Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-08, 20:41
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Grupp B var produktionsbaserade bilar, så det innebar att de flesta chassier var baserade på original stålchassi. Några undantag finns dock, Ford RS200 hade exempelvis en monocoque i aluminium

Visst var det så men produktionsserien behövde bara vara 200 bilar så det var väl bara Audin som hade "orginalkaross". Peugeot, Lancia, MG och som sagt Ford RS200 var i princip rena specialbyggen.

EDIT: Jag menar bland "superbilarna". SAAB V4 var också grupp-B klassad.
__________________
Senast redigerad av Ankarbarn 2013-11-08 kl. 20:45.
Citera
2013-11-09, 01:41
  #14
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Angående rallycross så fick många av B-bilarna slita ont efter 1986 som just rallycrossbilar. Dessa fantastiska maskiner, som borde ha låsts in på diverse museer, misshandlades svårt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Visst var det så men produktionsserien behövde bara vara 200 bilar så det var väl bara Audin som hade "orginalkaross". Peugeot, Lancia, MG och som sagt Ford RS200 var i princip rena specialbyggen.

EDIT: Jag menar bland "superbilarna". SAAB V4 var också grupp-B klassad.
Japp, Sport Quattron var baserad på Ur-Quattron. Man kapade av 32cm på A2:ans hjulbas och breddade skärmarna.

På de övriga bilarna kunde man i princip lyfta av halva karossen för att komma åt de mittmonterade motorerna.
__________________
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2013-11-09 kl. 01:45.
Citera
2013-11-09, 23:59
  #15
Medlem
Det här är väl ungefär som att diskutera vad F1 hade varit utan restriktioner? 04 är det snabbaste året i F1 skulle jag säga, flest banrekord i F1 är från den säsongen mm. Allt begränsas i motorsport för att hålla nere farten såväl som kostnaden, tillslut lyckas ingenjörerna ta bilen under det nya reglementet tillbaks till prestandan som den gamla klara av och då kommer nya regler.. Tänk dagens F1 med turbomatade moderna V12or på 1200+ hp
Citera
2013-12-11, 21:45
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Visst var det så men produktionsserien behövde bara vara 200 bilar så det var väl bara Audin som hade "orginalkaross". Peugeot, Lancia, MG och som sagt Ford RS200 var i princip rena specialbyggen.

EDIT: Jag menar bland "superbilarna". SAAB V4 var också grupp-B klassad.

Peugeot bygger på ett kapat originalchassi där man ersatt den bakre delen med en stålrörsram. Renault R5 var byggd på samma sätt tror jag och Lancia 037 hade ett chassi som var baserat på Lancia Montecaro, men försett med en främre och bakre stålrörskonstruktion.

Karosserna var till stor del av komposit, så var även fallet med Audin.

Grupp B kom 1982, då var inte V4'an med längre. 99 Turbo körde dock i en klass som var föregångare till Grupp B, nämligen Grupp 4.
Citera
2014-01-07, 21:26
  #17
Medlem
Saab V4 kvalade precis in i den gamla svenska klassen "Standard B", med en vikteffektgräns på 15kg/hk... Grupp B var något HELT annat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback