Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-19, 20:41
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hamada15
Bevis,vittnen mm.

Vid våldsbrott räcker följande för fällande dom

A har kränkt B. B har dagen efter berättat om detta för C. C som aldrig har varit på plats blir ändå kallad till förhör och berättar vad B har berättat. C blir senare kallad som vittne till rättegången. C berättar under rättegången vad B har berättat, domstolen fäller A för det som B har polisanmält.

Så fungerar det vid brottsmål, om inga vittnen funnits på plats då brottet inträffade.
Citera
2013-10-20, 08:56
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seniorita
Vid våldsbrott räcker följande för fällande dom

A har kränkt B. B har dagen efter berättat om detta för C. C som aldrig har varit på plats blir ändå kallad till förhör och berättar vad B har berättat. C blir senare kallad som vittne till rättegången. C berättar under rättegången vad B har berättat, domstolen fäller A för det som B har polisanmält.

Så fungerar det vid brottsmål, om inga vittnen funnits på plats då brottet inträffade.

Det tror jag inte ett DUGG på...när det finns andra fall där det finns dokumenterade skador, dagboksanteckningar mm...och inget åtal väcks.

ELLER...så är det som du säger och då har jag fått svar på min fråga, dvs det finns ingen rättssäkerhet och att det är helt upp till åklagaren om h*n väljer att väcka åtal eller inte, oavsett bevisning...
Citera
2013-10-20, 10:56
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harmonika

ELLER...så är det som du säger och då har jag fått svar på min fråga, dvs det finns ingen rättssäkerhet och att det är helt upp till åklagaren om h*n väljer att väcka åtal eller inte, oavsett bevisning...
Mitt påstående stämmer tyvärr, du har således rätt i vad du skriver.
Citera
2013-10-20, 11:30
  #16
Medlem
Emerains avatar
Ni underskattar och överskattar samtidigt åklagaren och domstolen. Både åklagaren, innan åtal väckts, och domstolen, efter åtal väckts, nöjer sig inte med det där lilla. Det blir många frågor och undersökningar kring vittnenas trovärdighet.
Citera
2013-10-20, 12:01
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Ni underskattar och överskattar samtidigt åklagaren och domstolen. Både åklagaren, innan åtal väckts, och domstolen, efter åtal väckts, nöjer sig inte med det där lilla. Det blir många frågor och undersökningar kring vittnenas trovärdighet.

Jag agerade vittne när en väninna råkat illa ut. Det räckte med att jag berättade vad hon berättat för mig, för att det tillsammans med hennes berättelse skulle ge en fällande dom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback