8 installerat, så jag har inte ett operativsystem på CD.
Citera
2013-10-04, 21:24
  #2
Medlem
Krasigts avatar
Det var inte särskilt hjälpsamt, men ja. Laptops är inget bra till att börja med. Någon med mer erfarenhet av detta och en möjlig lösning? Kan möjligen kopiera operativsystemet till en CD imorgon från någon kompis. Fast skulle verkligen behöva fixa den idag
Citera
2013-10-04, 21:25
  #3
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
När jag trycker Save configures and exit, så kommer Asus loggan upp och jag tas till en svart skärm där det står "Reboot and Select proper Boot Device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key".

På det stora hela låter det som att du ändrat på någon setting i BIOS som du inte borde ändrat på.

När det gäller specifikt det som är citerat ovan så verkar det som du har fel boot device inställt, d.v.s. datorn kollar efter windowspartition på något ställe där den inte finns. Kolla i BIOS var det går att ställa in boot order och sätt HDD:n som första boot device, spara och starta om.
Citera
2013-10-04, 21:30
  #4
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
På det stora hela låter det som att du ändrat på någon setting i BIOS som du inte borde ändrat på.

När det gäller specifikt det som är citerat ovan så verkar det som du har fel boot device inställt, d.v.s. datorn kollar efter windowspartition på något ställe där den inte finns. Kolla i BIOS var det går att ställa in boot order och sätt HDD:n som första boot device, spara och starta om.
Det låter som ett bra förslag, men skulle behöva en lite mer ingående beskrivning (Har knappt någon koll hur man rör sig runt innan själv start up:en är klar). Hur skall jag ta mig till boot-menyn igen? Varje gång jag startar om den via powerknappen så kommer samma svarta skärm upp med samma text.
Citera
2013-10-04, 21:34
  #5
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Det låter som ett bra förslag, men skulle behöva en lite mer ingående beskrivning (Har knappt någon koll hur man rör sig runt innan själv start up:en är klar). Hur skall jag ta mig till boot-menyn igen? Varje gång jag startar om den via powerknappen så kommer samma svarta skärm upp med samma text.

Det är lite olika beroende på datormodell. Vanligaste är att du ska trycka F2, Delete eller Insert när du startar datorn. Endera bör det stå någon text när du startar för att se hur du ska komma in, eller så kan du googla fram/läsa i manualen vilken knapp det är som gäller.

Kan tyvärr inte hjälpa destomer heller med exakt var du ska hitta rätt inställningar i BIOS utan att veta närmare modell. Olika BIOS versioner ser lite olika ut och har lite olika benämningar.
Citera
2013-10-04, 21:39
  #6
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det är lite olika beroende på datormodell. Vanligaste är att du ska trycka F2, Delete eller Insert när du startar datorn. Endera bör det stå någon text när du startar för att se hur du ska komma in, eller så kan du googla fram/läsa i manualen vilken knapp det är som gäller.

Kan tyvärr inte hjälpa destomer heller med exakt var du ska hitta rätt inställningar i BIOS utan att veta närmare modell. Olika BIOS versioner ser lite olika ut och har lite olika benämningar.
Lyckades i alla fall komma åt boot-menyn. Allt jag vet är att datorn tillhör Asus r500d serien, skulle möjligtvis kunna ta reda på vilken exakt dator det är.
Citera
2013-10-04, 22:31
  #7
Medlem
Skadat godss avatar
Boot-menu är inte rätt, du ska in i BIOS, och där gå in under BOOT-delen och välja din hårddisk som första boot-alternativ.
Sen kan du ju ha ändrat någon annan inställning i BIOS av misstag. Du sa att du sparade när du gick ur första gångerna, inte jättebra om man inte har koll på vad man gör. Gör en Reset settings to factory default i BIOS och se om det hjälper.

Tanka hem din datormodells manual och gör en full Recovery/Fabriksåterställning, för du har med all säkerhet en återställningspartition dold på hårddisken.
http://www.asus.com/se/support/
Citera
2013-10-04, 22:43
  #8
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Boot-menu är inte rätt, du ska in i BIOS, och där gå in under BOOT-delen och välja din hårddisk som första boot-alternativ.
Sen kan du ju ha ändrat någon annan inställning i BIOS av misstag. Du sa att du sparade när du gick ur första gångerna, inte jättebra om man inte har koll på vad man gör. Gör en Reset settings to factory default i BIOS och se om det hjälper.

Tanka hem din datormodells manual och gör en full Recovery/Fabriksåterställning, för du har med all säkerhet en återställningspartition dold på hårddisken.
http://www.asus.com/se/support/
Oj, jag menade BIOS-menyn hela tiden. Saken är den att min hårddisk inte kommer upp som alternativ. Den kan ha blivit skadad då min vän har slagit på datorn, fast har inte hört någon som skadat hårdvaran i en bärbar så enkelt.

Hur ska jag lägga till hårddisken som boot alternativ?

Upptäckte precis att hårddisken sitter precis under där han slog... Hoppas innerligt att den inte är skadad.
__________________
Senast redigerad av Krasigt 2013-10-04 kl. 22:51.
Citera
2013-10-04, 22:52
  #9
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Oj, jag menade BIOS-menyn hela tiden. Saken är den att min hårddisk inte kommer upp som alternativ. Den kan ha blivit skadad då min vän har slagit på datorn, fast har inte hört någon som skadat hårdvaran i en bärbar så enkelt.
BIOS-menyn, hmm... du blandar ihop begreppet så inte ens en datortekniker hänger med.

Då är den trasig/avliden eller så har den inte kontakt med datorn. Om du är kunnig så öppna upp och kolla, sök din modell på Youtube så kanske du ser hur det ska göras.

Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Hur ska jag lägga till hårddisken som boot alternativ?
Ser du den inte i BIOS så kan du förstås inte lägga till den.
Citera
2013-10-04, 23:00
  #10
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
BIOS-menyn, hmm... du blandar ihop begreppet så inte ens en datortekniker hänger med.

Då är den trasig/avliden eller så har den inte kontakt med datorn. Om du är kunnig så öppna upp och kolla, sök din modell på Youtube så kanske du ser hur det ska göras.


Ser du den inte i BIOS så kan du förstås inte lägga till den.
Detta har aldrig behövts använda innan man införskaffade en laptop, så har inte direkt någon koll på något begrepp.

Men det bör jag väl kunna göra. Det finns ett alternativ som är "Add a new boot option". Sedan namnger man boot optionen. Efter detta väljer man "Select filesystem", varpå det står något väldigt långt. Efter det så väljer man "Path for boot option" och det är här jag har fastnat då jag inte riktigt vet vad jag ska skriva in.
Citera
2013-10-04, 23:09
  #11
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Detta har aldrig behövts använda innan man införskaffade en laptop, så har inte direkt någon koll på något begrepp.

Men det bör jag väl kunna göra. Det finns ett alternativ som är "Add a new boot option". Sedan namnger man boot optionen. Efter detta väljer man "Select filesystem", varpå det står något väldigt långt. Efter det så väljer man "Path for boot option" och det är här jag har fastnat då jag inte riktigt vet vad jag ska skriva in.
Detta är generellt för datorer, inte specifikt för bärbara.

Jaha ja, så du sitter och skriver inne i BIOS nu, det har jag då aldrig gjort. Du ska bara välja bland alternativ, inte skriva in nåt.

Dock så har du ju ingen hårddisk i ditt system, så det är liksom moment 22, det lär då inte finnas något att välja på. Be en kunnig kompis om hjälp istället.
Citera
2013-10-04, 23:14
  #12
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Detta är generellt för datorer, inte specifikt för bärbara.

Jaha ja, så du sitter och skriver inne i BIOS nu, det har jag då aldrig gjort. Du ska bara välja bland alternativ, inte skriva in nåt.

Dock så har du ju ingen hårddisk i ditt system, så det är liksom moment 22, det lär då inte finnas något att välja på. Be en kunnig kompis om hjälp istället.
Ska nog dra till Media Markt imorgon och be dom att göra en ominstallation alt. Fixa windows 8 till CD/USB imorgon. Ifall jag gör alternativ 2 i detta fall, vad exakt behöver jag förs över?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback