Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-04, 13:59
  #1
Medlem
Hej.

Igår rök mitt nätagg, bokstavligt talat.
Medan svart rök med hemsk lukt kom ut fortsatte datorn att fungera. Den var inne på internet och tankade färdigt en torrent precis när jag kom in och såg det.

Vågar jag byta nätagg och fortsätta använda datorn? Verkar ju som allt funkar men att det är något fel på aggregatet. Eller bör jag vara lite rädd att någon annan del kan ställa till med brand pga det?
Citera
2013-10-04, 14:05
  #2
Medlem
Köp nytt nätagg så fungerar det fint sen.
Nätagg har en tendens att dö efter ett tag, beror ofta på damm.
Citera
2013-10-04, 14:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Köp nytt nätagg så fungerar det fint sen.
Nätagg har en tendens att dö efter ett tag, beror ofta på damm.

Skulle snarare säga dålig byggkvalité eller snålhet från köpares sida.

Ett dåligt nätagg kan inte bara gå sönder utan även slita ut andra komponenter.
Citera
2013-10-04, 14:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Skulle snarare säga dålig byggkvalité eller snålhet från köpares sida.

Ett dåligt nätagg kan inte bara gå sönder utan även slita ut andra komponenter.

Det låter troligt. Köpte ett billigt nätagg :( Skulle nog inte snåla på det.

Har du tips på nätagg som är bra?
Kör senaste i5 processorn, 16gb ddr3, gtx 660 ti, 2 tb hdd 7200rpm och en simpel dvd-läsare.

Gärna ett som klarar mer. Hellre för mycket än för lite
Citera
2013-10-04, 16:07
  #5
Medlem
XFX gör bra nätagg.

Du bör genast stänga av och slita ut nätagget

Annars kan det gå som för min reserv märkes dator. Trodde det räckte att dra ur strömkabeln när jag insåg att att nätagg gått sönder efter att jag bekräftat att datorn ännu startade hela vägen in i Windows. Stod orörd i en månad innan jag bytte ut nätagg men då hade den förstört moderkortet (startade inte längre).

Vissa märken modeller är ökända förstöra före, samtidigt eller efter att man redan bytt ut nätagget pga skadorna gamla redan orsakat. De kan lura folk att tro att felet är något annat.


Kan du skriva märke modell och ålder på nätagget så att folk vet att vilken de ska undvika att köpa?
__________________
Senast redigerad av panpo98 2013-10-04 kl. 16:23.
Citera
2013-10-05, 14:30
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Eller bör jag vara lite rädd att någon annan del kan ställa till med brand pga det?
Det är ingen del i datorn, utanför nätagget, som orsakar brand. det är med minst 99% säkerhet en lyting som pyst i nätagget. Byt nätagg, så enkelt är det.

Citat:
Kör senaste i5 processorn, 16gb ddr3, gtx 660 ti, 2 tb hdd 7200rpm och en simpel dvd-läsare.
Gärna ett som klarar mer. Hellre för mycket än för lite
ett normalt 500-600w borde vara fullt tillräckligt för den. Köper man alltför kraftiga nätagg, t.ex ett 800-1200w agg till en sådan dator, då får man inte ens i närheten av optimal belastning på det, det kommer inte upp i utlovade "80+" eller liknande, så man får betala för sina misstag via elräkningen och det kan vara avsevärt större skillnad än man anar, utöver att ett onödigt kraftfullt nätagg vanligtvis kostar mer i inköp också.

Citat:
XFX gör bra nätagg.
XFX gör inga nätagg själva, de köper in Seasonic och säljer vidare under eget namn, samma som vissa modeller från Corsair, Antec, Silverpower, NZXT m.fl. Man kan alltså likaväl köpa nåt av de andra märkena och få exakt samma pryl, frånsett märkeslogga och förpackning.
Elektronikdetaljer är ett gigantiskt nät av OEM som köps och säljs kors&tvärs och man kan helt enkelt inte gå enbart efter märket.

Citat:
Trodde det räckte att dra ur strömkabeln när jag insåg att att nätagg gått sönder efter att jag bekräftat att datorn ännu startade hela vägen in i Windows. Stod orörd i en månad innan jag bytte ut nätagg men då hade den förstört moderkortet (startade inte längre).
Ett nätagg som inte får ström kan omöjligen förstöra något. Det som gissningsvis hänt i den datorn är att biosbatteriet tagit slut medan den stått.

Citat:
Vissa märken modeller är ökända förstöra före, samtidigt eller efter att man redan bytt ut nätagget pga skadorna gamla redan orsakat.
Inget nätagg kan förstöra något EFTER det bytts ut, det är en teknisk omöjlighet, inte heler MEDAN de byts, om det inte är så att man byter det medan det är anslutet till 230-uttaget. Nätagg kan i extremt sällsynta fall leverera överspänning som knäcker andra komponenter, men allra oftast är det för låg utspänning, rippel/ojämn utspänning, bortfall av enstaka spänningar eller fallererat switchsteg som gör att "nätagget gått" och datorn inte startar med det.
Om man tittar på olika "märken" så kan man kanske tro att "Om jag köper det här, då håller det", men riktigt så enkelt är det inte, för alla tillverkare köper i sin tur komponenterna(som finns inuti ett nätagg) från andra tillverkare/underleverantörer. Kondensatorer är en av de vanligaste orsakerna till fel och där kan samma underleverantör leverera till ett flertal fabriker som bygger nätagg, och man vet inte förrän man skruvat isär varje enskilt nätagg vad det är för komponenter i det.
Om det ryker ur ett nätagg, som i det här fallet, då är det allra mest troligt en elektrolytkondensator som pyst. De kan avge en knall också, då toppen öppnas eller hylsan sticker iväg.

Citat:
Kan du skriva märke modell och ålder på nätagget så att folk vet att vilken de ska undvika att köpa?
Egentligen behövs inte detta, då man inte kan gå efter märke vad som är bra eller dåligt, man måste gå efter innehåll och konstruktion, och det lämnar tillverkarna aldrig någon uppgift om.
Citera
2013-10-05, 16:47
  #7
Medlem
x12:
När folk ber om köpråd av nätagg så bruka man ange namnet på klisterlappen/lådan (märket mm). De djupa detaljerna i många delar av ditt inlägg att det inte hjälper tru5t närmare en lösning.

Vissa märken modeller är ökända för vissa saker. Även om sånt inte är 100% så visar det hur stor risken/chansen är. Man behöver inte uppgifter från tillverkaren. Jag har sett många nätaggs tester öppna nätagg och folk hitta uppgifter om kondensatorer, konstruktion mm så man kan vist använda märke modell för att hitta sånt.


Djup text:
Har du missat de stora Ace och Hiper skandalerna?

Du behöver läsa några "hjälp, min dator är trasig" trådar där nätagget gått sönder. Vi kan nog räkna med att dom som ber om hjälp talar sanning vilket betyder att det är mycket du inte vet om när och hur dåliga nätagg sabbar andra delar. När man väl accepterar det så bruka man komma på teknisk rimliga förklaringar som man inte insåg tidigare.

Precis som att människor kan dö på sjukhuset efter en bilolyckan så kan andra delarna i datorn gå sönder efter att man redan bytt ut ökända trasig nätagg. Skadorna de redan fått försvinner inte bara för att man bytte nätagg eller kommit till sjukhuset.


Mitt fall:
Slut bios batteri bruka inte hindra datorn från att starta. Det batteriet sparar bios inställningar så man får fortfarande bild och kan se att den glömmer datum, tid mm och innan du kommer med nästa teori.

Jag bytte jag i princip moderkort, nollställde bios, bytte batteriet, kollade efter böjda pinnar mm.

Trasiga moderkortet testades med 100% andra delar, kablar, kringutrustning och chassi som jag visst funkade minuter innan bytet. Jag testade systematiskt med uteslutning metoden så påstå inte att jag inte felsökte grundligt.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2013-10-05 kl. 17:25.
Citera
2013-10-05, 18:04
  #8
Medlem
Tack för svaren allihop. Börjar förstå lite bättre iaf.

Ett sådant här borde funka att åka och köpa imorgon då?
http://www.inet.se/produkt/6909881/b...600w-80-bronze

Klassas det som ett "billigt" nätagg?
Har inte mycket mer att ge just nu och vill inte vänta tills nästa lön. Går det gå ner i pris ännu mer utan att hamna bland dåliga saker är jag också nöjd.
Citera
2013-10-06, 22:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
XFX gör bra nätagg.

Du bör genast stänga av och slita ut nätagget

Annars kan det gå som för min reserv märkes dator. Trodde det räckte att dra ur strömkabeln när jag insåg att att nätagg gått sönder efter att jag bekräftat att datorn ännu startade hela vägen in i Windows. Stod orörd i en månad innan jag bytte ut nätagg men då hade den förstört moderkortet (startade inte längre).

Vissa märken modeller är ökända förstöra före, samtidigt eller efter att man redan bytt ut nätagget pga skadorna gamla redan orsakat. De kan lura folk att tro att felet är något annat.


Kan du skriva märke modell och ålder på nätagget så att folk vet att vilken de ska undvika att köpa?
Mitt nätagg var ett Antec 25 650W. Ålder ca 6 månader.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback