Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-04, 02:31
  #1
Medlem
Aireess avatar
Hejsan.

Det är så att jag råkade slå in min iPhone in i min Mac-skärm, så det blev en liten spricka i skärmen på Macen, om man tittar, så ser det ut som om det bara ligger nått hårstrå eller nått sånt på skärmen, men om man känner, så känner man ett hack.

Och den sprickan är riktigt irriterande, och undrar, vad tror ni det skulle kosta att fixa den?

Här är lite bilder på sprickan.

Inzoomad: http://i.imgur.com/dVD2dly.jpg

Vanlig: http://i.imgur.com/PEZ6xW0.jpg

Tack i förhand.
Airees.
Citera
2013-10-04, 02:33
  #2
Medlem
MrZippermans avatar
4000 - 6000 kronor enligt Google (testa söka nästa gång)
Citera
2013-10-04, 02:38
  #3
Medlem
Aireess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZipperman
4000 - 6000 kronor enligt Google (testa söka nästa gång)

6000 för en sån liten!?

Airees.
Citera
2013-10-04, 03:20
  #4
Medlem
Manschauvinistens avatar
Byta en MacBook Air 13" förra veckan, tog runt 2 timmar. (Standard laptop tar 10min)
Köpte skärmen på eBay au för $120 inkl. frakt.
Det du behöver är;
Rakblad
LED/LCD
Varmluftpistol/IR värmepistol
Tålamod

Rekommenderar att kika på youtube först så du inte smälter listerna som håller skärmen jämn.
GLHF!
Citera
2013-10-04, 06:52
  #5
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airees
6000 för en sån liten!?

Airees.

Byta skärm oavsett modell som inte omfattas av garanti eller försäkring är i regel svindyrt. På vissa modeller (oavsett apple eller andra) är det billigare att köpa ny dator.
Citera
2013-10-04, 11:22
  #6
Medlem
Aireess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Byta skärm oavsett modell som inte omfattas av garanti eller försäkring är i regel svindyrt. På vissa modeller (oavsett apple eller andra) är det billigare att köpa ny dator.

Ah ok, tack. Då kanske det är bättre att stå ut med sprickan i 2 år, och sen köpa en helt ny dator istället.

Airees.
Citera
2013-10-04, 11:24
  #7
Medlem
Aireess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manschauvinisten
Byta en MacBook Air 13" förra veckan, tog runt 2 timmar. (Standard laptop tar 10min)
Köpte skärmen på eBay au för $120 inkl. frakt.
Det du behöver är;
Rakblad
LED/LCD
Varmluftpistol/IR värmepistol
Tålamod

Rekommenderar att kika på youtube först så du inte smälter listerna som håller skärmen jämn.
GLHF!

Nah, tack för svaret, men jag är för feg för att hålla på med sånt själv.

Airees.
Citera
2013-10-07, 07:27
  #8
Medlem
Har du hemförsäkring, i synnerhet om du har drulleförsäkring i den, så kanske du kan ta det på den....?
Citera
2013-10-07, 19:26
  #9
Medlem
Joomlas avatar
Ibland säljs ju trasiga datorer på t.ex blocket/ebay och ett alternativ skulle ju kunna vara att försöka få tag på antingen skärmen eller en trasig dator till ett pris lägre än vad en ny skärm skulle kosta. Dels borde det vara betydligt mycket lättare att byta hela locket än bara skärmen och inte osannolikt billigare. Särskilt sannolikt billigare om äldre Macbook-skärmar passar din dator (t.ex samma modell fast från t.ex 2008).
Citera
2013-10-07, 20:57
  #10
Medlem
m0nkees avatar
Nu är jag inte superbekant med MACs skärmar men för "normala" skärmar finns det ju ofta lite
hemmaknep.

Här har du några exempel: http://www.wikihow.com/Fix-a-Scratch-on-an-LCD-Screen

Sen finns det diverse display-lagnings-medel på t.ex Kjell & co. som kan funka på datorn med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback